2.4D rijden met caravan.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Jos waarvan akte! Fijne vakantie!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
Ben net terug uit spanje met een 1600kg zware Knaus aan de haak. Rijsnelheid ongeveer 110km/u. Nu rijdt ik best wel veel op cc en de geartronic op manueel. Wanneer het dan bergje op gaat tik ik hem verzetje terug (naar 4). Wat mij wel opvalt is dat wanneer ik omhoog ga op cc in 4 de motortemp toch gaat oplopen. Ik moet er wel bij vermelden dat ie dan bijna op vollast draait. Toerental bijna 3000rpm. Uiteraard kan ik de snelheid aanpassen om zodoende de temp onder controle te kunnen houden. Maar wanneer rpm hoger wordt gaat ook de waterpomp harder draaien wat meer koeling met zich mee brengt. Ik had geen extreme buitentemperaturen wat evt voor verminderde koeling kan zorgen. Hoe kan het dat ie dan toch warm wordt?
mvrgr,
Berrie
mvrgr,
Berrie
Volvo V70 D3 geartronic summum my 2015, black saphire metallic, schuif/kanteldak, standkachel, 18" sleipner velgen, Blis etc........
- JosW
- 5th Gear member
Berrie,
Op je vraag kan ik zo niets bedenken. Wat me wel opvalt is dat je stelt dat de auto op vollast draait bij bijna 3000 toeren. In mijn reactie boven die van jou reed die van mij gemiddeld met 3200-3300 toeren en ik had niet het idee dat ie echt moest werken . Motor draaide rustig en ik kon zelfs met een snelheid van 110 km. nog lekker accelereren. Dit met een caravan van 1200 kg. Ik vind het ook opmerkelijk dat je vooral in de 5e versnelling hebt gereden. Dat zou betekenen dat je mijn bezwaren niet zo hebt ervaren. Dit terwijl we blijkbaar dezelfde motor hebben, of jouw geartronic moet zorgen voor betere prestaties. Is mij echter niet bekend dat dat zo is.
Op je vraag kan ik zo niets bedenken. Wat me wel opvalt is dat je stelt dat de auto op vollast draait bij bijna 3000 toeren. In mijn reactie boven die van jou reed die van mij gemiddeld met 3200-3300 toeren en ik had niet het idee dat ie echt moest werken . Motor draaide rustig en ik kon zelfs met een snelheid van 110 km. nog lekker accelereren. Dit met een caravan van 1200 kg. Ik vind het ook opmerkelijk dat je vooral in de 5e versnelling hebt gereden. Dat zou betekenen dat je mijn bezwaren niet zo hebt ervaren. Dit terwijl we blijkbaar dezelfde motor hebben, of jouw geartronic moet zorgen voor betere prestaties. Is mij echter niet bekend dat dat zo is.
-
- 8th Gear member
Bergop op CC is erg onverstandig. Je verbruik was 1:7 las ik? Ik snap dat wel, met een beetje verstandig met de techniek omgaan haal je zomaar 1:10-11 met caravan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 8th Gear member
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
- JosW
- 5th Gear member
edit:JosW schreef:Klopt. In mijn geval in de 4 en in Frankrijk met 120 op de teller 1:10.
Ik zie trouwens niet dat Berrie praat over 1:7.
1:10 volgens de BC. Schijnt in werkelijkheid iets meer te zijn. Het verbruik dus.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
@Berrie,
Tja wat moet ik hier op zeggen..... Met beleid auto rijden. Snelheid eruit en de motor op toeren houden. CC berg op er altijd af ik durf te beweren helemaal geen CC met caravan erachter. Je hebt immers geen enkel gevoel hoe hard de auto moet werken en hoeveel slip de bak genereerd.
CC eraf
Snelheid daar waar nodig eruit
Op tijd terug schakelen
Motor op toeren houden
Gevoel houden met je rechtervoet
@ JosW;
1 op 10 met die snelheden is een opportuniteit. Ga je never nooit niet redden. Ga er maar van uit dat je ca 1 op 8 tot 8,5 haalt maximaal, oké laat het wellicht een keer 1 op 9 worden maar minder echt niet.
Tja wat moet ik hier op zeggen..... Met beleid auto rijden. Snelheid eruit en de motor op toeren houden. CC berg op er altijd af ik durf te beweren helemaal geen CC met caravan erachter. Je hebt immers geen enkel gevoel hoe hard de auto moet werken en hoeveel slip de bak genereerd.
CC eraf
Op tijd terug schakelen
Motor op toeren houden
@ JosW;
1 op 10 met die snelheden is een opportuniteit. Ga je never nooit niet redden. Ga er maar van uit dat je ca 1 op 8 tot 8,5 haalt maximaal, oké laat het wellicht een keer 1 op 9 worden maar minder echt niet.
“Carpe Diem”
- JosW
- 5th Gear member
"@ JosW;
1 op 10 met die snelheden is een opportuniteit. Ga je never nooit niet redden. Ga er maar van uit dat je ca 1 op 8 tot 8,5 haalt maximaal, oké laat het wellicht een keer 1 op 9 worden maar minder echt niet. "
Vandaar mijn "edit". Het zijn wel de cijfers die mijn BC aangeven.
