Gebruikservaring 2.4T 200pk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rvo033467
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
Locatie: Oss

Heb een mooie 2.4T 200pk op het oog. Maar wat is de meerwaarde tov een 'normale' 2.4 met 170 pk?

Ga je die 30 pk extra echt merken of is het verbruik alleen maar hoger.
Welke gemiddeldes kun je hiermee halen? (snelweg/stad)

Bvd
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik kan enkel over de S60 2.4T spreken, maar dat is precies dezelfde motor. Hiervoor heb ik nooit een turbo gehad, maar wel bijvoorbeeld een 2.9 zescilinder. Bij een 2.9 komt het vermogen op een andere manier vrij, namelijk heel gelijkmatig. Bij een turbo krijg je vanaf ongeveer 1700 toeren opeens een duw in je rug als je het gas diep indrukt. En dan spuit hij weg!

Een S80 is natuurlijk wel iets zwaarder, maar ik denk niet dat dit veel verschil maakt in de beleving van de motor.

Het verbruik ligt bij mij op 1 op 11. Ik denk dat het verbruik onderling niet heel veel verschilt.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
rvo033467
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
Locatie: Oss

Balen, auto was net verkocht. Zag er echt nog goed uit met veel opties.
We gaan gewoon verder met zoeken.
Twijfel nog wel erg over een handgeschakelde of een automaat.

Zijn de automaten onderhoudsgevoeliger als een handbak of maakt dat niets uit? Of moet je er boven de 2 ton niet meer aan beginnen?

Praat dan niet over de geartronic maar de 2.9 automaat.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik zou de vier- en vijfbak niet afraden, maar eigenlijk geldt dezelfde logica als voor de rest van de auto. De kans op problemen wordt bij deze bakken groter naarmate de kilometerstand vordert, met name als er een trekhaak achter zit. Je weet nooit precies wat ermee getrokken is en op welke wijze (denk aan rijden in de bergen in een te hoge versnelling).

Realiseer je echter dat ook dat de koppeling niet het eeuwige leven heeft, en het is net zo goed een dure grap om die te laten vervangen.

Ik heb weleens op het forum gelezen dat een 2.9 lekkerder is met een automaat. Dat is mijns inziens juist: een zespitter verdient een automaat. Met mijn rijstijl haalde ik met gemak tussen de 1 op 10 en 11.

Ik zou zeggen: ga gewoon eens met beide rijden en verlies de 2.4 of 2.4T trouwens niet uit het oog.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Plaats reactie

Terug naar “S80”