mijn motorblok van mijn 1996 440 trilt nog al
nou heb ik de rotor en verdeelkap vervangen
vanmiddag trok ik van cilinder 1 de bougie kabel er af en was er geen verandering met het draaiende blok
wat anders wel gebeurde bij cilinder 4 en 3
dus ben ik bij de garage andere bougie kabels gaan halen
die ik er zojuist opgezet heb
nu is het getril minder maar nogsteeds als ik van cilinder 1 de bougie kabel los trek is er geen verandering wat dus wel gebeurt bij cilninder 3 en 4
hoort dat of niet ?
heeft iemand er ervaring mee wat betreft het trillend blok en wat betreft bougie kabel op cilinder 1
trillend motorblok en....
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
- Locatie: genk
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
- Locatie: genk
zojuist de bougies er uit gehaald
1 is helemaal zwart
andere bougie er in gedaan en nogsteeds t zelfde probleem
als ik met een draaiend blok de kabel er uit trek dan is er geen verandering in het draaien van het blok
wat wel bij de andere kabels gebeurt
de betreffende bougie is trouwens helemaal zwart van onder
1 is helemaal zwart
andere bougie er in gedaan en nogsteeds t zelfde probleem
als ik met een draaiend blok de kabel er uit trek dan is er geen verandering in het draaien van het blok
wat wel bij de andere kabels gebeurt
de betreffende bougie is trouwens helemaal zwart van onder
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Welk blok zit erin? Hoeveel heeft het blok gedraaid? Wat is de kleur van van bougie#1? Is die zwart en nat of juist heel droog?
Als het een 2.0i is dan zou het kunnen dat de injector van #1 niet meedoet. Of de kleppen staan helemaal verkeerd of er is een klep verbrand. Bij verdenking van kleppen kan je een compressietest laten doen. Is een kleine moeite en is zo gepiept. Dan kan je zien of er compressie verlies is op #1.
Als het een 2.0i is dan zou het kunnen dat de injector van #1 niet meedoet. Of de kleppen staan helemaal verkeerd of er is een klep verbrand. Bij verdenking van kleppen kan je een compressietest laten doen. Is een kleine moeite en is zo gepiept. Dan kan je zien of er compressie verlies is op #1.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
- Locatie: genk
het is een 1.8 i uit 1996 met 97.000 km en bougie 1 is zwart
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Mooie lage km stand, dan zou je niet zeggen dat het aan kleppenstellen zou moeten liggen.
De zwarte bougie geeft aan dat die ws niet vonkt. Draai de bougie er eens uit, maak 'm schoon en hou de zijkant van de bougie tegen het motorblok met een bougiekabel erop. Doe dat met een goede geisoleerde tang anders kan je een flinke opdonder krijgen! Even iemand laten starten en kijken of de bougie een mooie blauwe vonk geeft.
Een niet werkende injector kan je ook uitsluiten want de 1.8i heeft maar 1 injector. Als die niet werkt zou het blok helemaal niet lopen.
De zwarte bougie geeft aan dat die ws niet vonkt. Draai de bougie er eens uit, maak 'm schoon en hou de zijkant van de bougie tegen het motorblok met een bougiekabel erop. Doe dat met een goede geisoleerde tang anders kan je een flinke opdonder krijgen! Even iemand laten starten en kijken of de bougie een mooie blauwe vonk geeft.
Een niet werkende injector kan je ook uitsluiten want de 1.8i heeft maar 1 injector. Als die niet werkt zou het blok helemaal niet lopen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
- Locatie: genk
ik een nieuwere bougie er in gezet en heb nog steeds t zelfde probleem
ik ga vandaag op verdere onderzoek uit
ik ga vandaag op verdere onderzoek uit
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Heb je op de 1e bougie ook dat "moertje" op de bovenste electrode gedraaid zoals dat zit bij de andere bougies? Anders maakt de kabel geen goed contact met de bougie. Ternminste, dat gaat op als je originele kabels hebt gekocht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
- Locatie: genk
ik ben naar een sloop gereden in weert
waar ook 1x een 1.8i 440 stond
daar heb ik de bougie kabels van af gehaald
die op de mijne gezet en nieuwe andere werkende bougies
en nu heb ik nog steeds t getril
wel een stuk minder maar t trilt nog steeds
dus ik weet t ook niet meer
waar ook 1x een 1.8i 440 stond
daar heb ik de bougie kabels van af gehaald
die op de mijne gezet en nieuwe andere werkende bougies
en nu heb ik nog steeds t getril
wel een stuk minder maar t trilt nog steeds
dus ik weet t ook niet meer
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Heb je al gecheckt of de 1e bougie vonkt? Geen bougiekabels verwisseld op de verdelerkap? De verdelerkap binnenin gecheckt of het contact van de 1e bougie schoon is? Hoe draait het motortje als je ermee rijdt?
En test even of de inlaatpakking van #1 lek is door er met een spuitbus wd40, remmenreiniger oid langs te spuiten met draaiende motor. Als het toerental omhoog gaat is de pakking daar lek.
