Airco stinkt..

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Ericport
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.07.2006 - 16:25

Als de airco aangaat stinkt het in de auto?

Wie kan mij de oplossing geven :?:

Volvo V70 2.5 D 01/1999

Als het de filter is, waar zit deze en kan ik deze makkelijk zelf vervangen?

Groet,

Eric
Gebruikersavatar
s80t6
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 04.04.2006 - 21:31

Snel richting de volvo dealer en gebruik maken van de summer acties, airco systeem reinigen voor 50 eurotjes... Misschien meteen je pollenfiltertje even laten vervangen. moet je een heel eind mee kunnen komen. mits je airco verder goed functioneerd


Afbeelding

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij

> > > better safe then sorry < < <
D-OCHO
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.06.2006 - 21:25

Beter en goedkoper alternatief is om ongeveer 3-4 minuten voor de einde van de rit de airco uit te zetten. Maar wel de blower aan te laten zodat de meeste koude lucht uit het systeem is. Als er nl. nog koude lucht inzit zal vocht uit de normale lucht na het uitzetten van de auto neerslaan in het systeem. En dit is een perfecte broedplaats voor allerlei bacterien. Die dan weer o.a. de stank veroorzaken. :badairday:
2007 Volvo XC 70 (Diesel), 1998 Volvo V70 (LPG), Volvo 940 (LPG), Volvo 940 (LPG), Volvo 740 (LPG)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20662
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

D-OCHO schreef:Beter en goedkoper alternatief is om ongeveer 3-4 minuten voor de einde van de rit de airco uit te zetten. Maar wel de blower aan te laten zodat de meeste koude lucht uit het systeem is. Als er nl. nog koude lucht inzit zal vocht uit de normale lucht na het uitzetten van de auto neerslaan in het systeem. En dit is een perfecte broedplaats voor allerlei bacterien. Die dan weer o.a. de stank veroorzaken. :badairday:
Sluit als een bus. Maar als het eenmaal stinkt is de oplossing van S80t6 de eerste stap (want alleen zo krijg je de stank weg) en die van jou de tweede.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
smokingman
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
Locatie: Spijkenisse

Het zit iets anders.

Het klopt wat s80t6 zegt dat je de airco op tijd moet uitzetten en eigenlijk op korte ritjes niet moet aanzetten.

Dat komt hierdoor. Onder je dashboard zit een radiateur van de airco ( de verdamper). Deze wordt koud. Koude oppervlakten hebben de eigenschap dat er vocht uit de lucht op condenseert. Op warme broeierige dagen kan je dat zien als je je auto een tijdje op dezelfde plaats laat staan met de airco aan. Je ziet dan een plasje water onder de auto.

Zet je nu de auto uit met een werkende airco, dan blijft er redelijk veel vocht op de verdamper zitten. Niet alles druppelt namelijk gelijk naar beneden de auto uit via het afvoerkanaal. (Dat is vergelijkbaar met als je de auto nat maakt met een tuinslang. Er druppelt veel water van de auto af, maar er blijft ook heel wat water op de auto liggen.) Je dashboard warmt op en het vocht op de verdamper begint te "broeien", met als gevolg dat als je de airco aanzet je een lucht ruikt die net zo stinkt als een natte handdoek die een dag ervoor in de hoek is gegooid.

Als je de airco ruim voordat je op de bestemming aankomt uitzet en de ventilator vol aan, zorg je ervoor dat het vocht op de verdamper weer verdampt. Je merkt dit waarschijnlijk omdat je ramen gaan beslaan en het broeieriger in de auto wordt. Dus raampje open zetten. Nu is de verdamper droog en kan het vocht niet gaan broeien waardoor je ook geen kans meer hebt op stinkende aircoluchtjes.

Voordat je allerlei dingen gaat proberen zou ik eerst de auto of een uur stationair laten draaien met de ventilator vol aan of een lange rit maken. De verdamper spoelt dan als het ware schoon door het vocht dat condenseert op de verdamper. Vergeet niet om dan de airco weer uit te zetten voordat je de motor uitzet.

Mocht dat niet helpen, dan kan je alsnog overgaan om je verdamper te laten reinigen. Die middelen die gebruikt worden bevatten naast reinigende ook antibacteriele bestandelen waardoor de kans op aangroei minder is.

Maar die werken maar van korte duur als je je airco niet op tijd uit zet.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20662
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In theorie volledig gelijk Smokingman. (BTW het was D-OCHO die de optie van eerder uitzetten ventileerde)

Maar dat was eigenlijk ook de strekking van mijn korte antwoord.
Door ervaring wijs geworden.
Mijn airco stonk ook, maar dat kreeg ik niet meer weg op de door jou genoemde manier. Vandaar de snelle oplossing (reinigen en daarna op tijd uitzetten).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”