Waterpomp vervangen (opgelost)

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Hoi, het ene probleem is voorbij, en het andere komt alweer de hoek om.
En zo blijft je bezig met die oude barrels, maar het volgende probleem gaat over de waterpomp vervangen, ik heb gezocht naar topics volvo 460 waterpomp vervangen, en der stond er maar 1 op van auteur "miami" daar zijn wat onduidelijkheden over de aandrijving v/d waterpomp de een zegt ja wordt aangedreven door distributie-riem, en gooit een ander zijn probleem op dezelfde topic, alleen dan van zijn 440 jammer is dat?,.

Ik heb eens even gekeken onder mijn motorkap, en heb de multi-riem gevolgd, dit is de volgorde, begin bovenin: pomp stuurbekrachtiging, dynamo, compressor airco, waterpomp, en dan verder naar onderen waarschijnlijk op een motor-pully en zo weer terug naar boven.

Komt dit bekend over, of maak ik nu een fout.
Volvo 460 1793cc 1993 benzine.

Morgen is het redelijk weer, dan kan ik er aan beginnen in m`n openluchtgarage, als het alleen maar de pomp betreft.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Nee, nee, nee! Waterpomp wordt NIET aangedreven door distributie.

Het vervangen van de waterpomp blijft dus bij:
* Koelwater (voorzover er nog in zit...) aftappen middels kraantje rechtsonder op de radiator
* Stelschroef multiriem lossen (bij airco en stuurbekrachtiging zit die op de stuurbekrachtigingspomp, anders de dynamo)
* Multiriem afnemen
* Bouten waterpomp (13x meen ik waarvan 9x uitneembaar en 4x achter de poelie) lossen en uitnemen
* Waterpomp uitnemen
* Contactvlak goed schoonmaken, van alle pakkingsresten ontdoen!
* Nieuwe waterpomp plaatsen en in omgekeerde volgorde alles weer vastmaken

Het vervangen van de waterpomp voor de 440, 460 en 480 is qua werkwijze identiek, dus ook die artikelen kun je met een gerust hart lezen ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Zark3 schreef: * Bouten waterpomp (13x meen ik waarvan 9x uitneembaar en 4x achter de poelie) lossen en uitnemen
Bedankt voor je info Zark3, ik heb de nieuwe waterpomp voor me liggen 9 bouten v/d pomp zelf, maarre 3 voor de poelie..aaa maak me gek zal je zien dat er 4 voor de poelie zijn, morgen eerst effe kijken, voordat ik de boel uit elkaar heb liggen, hij lekt nog niet zo heel erg ivm weinig km die ik maak, ik ben al blij dat de distributie-riem niet eraf hoeft.

Edit: is het zo dat de nieuwe pakking ingesmeerd wordt met iets?? ik neem aan blue-siliconen..

Je hoort ervan,

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

De poelie zelf zit met 3 bouten vast, maar wat ik bedoel is dat er een paar bouten zijn (uit mijn hoofd zeg ik 4) die je (zonder de poelie af te nemen) wel los kunt draaien maar niet uit kunt nemen omdat ze achter de schijf van de poelie vallen. Pakking nergens mee insmeren, niet gaan fabriceren met kit, gewoon nieuwe pomp kopen met goede pakking, hoef je niets meer te doen verder.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Komt goed, ik kijk....als het weer meezit toch nog even of alles klopt, er zit een nieuwe papieren pakking bij de nieuwe pomp, pakking-krabber is ook aanwezig.


Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

De pomp zit eronder maar het is een hels karwei, het vervangen is geen probleem, maar de ruimte aan de zijkant is verschrikkelijk minimaal.

Ik heb toch siliconen moeten gebruiken aan een kant ivm pomp terugplaatsen, de pakking ging elke keer scheef hangen, en kreeg het niet voor elkaar, dan toch maar vastplakken?, tot zover lekt hij niet, en heb de motor goed warm laten draaien met de dop erop ( voor de druk opbouwen ) de uren die ik erin heb zitten zijn ongeveer 6. maar dat is wel buiten op de grond.

Totale kosten €51.05 ex uren.