Als dat allemaal in orde is zou ik toch even langs een (doe het zelf) garage gaan en de compressie laten meten om te zien of #1 een afwijkende compressie heeft.
En test even of de inlaatpakking van #1 lek is door er met een spuitbus wd40, remmenreiniger oid langs te spuiten met draaiende motor. Als het toerental omhoog gaat is de pakking daar lek.
Als dat allemaal in orde is zou ik toch even langs een (doe het zelf) garage gaan en de compressie laten meten om te zien of #1 een afwijkende compressie heeft.
- roland brandt
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07.08.2011 - 03:13
- Locatie: belgie
heb ik al nagekeken met hem moeten alleen nog de pakking testen.
cilinder 1 vonkt gewoon netjes(mooie blauwe vonk).
als je rijdt is t probleem zo goed als weg alleen stationair en als je in een hoge versnelling 1 snelheid aanhoudt voel je t nog. maar t is al 10 keer beter als eerst. kabels op verdeelkap zitten goed volgens volgorde.
cilinder 1 vonkt gewoon netjes(mooie blauwe vonk).
als je rijdt is t probleem zo goed als weg alleen stationair en als je in een hoge versnelling 1 snelheid aanhoudt voel je t nog. maar t is al 10 keer beter als eerst. kabels op verdeelkap zitten goed volgens volgorde.
1993 Volvo 850
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
- Locatie: genk
roland heeft me dus de afgelopen dagen geholpen met dit probleem
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
- roland brandt
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07.08.2011 - 03:13
- Locatie: belgie
heb zelf bij renault gewerkt ben dus bekend met deze motor.
ga eerst de inlaatpakking checken(heb zo t vermoeden dat t probleem hier zit)
hij was vandaag bij mij met de auto. we hebben ook een stuk gereden en als je motor uitzet dieselt deze nog even na. daarna ga ik de compressie testen heb zo mijn vermoedens aangezien ik dit probleem al vaker gezien heb bij renault lagunas en 19s. (is een renault motor dus.) dat bleek de pakking te zijn. maar compressie testen kan geen kwaad dus dat ga ik zeker testen.
ga eerst de inlaatpakking checken(heb zo t vermoeden dat t probleem hier zit)
hij was vandaag bij mij met de auto. we hebben ook een stuk gereden en als je motor uitzet dieselt deze nog even na. daarna ga ik de compressie testen heb zo mijn vermoedens aangezien ik dit probleem al vaker gezien heb bij renault lagunas en 19s. (is een renault motor dus.) dat bleek de pakking te zijn. maar compressie testen kan geen kwaad dus dat ga ik zeker testen.
1993 Volvo 850
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Laat weten wat het was, bij mij was het inderdaad een spruitstuk pakking waar cilinder 3 gewoon lek had door een breuk(je) van 3mm breed.
Je voelt het dan vooral stationair (prop prop prop geluid)
Je voelt het dan vooral stationair (prop prop prop geluid)
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- roland brandt
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07.08.2011 - 03:13
- Locatie: belgie
ja dat geluid hoor je inderdaad net of ie op 3 cilinders draait.maar hij loopt gewoon op 4 cilinders,als je gas geeft loopt ie gewoon goed.
na alles wat we vv hebben is t wel verbetert maar nog niet over.
na alles wat we vv hebben is t wel verbetert maar nog niet over.
1993 Volvo 850
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Klopt , als je gas geeft open je de inlaat klep, waardoor er minder onderdruk onstaat en zo het mengsel voor die cylinder enigszins normaal wordt.
Bij hoge onderdruk zal hij meer valse lucht zuigen en armer lopen, stationair dus, daar merk je het.
Inlaat pakking voor 17 euro bij dealer.
Bij hoge onderdruk zal hij meer valse lucht zuigen en armer lopen, stationair dus, daar merk je het.
Inlaat pakking voor 17 euro bij dealer.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Hoewel armer lopen niet de zwarte bougie verklaard, dat duidt juist op een te rijk mengsel. Daarom weet ik het niet zo zeker wat die pakking betreft. Maar goed, ik hoop dat het wel zo is, dat is veel minder erg als een verbrande klep. Gelukkig zijn beide makkelijk te diagnoseren.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Je kunt ook een "lek" hebben van uitlaat naat inlaat wat uiteindelijk hetzelfde effect geeft. Roet slaat dan wel neer.
Z'n lek is echter minder waarschijnlijk.
440's Renault blokken staan bekend om defecte pakkingen bij spruitstukken.
Z'n lek is echter minder waarschijnlijk.
440's Renault blokken staan bekend om defecte pakkingen bij spruitstukken.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- roland brandt
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07.08.2011 - 03:13
- Locatie: belgie
t is ook net of ik wat hoor zuigen aan de inlaatkant. t zelfde geluid alsof er een vacuumslang los ligt.deze zitten allemaal wel vast en op hun plek.vanmiddag maar even checken.
1993 Volvo 850
- roland brandt
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07.08.2011 - 03:13
- Locatie: belgie
probleem gevonden inlaatpakking is defect.
1993 Volvo 850