Airco S80

Plaats reactie
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

N.a.v. mijn zoektocht naar een S80 een paar vragen over de airco.
Op onderstaande foto zie je 2 verschillende bedieningspanelen voor de airco.
Ik denk het goed te zien als ik veronderstel dat de airco rechts een automatische versie betreft met gescheiden temperatuurregeling voor links en rechts.
De airco links is naar mijn idee NIET automatisch.

Afbeelding

Vragen:

1. Is mijn veronderstelling juist dat rechts de automatische versie betreft ?
2. Is de linker versie inderdaad een handbediende met slechts een (summiere ?) gescheiden temperatuurregeling voor links en rechts m.b.v. 'wat vage draaiknoppen' ?

De vragen rezen bij mij omdat beide adverteerders spreken over Ar Condicionado Automático (hoef ik vast niet te vertalen :P )
In beide gevallen betreft het een S80 2.0T van resp. 10/99 en 11/99.
den toerist
5th Gear member

Uw veronderstelling klopt volledig.
Links betrefd het een manuele airco (MCC), en rechts is het een automatische airco (ECC)
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

den toerist schreef:Uw veronderstelling klopt volledig.
Links betrefd het een manuele airco (MCC), en rechts is het een automatische airco (ECC)
Bedankt. Een duidelijk antwoord waar verder niet over valt te discussiëren.
Tja helaas zijn de Portugezen nogal 'slordig' met de gegevens die ze in advertenties vermelden.
Gelukkig ben ik technisch goed onderlegd maar als Volvo nieuweling (tenminste v.w.b. de huidige modellen) zeg ik maar zo: 'vertrouwen is goed maar controle is beter !' :lol:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Thuurc
4th Gear member

Klopt het als ik zeg dat handmatige airco na 'X' jaar (ik meen 1?) alweer uitgerangeerd is en daarna de ECC standaard is geworden?
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
draadloos
2nd Gear member
Contacteer:

idd, de handmatige airco is zeer wienig geleverd, en idd maar een paar maanden in productie geweest. heb veel s80's afgeleverd, maar ooit 1 handbediende gezien.. is echt een ik wil wel maar kan niet geval...
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
Thuurc
4th Gear member

Ik zag het laatst ook op een S60. Het ziet er echt niet uit en past zeker niet in een auto van die klasse.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

draadloos schreef:idd, de handmatige airco is zeer wienig geleverd, en idd maar een paar maanden in productie geweest. heb veel s80's afgeleverd, maar ooit 1 handbediende gezien.. is echt een ik wil wel maar kan niet geval...
TuurC schreef:Ik zag het laatst ook op een S60. Het ziet er echt niet uit en past zeker niet in een auto van die klasse.
N.a.v. bovenstaande reacties i.c.m. mijn huidige ervaringen met Volvo en dan in het bijzonder de Airco, heb ik even deze oude topic naar boven gehaald.

In onze S80 zit dus een 'ik wil wel maar ik kan niet geval' en die er kennelijk ook "niet uitziet". In onze S40 zit een uiterst moderne geavanceerde Volvo waardige automatische airco ! (of er van een 'echte ECC' sprake is weet ik niet)

En zitten er nu echt grote verschillen in die deze kwalificaties van de airco in de S80 rechtvaardigen ?

Een volmondig néén !

Zeker nu de airco uitsluitend dient ter afkoeling staan beide op z'n koudst en de blower op kernsplitsing. In elke andere stand geven ze beide niet het gewenste resultaat.

Automatisch of handbediend ................... het zal wel.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
EVV
5th Gear member

Heb je ze al na laten kijken/bij laten vullen? Airco's verliezen elk jaar een beetje gas, na 10 jaar kan die zomaar bijna leeg zijn en dus slecht koelen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Morgenstond
5th Gear member

draadloos schreef:idd, de handmatige airco is zeer wienig geleverd, en idd maar een paar maanden in productie geweest. heb veel s80's afgeleverd, maar ooit 1 handbediende gezien.. is echt een ik wil wel maar kan niet geval...
Er zijn er meer dan je denkt. Ben er al heel wat tegengekomen en heb er zelfs eentje gehad. Bij Hooftman heb ik ooit gehoord dat er zelfs S80's geleverd zijn zónder airco.

