Mijn T5 geeft zijn maximale trekkracht pas af na 3000 rpm. Volgens de gegevens zou de tafelberg koppel kromme al vanaf 2400 rpm boven de 300nm moeten zitten. Bij mij kun je echt voelen dat de vanaf 1500-3000 de trekkracht echt opbouwend is en vanaf 3000 is deze maximaal tot ongeveer 5000 daarna wordt het minder. Ik heb een drukmeter gemonteerd om de werkelijke overdruk te meten. Al rijdend bij gas dicht heb ik - 550mbar minimaal. Als ik vanaf 1500 rpm volgas geef gaat de meter in de plus en kruipt langzaam naar 800 mbar max dit vanaf 3000rpm. Boven de 5000rpm gaat de druk naar beneden naar ongeveer 660 mbar. Alleen onder de 3000 rpm heb ik dus geen 800mbar overdruk en daar is de trekkracht ook naar.
VRAAG: Wie herkend dit, of heeft ervaring hoe het zou moeten zijn. (Waarden) Zit mijn katalysator dicht, turbo aan zijn eind? (800mbar wordt immers wel gehaald) of anderszins?
Vrijdag gaan we naar Berlijn, ik heb een injectie reiniger aan de brandstof toegevoegd en wil zo gauw het kan Aral 100 tanken en vlot daar heen rijden om alles een keer goed heet te stoken.
Wie o wie heeft suggestie's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 T5 van 2000 Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Volvo V70 T5 van 2000 Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Hallo Bart, De bijbehorende koppelkaraktiek is niet van mijn auto. Dit is een gemeten karakteristiek van een vrij jonge auto en dient voor vergelijk zoals het zou moeten zijn.
Hallo Bart, Waar he mij om gaat is dat ik ook wel snap dat mijn auto 11 jaar oud is. Het verlies van trekkracht of dat ook bij andere zo is. Wat voor volvo heb jij zelf? Als het een T5 is ervaar jij dit dan ook. Of als er andere forum leden zijn die dit herkennen of er iets mee gedaan hebben.
Mvrgr,
Martin
Geen idee, ik heb met de drukmeter rond gereden, en bij 1500 vol gas gaat de naald langzaam naar een overdruk toe. Welk koppel daar bij hoort bij mijn auto, geen flauw idee.
die drukmeter zegt iets over druk maar niets over het aanwezige koppel, zou je niet eerst eens kijken welke waarden er feitelijk aanwezig zijn tussen b.v 1.500 en 2.500 t/min ?
Je plaatst hier een grafiek van een andere T5 en meent te voelen dat hij het niet doet zoals hij het zou moeten doen, dit zonder een feitelijke onderbouwing...
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik heb wel degelijk onderzocht wat het gevoel is tijdens het rijden. Dit gekoppeld aan de meting van de turbo druk ook tijdens het rijden. De druk bevestigd het gevoel dat ik heb. Conclusie die ik dan ook heb is dat de druk vanaf 3000rpm pas op zijn maximale waarde is en dat daar uiteraard ook de maximale trekkracht bij hoort en dat is ook zo gevoelsmatig. Dus dit klopt. Wat de vraag is: Origineel zou de het koppel vanaf ongeveer 2400 rpm boven de 300 nm moeten zijn en niet zoals ik het beleef opbouwend maar stabiel krachtig. Dit probeer ik al de hele tijd te beschrijven.
Nogmaals wie herkend dit bij zijn T5. Dan wel het opbouwen of de volle trekkracht vanaf 2400 tot 3000 rpm. Dit is de vraag, en wat ik aan informatie heb. Niets meer en niets minder! Wat moet er dan nog meer onderbouwd worden?
Hallo Laguna - s60,
Ja dat kan natuurlijk ook. Ik wil eerst even zelf onderzoek doen naar eventuele oorzaken. Misschien is dit normaal voor een T5 met 258000 km op de klok. Als andere gebruikers dit ook herkennen dan weet ik dat dit een normaal verschijnsel is na jaren. Als anderen dit niet herkennen is er misschien iets aan de hand. En kan er iets aan gedaan worden. Om zomaar een turbo of een katalysator te vervangen om te kijken of het dan beter gaat is niet mijn bedoeling. mvrgr,
Martin
Jij en ik kunnen onmogelijk bepalen wat het koppel is bij 2400 rpm zonder iets te meten. Dit is een absolute waarde. (gemeten dus) Wat jij en ik wel kunnen is de relatieve waarde voelen. Is iets meer of minder. Bij 2400 rpm trekt de auto minder als bij 3000rpm. Dat is een feit. Als deze waarden hoe groot dan ook (weet ik immers niet) bij de originele auto bijna even groot moeten zijn dan is het bijbehorende gevoel ook bijna even groot en dat is niet zo. Ik kan het niet anders uitleggen sorry! Ik weet ook niet of een getal bij 2400rpm alles ineens wel duidelijk maakt. Je zou dan alleen kunnen zeggen het is te weinig en hoeveel.
Mvrgr,
Martin
Niet zo zeuren Bart, TS wil gewoon weten of rij-eigenschap bekend is bij andere T5-bezitters :p.
Zelf heb ik T5 van 1 generatie later maar ik herken hetgeen je beschrijft niet echt. Heb zelf het idee dat hij vanaf 2000 toeren goed begint te sleuren. hoef absoluut niet tot 3000 toeren te wachten.
Dat klopt, jij hebt de 2,4L die 260 pk afgeeft.
Deze motor pakt eerder op. Hier is ook een grafiek van.
Als je naar de verschillen kijkt dan kun je er goed uithalen wat je ook beschrijft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.