Beste Mede-enthousiasten,
Mijn Volvo springt de laatste tijd plotseling in storing.
Omdat dit niet altijd gebeurd is de oorzaak moeilijk te vinden.
Dit treed vooral op op het moment dat ik voor en achteruit inparkeer. (bij lage toeren dus)
Ook treed het wel eens op zodra ik op lage snelheid (in een lage versnelling) van het gas afga en vervolgens weer gas geef. (ik geef dan ook niet veel gas)
Ik vermoed nu dat er een motorsteun lek is.
Nu kom ik bij het controleren het volgende tegen:
-Zodra ik aan het slangetje dat naar de beide steunen gaat zuig trekt het netjes vacuum en houdt dit vacuum ook langere tijd vast.
-Zodra ik op het slangetje blaas hoor ik een soort plop en loopt de lucht gewoon weg. (Het geluid komt dan van achter het motorblok)
Kan ik hieruit concluderen dat de achterste motorsteun lek is of zijn er nog andere mogelijkheden?
M.Vr.Gr. J-L
Plotselinge motorstoringen D5 MY2002
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Wat voor motor, wat voor bouwjaar, wat voor km stand?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Waar uit de storing zich in dan, alleen een motorstoringslampje op het dashboard? Of gaat hij ook slecht lopen, gaat het lampje vanzelf weer uit, heb je geen vermogen meer??
Allemaal vragen..
Allemaal vragen..

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Laat een monteur meerijden met het uitleesapparatuur aangesloten. Op het moment dat de storing optreed zou als het goed is een foutcode moeten verschijnen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 02.10.2008 - 19:59
Ik krijg alleen een storingslampje en een melding in m'n BC.945i schreef:Waar uit de storing zich in dan, alleen een motorstoringslampje op het dashboard? Of gaat hij ook slecht lopen, gaat het lampje vanzelf weer uit, heb je geen vermogen meer??
Allemaal vragen..
Verder geen merkbaar vermogensverlies.
Wat ik dan wel merk is dat hij dan wel iets directer op het gas hangt.
(zenuwachtig gedrag)
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Daar was ik dus mee begonnenAllemaal vragen..
En wat het vacuum op de motorsteunen te maken heeft met noodlopen snap ik eigenlijk niet.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 02.10.2008 - 19:59
Hoi Thijs,Thijs schreef:Daar was ik dus mee begonnenAllemaal vragen..Ik bedoelde aan te geven dat het wel erg summier was wat er verteld werd. Maargoed, ik zeg niets meer.
En wat het vacuum op de motorsteunen te maken heeft met noodlopen snap ik eigenlijk niet.
Betreft het vacuum op de motorsteunen, heb ik vernomen dat door dit vacuum-circuit ook de aansturing van de turbo gedaan wordt.
Ik heb op dit forum gelezen dat veel vage storingen door lekkage in dit systeem ontstaan, vandaar mijn gevolgtrekking.
Door te remmen op de motor en door achteruit te rijden ontstaat soms de melding, dit is net het moment waarop volgens mij de achterste motorsteun negatief belast wordt, waardoor hij misschien net gaat lekken.
Maar goed het is maar een theorie.
Gr. J L
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 02.10.2008 - 19:59
Dat is nou juist het vreemde, die vonden alleen wat standaard storingen zoals de signalen van de porieren.945i schreef:Daar moet iets uit te lezen zijn bij de Volvodealer.
Ze hadden het ook over de koppelingspedaalstandsensor maar omdat het probleem niet optreed wanneer ik de koppeling bedien ben ik ervanuit gegaan dat het dit niet is. (correct me if I am wrong)
Maar om even terug te komen op mijn oorspronkelijke bericht, het is toch niet logisch dat je zodra je op het vacuumslangetje naar de beide motorsteunen blaast de lucht vrijuit wegloopt?
Is er dan niet gewoon een lek in de motorsteun of zit er soms ergens een 1 richtings klepje in?
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 02.10.2008 - 19:59
Bedankt voor de tip!Maus-met-Volvo schreef:Koppelingspedaalstandsensor is er zo uit en kun je schoonmaken; ik had hier ook een probleem mee, maar als hier een storing door veroorzaakt wordt dan werkt je cruise control ook niet meer....
Ik ga voor de zekerheid deze sensor ook maar eens schoonmaken, baat het niet dan schaad het niet.
Waar zit deze in de auto? Bij het scharnierpunt van het koppelingspedaal?
Heb je een omschrijving van het reinigen?
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
Heel voorzichtig, zitten hele fijne sleepcontactjes in! Zit inderdaad aan je koppelingspedaal met een kogelgewrichtje, hij is, bij mij tenminste, van wit kunststof. Als je 'm eruit hebt zie je vanzelf de klipjes waar die mee dicht zit. als je 'm openmaakt zie je ook de sleepcontactjes en de sleepbaan; wijst zichzelf. Je kunt de sleepbaan scghoonmaken met een beetje wasbenzine of zo. succes!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 02.10.2008 - 19:59
Dank je wel voor de info!Maus-met-Volvo schreef:Heel voorzichtig, zitten hele fijne sleepcontactjes in! ...
Ik heb het al voor elkaar en het is al met al een simpel klusje van 10 minuten.
Nu nog afwachten of de storing hiermee verholpen is.
Wel viel me op dat het sleepcontact ingevet was, bij het reinigen gaat het vet natuurlijk weg.
Ik neem aan dat dit vet er wel op moet zitten om slijtage te voorkomen, is dit speciaal vet of kan ik gewoon lagervet gebruiken?