Ik heb een 240 uit 1994, en als de motor warm is krijg ik de versnelling zeer moeilijk in de 1. De 2 gaat ook stroef, de rest gaat gewoon goed. Als de motor koud is, is er geen enkel probleem.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn, en wat er aan moet gebeuren????
240 zeer moeilijk in de 1
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Probleem heb ik ook gehad. Op hele warme dagen in de file, moeilijk in z'n eerste versnelling te krijgen. Even in zijn achteruit zetten dan gaat het weer soepel. Verdween na verloop van tijd.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Peter Timmer
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
- Locatie: Hardinxveld Giessendam
je kunt ook kijken of je versnellingsbakolie wel op peil is. Ook kun je proberen de olie te verversen. Dit wil ook wel eens helpen.
Volvo 240 GL 1987 automaat
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
Volvo 245 L 1977
Volvo 265 DL 1977 in (veel ) onderdelen
Volvo 142 1972 nog geen 100.000 km
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.
Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Volgens Volvo hoeft de versnellingsbakolie nooit ververst te worden....Battlecruiser S80 schreef:Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.
Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27.03.2005 - 08:58
- Locatie: Eindhoven
Hi,
Ik heb ongeveer hetzelfde terug naar zijn 1 is lastiger met warme motor.
Maar als ik nog rij en dan terugschakel gaat het makkelijker. Je zou het volgende kunnen proberen (heb het zelf ook nog niet geporbeerd maar zou kunnen helpen)
Als je moeilijk in zijn 1 of 2 kan schakelen kan het zo zijn dat het geleidingsbalkje langs de pook te strak langs de pook gaat (Als het geheel warm word zet alles net iets uit en gaat het schakelen bijna niet meer)
Als je de hoes van de pook haalt moet er naast de pook een bout zitten, als je die iets losdraaid kan je de 'geleiding'' een klein beetjes naar links verschuiven zodat er iets meer ruimte is om naar zijn 1 of 2 te schakelen (daarna bout nat. weer vast) ...
Patrick
Ik heb ongeveer hetzelfde terug naar zijn 1 is lastiger met warme motor.
Maar als ik nog rij en dan terugschakel gaat het makkelijker. Je zou het volgende kunnen proberen (heb het zelf ook nog niet geporbeerd maar zou kunnen helpen)
Als je moeilijk in zijn 1 of 2 kan schakelen kan het zo zijn dat het geleidingsbalkje langs de pook te strak langs de pook gaat (Als het geheel warm word zet alles net iets uit en gaat het schakelen bijna niet meer)
Als je de hoes van de pook haalt moet er naast de pook een bout zitten, als je die iets losdraaid kan je de 'geleiding'' een klein beetjes naar links verschuiven zodat er iets meer ruimte is om naar zijn 1 of 2 te schakelen (daarna bout nat. weer vast) ...
Patrick
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Misschien niet met de nieuwste Volvo's, maar gegarandeerd wél met de oudere. En elke monteur geeft bij dit soort problemen altijd het advies om eerst de versnellingsbakolie te verversen...Reitse schreef:Volgens Volvo hoeft de versnellingsbakolie nooit ververst te worden....Battlecruiser S80 schreef:Er is geen peilstok. Op de versnellingsbak zitten schroeven die als vulgat dienen.
Na een jaar of 5 moet trouwens altijd de versnellingsbakolie ververst worden. De meeste automobilisten doen dit niet, omdat het niet in de reguliere onderhoudsbeurt zit. Het is toch heel hard nodig. Ook in dit geval denk ik, want het gebeurt wel vaker dat een auto slecht of helemaal niet in een bepaalde versnelling wil, louter alleen maar door verouderde olie.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Hier staat voor een 260 bv. om de 40.000 km:
http://www.volvobertone.com/manned1990chpr7.html
En dat is dus uit een origineel instructieboekje.
http://www.volvobertone.com/manned1990chpr7.html
En dat is dus uit een origineel instructieboekje.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Van een automaat...Battlecruiser S80 schreef:Hier staat voor een 260 bv. om de 40.000 km:
http://www.volvobertone.com/manned1990chpr7.html
En dat is dus uit een origineel instructieboekje.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dat maakt niet zoveel uit. De bak is bij een automaat groter, maar de olie doet hetzelfde: smeren.
Om te verversen:
Benader de LINKERzijkant van de versnellingsbak.
Rechtsboven zit een vulplug; draai die eerst los.
Linksonder zit de aftapplug; draai die daarna los; vang de olie op.
Aftapplug erin en bijvullen via de vulplug.
Hoeveel?
Hangt af van de bak
M40: 0,75 l
M41 (overdrive) 1,6 l
M45: 0,75 l
M46 (overdrive) 2,3 l
Om te verversen:
Benader de LINKERzijkant van de versnellingsbak.
Rechtsboven zit een vulplug; draai die eerst los.
Linksonder zit de aftapplug; draai die daarna los; vang de olie op.
Aftapplug erin en bijvullen via de vulplug.
Hoeveel?
Hangt af van de bak
M40: 0,75 l
M41 (overdrive) 1,6 l
M45: 0,75 l
M46 (overdrive) 2,3 l
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Kom jij ook al hier? Welkom!henqui schreef:Afstelling van dat plaatje bij de pook???
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2