1 op 10 met die snelheden is een opportuniteit. Ga je never nooit niet redden. Ga er maar van uit dat je ca 1 op 8 tot 8,5 haalt maximaal, oké laat het wellicht een keer 1 op 9 worden maar minder echt niet. "
Vandaar mijn "edit". Het zijn wel de cijfers die mijn BC aangeven.
- dieselpower
- 4th Gear member
Misschien een beetje off-topic maar: afgelopen jaren met mn S60 D5 163pk 5-handschakel naar zuid frankrijk geweest. Alles kunnen rijden in 5 versnelling op CC met een Knaus 1400kg erachter. Snelheid constant 100-105km/u, toerental hing dan rond 2200rpm. Diesels zijn gebouwd voor hoge compressie (zelfontbranding) dus hoge kracht bovenop de zuigers. Verbruik lag steevast (bijgehouden al die jaren) uit en thuis tussen 7,2 l/100km en 7,6 l/100km vlgs de BC. De S60 is ingeruild op een V70 140pk benzine, 5-handschakel en dat gaat met de zelfde caravan echt niet in 5, alles moeten rijden in 4e versnelling. Benzinemotoren zijn veelal geboud voor hogere toerentallen. Bij een snelheid van 100km/h loopt ie dan mooi 2900rpm. Bij de lange klim vanuit luik naar bastongne moet ie zelfs halverwege de klim even terug naar de 3e versnelling. Loopt dan 3800rpm bij behoud van snelheid. Verbruik uit en thuis is op benzine 12,3 l/100km vlgs BC. Temperatuur blijft mooi net iets onder het midden staan.
Wat betreft "onder" toeren rijden (en misschien dat de technische jongens dit ook kunnen beamen): Mij is bekend dat, als je onder toeren rijd, er bovenmatige slijtage kan optreden door kantelende zuigers. Wanneer je onder toeren rijd dan krijg je veel inspuiting boven de zuiger (grotere explosie, meer temperauur, warmer lopen) dus grotere krachten bovenop de zuiger. Door die grotere kracht wil de zuiger eigenlijk gaan kantelen rondom de pistonpen. Omdat een zuiger a-symetrisch is in de hoogte (boven de pistonpen zit een korter gedeelte met de zuigerveren, onder de pistompen zit een langer gedeete, de zuigerhemden, die ervoor moeten zorgen dat de zuiger mooi recht op en neer blijft gaan) wil deze bij een hoge belasting bovenop de zuiger dus iets gaan kantelen. Aangezien de zuigerhemden het langst zijn kunnen deze dan gaan "vreten" in de zuigerwand. Dat dit bovenmatige slijtage is zal iedereen duidelijk zijn. Het is lastig te horen tegenwoordig met watergekoelde blokken, geisoleerde motorruimtes en airco/muziek aan , maar als je weet waarop je moet letten kan je kantelende zuigers horen. (krakend geluid). Dit feneomeen, kantelende zuigers, krijg je voornamelijk bij verbrandingsmotoren met een "kortere". Voor trekken van een last kun je beter een verhouding hebben waarbij de boring van de zuiger beduidend kleiner is dan de slag. Tegenwoordig zijn de volvoblokken ongeveer vierkant, boring is zowat gelijk aan slag. Deze blokken houden dus van (wat) meer toeren bij trekken van last, kunnen deze toeren ook makkelijk zonder problemen draaien. Verbruik, temperetuur en slijtage blijven dan ook zeker binnen de perken. Blokken met een grote boring en superkleine slag zijn er natuurlijk ook, denk maar aan echte suppercars, F1 en natuurlijk racemotoren.
Oef, heel verhaal. Misschien dat er hiet wat tecnische jongens nog wat meer uitleg kunnen geven mocht ik het niet helemaal correct heb neergezet. Het is echter geen broodje aap verhaal.
Wat betreft "onder" toeren rijden (en misschien dat de technische jongens dit ook kunnen beamen): Mij is bekend dat, als je onder toeren rijd, er bovenmatige slijtage kan optreden door kantelende zuigers. Wanneer je onder toeren rijd dan krijg je veel inspuiting boven de zuiger (grotere explosie, meer temperauur, warmer lopen) dus grotere krachten bovenop de zuiger. Door die grotere kracht wil de zuiger eigenlijk gaan kantelen rondom de pistonpen. Omdat een zuiger a-symetrisch is in de hoogte (boven de pistonpen zit een korter gedeelte met de zuigerveren, onder de pistompen zit een langer gedeete, de zuigerhemden, die ervoor moeten zorgen dat de zuiger mooi recht op en neer blijft gaan) wil deze bij een hoge belasting bovenop de zuiger dus iets gaan kantelen. Aangezien de zuigerhemden het langst zijn kunnen deze dan gaan "vreten" in de zuigerwand. Dat dit bovenmatige slijtage is zal iedereen duidelijk zijn. Het is lastig te horen tegenwoordig met watergekoelde blokken, geisoleerde motorruimtes en airco/muziek aan , maar als je weet waarop je moet letten kan je kantelende zuigers horen. (krakend geluid). Dit feneomeen, kantelende zuigers, krijg je voornamelijk bij verbrandingsmotoren met een "kortere". Voor trekken van een last kun je beter een verhouding hebben waarbij de boring van de zuiger beduidend kleiner is dan de slag. Tegenwoordig zijn de volvoblokken ongeveer vierkant, boring is zowat gelijk aan slag. Deze blokken houden dus van (wat) meer toeren bij trekken van last, kunnen deze toeren ook makkelijk zonder problemen draaien. Verbruik, temperetuur en slijtage blijven dan ook zeker binnen de perken. Blokken met een grote boring en superkleine slag zijn er natuurlijk ook, denk maar aan echte suppercars, F1 en natuurlijk racemotoren.
