In de 2e versnelling optrekken bij een Drive en D5

Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Ik heb van de dealer alvast het instructieboekje mee gekregen.
Daarin staat beschreven dat de 2e versnelling gebruikt kan als wegrij versnelling op een vlakke weg. Dit is voor een Drive en een D5.

Zijn er forummers die dat doen?
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een Drive slaat daarbij zomaar af
Volvo for life
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Als je eerst gas geeft en dan de koppeling rustig laat opkomen kom je wel weg.

Maar nee, ik doe het niet. Waarom zou ik?
dutch-v
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 24.07.2007 - 23:29

Het werd welliswaar niet gevraagd, maar toch maar even: met een D3 moet je dat niet doen, die wurg je af - tenzij je behoorlijk wat extra slip in de koppeling toelaat.

Da's natuurlijk niet best voor de koppeling, dus wat je ermee opschiet is me een raadsel. Ook kan ik me niet goed voorstellen dat dit op enige wijze brandstofbesparend is, de motor draait feitelijk korter in zijn toerengebied waar het maximum rendement aanwezig is.

Al met al niet erg duidelijk waarom dit in het instructieboekje staat....

Groet, dutch-v
S60Dennis
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 17.07.2011 - 11:03
Locatie: Utrecht

Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Inmiddels mijn S60 opgehaald, echter ik heb niet de neiging om in de 2e versnelling op te trekken.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
santu001
4th Gear member
Berichten: 563
Lid geworden op: 16.06.2011 - 02:58
Locatie: Regio Amsterdam

Daarom hebben ze ook de eerste versnelling bedacht. :mrgreen:
Mvg. Claudio,

Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7759
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

ik ga wel eens van de 4 naar de 6. Mag dat?
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ja dat mag. Wordt zelfs aangeraden om zuiniger te rijden.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Volvoman schreef:ik ga wel eens van de 4 naar de 6. Mag dat?
Ik kan geen enkel (technisch) argument bedenken waarom dat niet zou mogen. Bij terugschakelen ga je toch ook niet alle versnellingen langs.

Als je om wat voor reden af moet remmen terwijl je bijv. in de 6de versnelling rijdt en het blijkt dat je terug moet schakelen om daarna zonder de motor over te belasten weer naar de oorspronkelijke snelheid te accelereren dan kies je toch ook in één keer de juiste versnelling.
Tenminste, ik heb dat zo geleerd en breng dat ook nog steeds in de praktijk.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
santu001
4th Gear member
Berichten: 563
Lid geworden op: 16.06.2011 - 02:58
Locatie: Regio Amsterdam

Ik sla de 5 ook meestal over. Zeker nu ik met de Polestar wat meer pit heb.
Mvg. Claudio,

Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

gsx750r schreef:Als je om wat voor reden af moet remmen terwijl je bijv. in de 6de versnelling rijdt en het blijkt dat je terug moet schakelen om daarna zonder de motor over te belasten weer naar de oorspronkelijke snelheid te accelereren dan kies je toch ook in één keer de juiste versnelling.
Probeer ik m'n vrouw ook al 20 jaar Diets te maken, maar het wil maar niet lukken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Natuurlijk kan je in 2de wegrijden, maar gezien je de koppeling wat meer zal moeten laten slippen om zonder schokken in vooruitgang te komen zal deze zeker sneller slijten. Je kan in theorie gerust ook in 6de versnelling vertrekken vanaf 0 als je genoeg koppelingslip toelaat. Het is natuurlijk extreem en dan zal je koppeling zeker niet lang meer meegaan :P, maar komt op 't zelfde neer.
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

@wtr_S60 Tussen kunnen en het in een instructieboekje oplaten schrijven als fabrikant vind ik een heel verschil.

Volvo geeft bijvoorbeeld aan dat een C30 1.6 1200kg mag trekken. Ik heb in de praktijk een keer met een autotransporter aanhanger er achter gereden die beladen was met een MGB. Was net iets meer dan wat de fabrikant aangeeft dat mag.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat een gezeur met die versnellingen:

Auto's zijn tegenwoordig zo krachtig en soepel dat de 1e goed is om op te trekken, de 2e om te rijden in de stad en de 3e voor alle snelheden boven de 70 km/h.
Ik snap niet goed waarom er 7- en 8-traps versnellingsbakken worden bedacht, zeker op auto's met 200 PK of meer.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Volvorijden schreef:@wtr_S60 Tussen kunnen en het in een instructieboekje oplaten schrijven als fabrikant vind ik een heel verschil.

Volvo geeft bijvoorbeeld aan dat een C30 1.6 1200kg mag trekken. Ik heb in de praktijk een keer met een autotransporter aanhanger er achter gereden die beladen was met een MGB. Was net iets meer dan wat de fabrikant aangeeft dat mag.
Er zit wel een verschil tussen het optrekken in de 2de wat in het boekje staat of het overschrijden van het maximale trek gewicht wat in hetzelfde boekje staat (en waarschijnlijk ook op je kenteken bewijs staat). Bij het eerste overtreed je geen wet, bij de tweede wel. Er zou vast een reden voor zijn dat die 1200 kg vast gesteld is, bijvoorbeeld dat de remmen veel meer niet aan kunnen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

Het blijft dus opmerkelijk dat Volvo het opschrijft in het instructieboekje....

Wel erg off topic...
Er zou vast een reden voor zijn dat die 1200 kg vast gesteld is, bijvoorbeeld dat de remmen veel meer niet aan kunnen.
Dat bepaald een importeur wat er op het kentekenbewijs komt te staan en je kan er behoorlijk over twisten de begrenzing technisch is of marketingtechnisch.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik las het ook in het MY12 boekje. Heb het trouwens geprobeerd hier, maar voelt toch niet echt lekker aan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

santu001 schreef:Daarom hebben ze ook de eerste versnelling bedacht. :mrgreen:
Als je geen eerste versnelling hebt dan is er ook geen tweede :lol:
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Behalve op dikke sneeuw/ijs zie ik het nut niet om in 2e te vertrekken.
Mijn vriendin bewees dit weekend trouwens dat je met een 2.0D perfect kan optrekken in 1e en dan rechtstreeks naar 4e schakelen :p
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”