Overigens was ik meer tevreden over m'n handmatige airco dan over m'n ecc. Als hij werkt, prima, maar zodra de boel ontregeld is (als in: links koud; rechts warm) en de zaak niet met kalibreren op te lossen is, kost het handenvol geld om te repareren.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

EVV schreef:Heb je ze al na laten kijken/bij laten vullen? Airco's verliezen elk jaar een beetje gas, na 10 jaar kan die zomaar bijna leeg zijn en dus slecht koelen.
Je hebt me verkeerd begrepen vermoed ik. Uiteraard worden de airco's op gezette tijden gecontroleerd. Ze koelen beide perfect maar ik bedoelde te zeggen dat in de omstandigheden hier het geen enkel verschil maakt of je nu een automatische of een handmatige airco hebt. Óók de persoonlijke behoeften spelen natuurlijk een rol. Ik houd niet van 'warme' auto's, ook 's winters niet.

Rob
EVV
5th Gear member

Ik weet niet hoe warm het op dit moment bij jouw is, hier is het een keer 38 graden buiten geweest. Met de ECC op 22 kreeg de auto het toch wel aangenaam binnen waarna de ventilator minder kon gaan blazen. Als je de boel om maximaal koud moet zetten om het goed te krijgen is er echt iets niet goed. Overigens zal de ECC bij een temperatuur instelling op "koud" altijd maximaal gaan koelen zonder de ventilator te gaan regelen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

EVV schreef:Ik weet niet hoe warm het op dit moment bij jouw is,....... Met de ECC op 22 kreeg de auto het toch wel aangenaam binnen ............. Als je de boel om maximaal koud moet zetten om het goed te krijgen is er echt iets niet goed.
Het is hier vandaag 37gr.

Zoals ik al aangaf houd ik niet van 'warme' auto's en 22gr. vind ik dus bijzonder onaangenaam !

Neem nu echt van me aan dat de airco's beide prima in orde zijn en toch echt constant met de ventilator op maximaal en de temperatuurregeling op de laagst mogelijke waarde moeten werken om het voor mij aangenaam te maken.

M.a.w. in de S40 kan ik hem gerust op AUTO zetten maar dat maakt geen enkel verschil met de handmatige airco in onze S80.

Ik beweer ook niet dat een een ECC onzin is maar in mijn geval geen enkele toegevoegde waarde heeft en dit dan n.a.v. de 2 eerder geciteerde reacties in deze topic die ik in 2009 zelf geopend heb.!

Rob
Rippie V70
5th Gear member

Het is hier vandaag 37gr.

Zoals ik al aangaf houd ik niet van 'warme' auto's en 22gr. vind ik dus bijzonder onaangenaam !
Misschien in Zweden gaan wonen :D
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
BlackcurrantV70
7th Gear member

We hebben hem gevonden, die ene persoon die liever handmatige airco heeft t.o.v. ECC :-)

Heb vroeger ook handmatige airco gehad in vorige auto's, geeft mij dan maar de ECC van onze V en C70, ik draai er nooit aan.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ivo Philips schreef:We hebben hem gevonden, die ene persoon die liever handmatige airco heeft t.o.v. ECC :-)

Heb vroeger ook handmatige airco gehad in vorige auto's, geeft mij dan maar de ECC van onze V en C70, ik draai er nooit aan.
Vertel vertel, wie is het ?

Trouwens blij dat ik niet bij jou in de auto hoef te zitten. "Ik draai er nooit aan" pfff 's zomers even warm in de auto als 's winters of even koud, dat kan ook natuurlijk hetgeen me dan wel weer aanspreekt tenminste als we over temperaturen van zo'n 16 à 17 graden spreken !

