Ontluchting benzinetank V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yngwie
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21.01.2011 - 18:52
Locatie: Brielle

Als ik mijn tankdop los draai, hoor en voel ik soms een drukverplaatsing. Het voelt als onderdruk in de tank, maar volgens de dealer kan dit niet, het is overdruk.

Weet iemand hoe de tank in een V50 is beschermd tegen onder- en overdruk en kan dit kwaad als dit, om wat voor reden dan ook, toch gebeurt?

Ik neem aan dat er een soort druk/vacuum ventiel op de tank zit. Ik heb er geen problemen mee alleen bij mijn vorige auto's heb ik dit fenomeen nooit gehad, ik ben nieuwsgierig hoe dit werkt.

Alvast bedankt.
S60 T4 R-Design MY 2020 Osmium Grey Polestar Optimisation
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Er heerst in de tank een lichte overdruk om de benzinedampen naar het koolstoffilter te leiden. Daar worden ze in opgeslagen totdat de motor op temperatuur is. Dan gaat er een klep in het filter open en worden de dampen via een slangetje het inlaatspruitstuk ingeleid en meeverbrand. Bovenin het koolstoffilter zit een drukventiel die het eventuele teveel aan druk laat ontsnappen, gefilterd en wel. Dit is het zgn evap systeem. Het is dus niet meer als vroeger toen er gewoon een ontluchtings gaatje in de tankdop zat en de dampen zo de lucht in werden geloosd.
Gebruikersavatar
Yngwie
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21.01.2011 - 18:52
Locatie: Brielle

Maar hoe ontstaat de overdruk? Is dit puur de dampspanning van de aanwezige benzinedamp?

En als het niveau in de tank zakt, hoe word dan onderdruk vermeden?
S60 T4 R-Design MY 2020 Osmium Grey Polestar Optimisation
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De benzinepomp levert een behoorlijke overdruk die door een drukregelaar op de injectorrail tot de juiste druk wordt terug gebracht voor de injectorvoeding.
Het teveel aan benzine stroomt via een retourleiding weer naar de tank nadat het de injectoren heeft gekoeld via de injectorrail. Dus de retour benzine is verwarmd wat het gedeeltelijk doet verdampen zodra het in de tank terug komt. Dat levert de lichte overdruk.
Als er onderdruk ontstaat dan blijft de magnetische koolstoffilterklep dicht en gaat er een beluchtingsklep open om lucht toe te laten in de tank.
Dit zijn de hoofdprincipes van het evap systeem, kan bij jouw model misschien net ff anders zijn op details maar hier komt het wel op neer.
Gebruikersavatar
Yngwie
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21.01.2011 - 18:52
Locatie: Brielle

Ik snap het nu, hartstikke bedankt voor de uitleg.
S60 T4 R-Design MY 2020 Osmium Grey Polestar Optimisation
Gebruikersavatar
camy
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19.11.2012 - 00:41
Locatie: Amsterdam

Waar zit die koolstoffilter precies bij een S40 (2004)? Ik zou graag willen controleren of die van mij nog naar behoren werkt. Sinds kort houdt de auto soms lichtjes in...en bij het tanken hoor ik bij het opendraaien een slurp-achtig geluid. Heeft iemand een tekening oid waar je kan zien waar die koolstoffilter zou moeten zitten?
Volvo S40 2.5L T5
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Er heerst onderdruk in de tank,dus geen overdruk,de evab klep en koolstoffilter zorgen ervoor dat er geen benzine dampen naar buiten kunnen in de open lucht.
Bij overdruk in de tank gebeurd dit namelijk wel,daarom hoor je een zuigend geluid als je de tankdop los draait,het is dus geen blazend geluid,zoals velen denken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”