Jongens bedankt, en tot het volgende probleem.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Misschien iemand enig idee of het misschien makkelijker is de waterpomp onder vandaan te vervangen?
Ik mag binnenkort met dit klusje beginnen want er lekt zeer waarschijnlijk koelvloeistof bij de waterpomp.
Ik zal gelijk mijn multiriem vervangen, beter op tijd vervangen dan met een gebroken multiriem zitten.
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Is makkelijk te doen. Het is soms wel wat priegelen, maar moeilijk niet. Wat je moet doen is eerst je accupolen losmaken, vervolgens de dynamo losmaken. Als de dynamo los is kan de multieriem er makkelijk vanaf. Vervolgens kun je weer bij de waterpomp. Dat zijn volgens mij iets van 7 bouten losdraaien. Een paar daarvan zitten op een lastige plek, maar met een beetje geduld krijg je die er wel uit.

Als je de nieuwe waterpomp erop zet, let er dan wel op dat je de pakking er voorzichtig tussen doet. Hier kun je beter geen vouw, scheurtje of iets dergelijks in laten komen, want dan kan het zo weer gaan lekken.

Wat verder handig is een bak onder de waterpomp zetten, anders kun je gaan dweilen....

Inhoud van je koelvloeistof systeem is 5,6 liter (even snel uit mijn hoofd) dus zorg dat je vervanging klaar hebt liggen, of hergebruik de oude...
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

smartjan schreef:Misschien iemand enig idee of het misschien makkelijker is de waterpomp onder vandaan te vervangen?
Ik mag binnenkort met dit klusje beginnen want er lekt zeer waarschijnlijk koelvloeistof bij de waterpomp.
Ik zal gelijk mijn multiriem vervangen, beter op tijd vervangen dan met een gebroken multiriem zitten.
Om iets meer sleutelruimte te creeeren kun je de motor iets omhoog opkrikken, al krijg je maar een halve centimeter derbij scheelt al enorm...niet te hoog opkrikken he!! anders schieten de motorrubbers/steunen om je oren hahaha..

Succes
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
ert
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 31.12.2005 - 14:15

Nou snap ik dit verhaal helemaal.
Maar moet de Dynamo nou ook eraf gehaald worden ivm de ruimte of kan ik die laten zitten???

Het is nog pokke weer dus vrijdag gaat het pas gebeuren.
Ik zal dan ff kijken of ik er een foto verslagje mee kan maken en dan een in jip en janneke taal :rofl:
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

ert schreef:Nou snap ik dit verhaal helemaal.
Maar moet de Dynamo nou ook eraf gehaald worden ivm de ruimte of kan ik die laten zitten???

Het is nog pokke weer dus vrijdag gaat het pas gebeuren.
Ik zal dan ff kijken of ik er een foto verslagje mee kan maken en dan een in jip en janneke taal :rofl:
Nee de dynamo blijft gewoon zitten, hoeft niet eruit, zou voor het gemak ratel-ring-sleutel gebruiken.. 10-11 meen ik.

succes...

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een hels karwei is het niet,met goed gereedschap is het in een uur gepiept!
ert
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 31.12.2005 - 14:15

Die ring ratel heb ik .
Daar dacht ik al aan. Dus moet het gewoon lukken.

Update volgd , bedankt
ert
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 31.12.2005 - 14:15

Zo die zit er op.

Ik heb toch de dynamo af genomen, dit omdat ik geen formaat huisvrouwhanden heb er dus gewoon niet tussen kon komen.

Ring-ratel sleutel is echt een pre, want ik was net even langer dan 2uur bezig.
Wel heb ik een vleoibare pakking9Bleu sillecone) gebruikt omdat ik in de pakking die meegelvert werd een scheurtje had gemaakt.

Al met al is het dus heel goed te doen als leek.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik hoop dat je wel heel zuinig geweest bent met de vloeibare pakking. Als je teveel gebruikt kan je het teveel aan pakking de waterpomp of koelkanalen inpersen bij de montage met verstopping als gevolg. Eigenlijk alleen gebruiken als een heel dun laagje lijm om de papieren pakking op zijn plek te houden.

ps;
waar is het beloofde fotoverslag gebleven :wink:
ert
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 31.12.2005 - 14:15

Ik heb de beide kanten netjes droog en vet vrij gemaakt, toen bijde kanten ingesmeerd, zodat ik nog door de silicone het metal zag en toen geplaatst.

Dus veel zal er niet meer uit te persen zijn geweest
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat zou goed moeten zijn, in principe hoef je maar een kant dun in te smeren. Je hebt van die mensen die over beide opp. een rups siliconen leggen, dan weet je zeker dat het fout gaat. Daarom staat er in het Volvo manual ook expliciet dat je geen vloeibare pakking mag gebruiken bij het monteren van de wp.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”