Oef, heel verhaal. Misschien dat er hiet wat tecnische jongens nog wat meer uitleg kunnen geven mocht ik het niet helemaal correct heb neergezet. Het is echter geen broodje aap verhaal.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- V70 classic
- 3rd Gear member
Indeed ben ik het ook mee eens.945i schreef:Volgens mij klopt dat verhaal wel.
Maar de beste tip hier is gewoon in een verzet rijden waarmee je nog kunt versnellen.
Dit omdat het gewoon makkellijk te controlleren is ook voor de niet thechneut.
Ik luister meestal naar de motor,resultaat is dan ook het zelfde overgens.
Want in principe krijg je elke auto/motor dood.
Deze vakantie had ik er stukken bij waar de T6 wel de snelheid op de CC kon vast houden,maar versnellen ho maar.
Moest ik toch een 2 trapjes terug eer er iets thuis was voor een inhaal poging.
Dus dat verhaal telt eigenlijk in alle gevallen.
Met of zonder aanhang, automaat of manueel.
De hoogst versnelling is meestal dan ook een overdrive om wat zuiniger te kunnen rijden.
Daar moet je bij/met belasting gewoon niet in komen.
en een 3500 toeren draaien vinden ze niet erg, als er maar belasting is.
Dat nieuwe rijden werkt niet als je klimt of daalt.
Met een me(e)ting op het 850 gebeuren bleek de T6 sneller in 5 dan in 6.
Dit bevesting een beetje het verhaal eerder,k zat toen overgens niet onderin de toeren te rommelen :evil: .
grts
en volgend jaar rond juni zullen er weer wel dit soort topics komen.
Is niets mis mee trouwens.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
-
- 2nd Gear member
Wanneer ik op cc rijd houd ik constant het verbruik op de bc in de gaten, gaat dit ineens omhoog weet ik dat ik klim en vice versa, al is dat soms moeilijk te zien dat de weg helt of daalt.@Berrie,
CC eraf
Op tijd terug schakelen
Motor op toeren houden
Wanneer ik aan het klimmen was in 5 haalde ik een max verbruik van ong 17 liter op 100 km, schakel ik dan een verzet terug dan loopt het verbruik op naar ong 24 liter op 100km. Wat dat aangaat heb ik vrij bewust gereden op toeren en niet op verbruik. Wat dus ook resulteerde in het feit dat ik altijd bergopwaarts in 4 zat, werd dit te moeilijk wat een enkele keer gebeurde (snelheid daalde) ben ik teruggegaan naar 3. Als je dan naar verbruik kijkt dan zit dat rond de 33 liter op 100km.
Maar ja dan loopt de motortemp geleidelijk aan op.
Als ik in 5 rijd, bij vlak terrein, kan ie nog steeds versnellen en is het verbruik volgens bc lager dan in 4. Waarom 'moet' ik dan in 4 gaan rijden?
Ik heb net nog even gekeken op de bc, er is nog niet meer meegereden na thuiskomst, deze geeft aan 11,9l op honderd km. Gezien mijn bc zichzelf altijd rijk rekent heb ik zelf een verbruik van ongeveer 1op7 uitgerekend.
Even over de slip die de bak zou genereren (ben geen echte techneut) in 4 en 5 zit ie toch in de lock up. Dan rijdt je toch zonder slip te genereren?
mvrgr,
Berrie
Volvo V70 D3 geartronic summum my 2015, black saphire metallic, schuif/kanteldak, standkachel, 18" sleipner velgen, Blis etc........
- EVV
- 5th Gear member
- mehrzahl
- 3rd Gear member
Bij mijn weten is er altijd +/- 200 toeren slip mogelijk, i.v.m. het schokvrij overschakelen. Of deze slip optreedt in de door jou geschetste situatie weet ik niet. Feit is echter dat oververhitting alleen bij automaten lijkt op te treden, en dat wijst volgens mij op optredende slip in de bak.
Misschien dat een aparte externe oliekoeler soelaas kan bieden als je vaak een zware caravan moet trekken. Anders wordt je volgende auto een handgeschakelde
Misschien dat een aparte externe oliekoeler soelaas kan bieden als je vaak een zware caravan moet trekken. Anders wordt je volgende auto een handgeschakelde

Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html