Msuidgeest schreef:Onze 960 heeft ook ECC............... Ik heb ook een 940 gehad met ACC maar die regelde verder niets.
Ik neem aan dat je AC = Air Conditioning bedoelt i.p.v. ACC = Automatic Climate Control want dat is volgens mij hetzelfde als ECC = Electronic Climate Control, in ieder geval v.w.b. het resultaat.
Msuidgeest schreef: Er kwam koude lucht uit de roosters maar hoe koud, bleef de gok. Dan moest je met de temperatuur-regelknop zelf een behaaglijke temperatuur bedenken. En met alleen een rode en blauwe zone is het slecht kiezen.
Da's grappig, daar heeft de ECC nog een verrassing in petto want wat zegt bijv. de gebruikershandleiding van de V50 MY10, wel het volgende:
ECC*
Werkelijke temperatuur
De ingestelde temperatuur komt overeen met de gevoelstemperatuur op basis van de heersende omstandigheden in en rond de auto wat de luchtsnelheid, de luchtvochtigheidsgraad, de ingestraalde warmte enz. betreft.
Het systeem beschikt over een zonnesensor die de stand van de zon registreert. Daardoor kan de temperatuur van de lucht uit de blaasmonden links en rechts afwijken, ondanks dat de temperatuurknoppen voor de beide zijden in dezelfde stand staan.
Dat alles automatisch geregeld wordt en ook hoe dat gebeurt bij een ECC was mij al heel lang helemaal duidelijk maar de argumenten v.w.b. het instellen van de temperatuur worden met het bovenstaande toch wel ontkracht.
Of je nu bij een ECC kiest voor bijv. 22gr of ik kies voor.... ja dat weet ik dus niet want bij mij ontbreken de getallen bij de knop maar in beide gevallen moet er gekozen worden voor 'een behaaglijke temperatuur'.
En eerlijk gezegd zal het me worst zijn
welke temperatuur dat is zolang het maar prettig aanvoelt !
En in onze S80 is de temperatuur zelfs traploos regelbaar i.p.v. zoals in de S40 met stappen van 2 graden. Hoezo de temperatuur instellen ............. :twisted:
Maar hoe dan ook, ik gun iedereen zijn ECC, alle denkbare temperaturen, vochtigheidsgraad enz. enz............ zolang ik maar niet in zo'n warme auto hoeft te rijden.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.