240 zeer moeilijk in de 1

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
rim100
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25.03.2005 - 10:08

Ik heb een 240 uit 1994, en als de motor warm is krijg ik de versnelling zeer moeilijk in de 1. De 2 gaat ook stroef, de rest gaat gewoon goed. Als de motor koud is, is er geen enkel probleem.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn, en wat er aan moet gebeuren????
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Probleem heb ik ook gehad. Op hele warme dagen in de file, moeilijk in z'n eerste versnelling te krijgen. Even in zijn achteruit zetten dan gaat het weer soepel. Verdween na verloop van tijd.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
rim100
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25.03.2005 - 10:08

maar je kunt toch niet elke keer als je voor een stoplicht staat of in de file afremt de auto in z'n achtewruit zetten????
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

je kunt ook kijken of je versnellingsbakolie wel op peil is. Ook kun je proberen de olie te verversen. Dit wil ook wel eens helpen.
Volvo 240 GL 1987 automaat
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
rim100
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25.03.2005 - 10:08

hele stomme vraag, maar waar vind ik de peilstok voor de versnellingsbakolie? ik kan hem echt niet vinden!!
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.

Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.

Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Volgens Volvo hoeft de versnellingsbakolie nooit ververst te worden....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
deunhwr
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.03.2005 - 08:58
Locatie: Eindhoven

Hi,

Ik heb ongeveer hetzelfde terug naar zijn 1 is lastiger met warme motor.
Maar als ik nog rij en dan terugschakel gaat het makkelijker. Je zou het volgende kunnen proberen (heb het zelf ook nog niet geporbeerd maar zou kunnen helpen)
Als je moeilijk in zijn 1 of 2 kan schakelen kan het zo zijn dat het geleidingsbalkje langs de pook te strak langs de pook gaat (Als het geheel warm word zet alles net iets uit en gaat het schakelen bijna niet meer)
Als je de hoes van de pook haalt moet er naast de pook een bout zitten, als je die iets losdraaid kan je de 'geleiding'' een klein beetjes naar links verschuiven zodat er iets meer ruimte is om naar zijn 1 of 2 te schakelen (daarna bout nat. weer vast) ...

Patrick
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Reitse schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.

Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Volgens Volvo hoeft de versnellingsbakolie nooit ververst te worden....
Misschien niet met de nieuwste Volvo's, maar gegarandeerd wél met de oudere. En elke monteur geeft bij dit soort problemen altijd het advies om eerst de versnellingsbakolie te verversen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Hier staat voor een 260 bv. om de 40.000 km:

http://www.volvobertone.com/manned1990chpr7.html

En dat is dus uit een origineel instructieboekje.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Hier staat voor een 260 bv. om de 40.000 km:

http://www.volvobertone.com/manned1990chpr7.html

En dat is dus uit een origineel instructieboekje.
Van een automaat...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat maakt niet zoveel uit. De bak is bij een automaat groter, maar de olie doet hetzelfde: smeren.

Om te verversen:

Benader de LINKERzijkant van de versnellingsbak.
Rechtsboven zit een vulplug; draai die eerst los.
Linksonder zit de aftapplug; draai die daarna los; vang de olie op.
Aftapplug erin en bijvullen via de vulplug.

Hoeveel?
Hangt af van de bak
M40: 0,75 l
M41 (overdrive) 1,6 l
M45: 0,75 l
M46 (overdrive) 2,3 l
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
rim100
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25.03.2005 - 10:08

hallo, het blijkt inderdaad gewoon een afstelling te zijn. Heb wel de olie voor de zekerheid ook vervangen. bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
henqui
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 23.12.2004 - 21:59

Afstelling van dat plaatje bij de pook???
Bedankt en groeten!
Henqui
(244 Turbo '81 / 244 GL '80 / 744 TIC '85 / 745 GL '86)
rim100
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25.03.2005 - 10:08

inderdaad!
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

henqui schreef:Afstelling van dat plaatje bij de pook???
Kom jij ook al hier? Welkom!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”