Rob
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Onze 960 heeft ook ECC. En die E werkt inderdaad E: met de ventilator op "auto", de luchtstroomriching op "auto" en een ingestelde temperatuur doet de ECC zelf de rest. Als de ingestelde temperatuur ver van de gemeten temperatuur afligt, gaat de ventilator hard blazen met de recirculatieklep open. Als de boel op temperatuur komt gaat die klep weer dicht en regelt de ventilator af naar minder snel blazen. Ook de roosters waar lucht uitkomt, verandert binnen enkele minuten.

Ik heb ook een 940 gehad met ACC maar die regelde verder niets. Er kwam koude lucht uit de roosters maar hoe koud, bleef de gok. Dan moest je met de temperatuur-regelknop zelf een behaaglijke temperatuur bedenken. En met alleen een rode en blauwe zone is het slecht kiezen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Msuidgeest schreef:Onze 960 heeft ook ECC............... Ik heb ook een 940 gehad met ACC maar die regelde verder niets.

Ik neem aan dat je AC = Air Conditioning bedoelt i.p.v. ACC = Automatic Climate Control want dat is volgens mij hetzelfde als ECC = Electronic Climate Control, in ieder geval v.w.b. het resultaat.
Msuidgeest schreef: Er kwam koude lucht uit de roosters maar hoe koud, bleef de gok. Dan moest je met de temperatuur-regelknop zelf een behaaglijke temperatuur bedenken. En met alleen een rode en blauwe zone is het slecht kiezen.
Da's grappig, daar heeft de ECC nog een verrassing in petto want wat zegt bijv. de gebruikershandleiding van de V50 MY10, wel het volgende:

ECC*

Werkelijke temperatuur

De ingestelde temperatuur komt overeen met de gevoelstemperatuur op basis van de heersende omstandigheden in en rond de auto wat de luchtsnelheid, de luchtvochtigheidsgraad, de ingestraalde warmte enz. betreft.
Het systeem beschikt over een zonnesensor die de stand van de zon registreert. Daardoor kan de temperatuur van de lucht uit de blaasmonden links en rechts afwijken, ondanks dat de temperatuurknoppen voor de beide zijden in dezelfde stand staan.

Dat alles automatisch geregeld wordt en ook hoe dat gebeurt bij een ECC was mij al heel lang helemaal duidelijk maar de argumenten v.w.b. het instellen van de temperatuur worden met het bovenstaande toch wel ontkracht.

Of je nu bij een ECC kiest voor bijv. 22gr of ik kies voor.... ja dat weet ik dus niet want bij mij ontbreken de getallen bij de knop maar in beide gevallen moet er gekozen worden voor 'een behaaglijke temperatuur'.
En eerlijk gezegd zal het me worst zijn welke temperatuur dat is zolang het maar prettig aanvoelt !
En in onze S80 is de temperatuur zelfs traploos regelbaar i.p.v. zoals in de S40 met stappen van 2 graden. Hoezo de temperatuur instellen ............. :twisted:

Maar hoe dan ook, ik gun iedereen zijn ECC, alle denkbare temperaturen, vochtigheidsgraad enz. enz............ zolang ik maar niet in zo'n warme auto hoeft te rijden. :P

Rob
BartS
4th Gear member

gsx750r schreef:
Ivo Philips schreef:We hebben hem gevonden, die ene persoon die liever handmatige airco heeft t.o.v. ECC :-)

Vertel vertel, wie is het ?

Trouwens blij dat ik niet bij jou in de auto hoef te zitten. "Ik draai er nooit aan" pfff 's zomers even warm in de auto als 's winters of even koud, dat kan ook natuurlijk hetgeen me dan wel weer aanspreekt tenminste als we over temperaturen van zo'n 16 à 17 graden spreken !

Rob
Ik zou je bijna "iceman" gaan noemen. :D
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
BlackcurrantV70
7th Gear member

Bij mij staat de ECC steeds op 22gr, zomer en winter.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Bij ons is de instelling 1 graad. En doorgaans staat die tussen 20 en 22 graden ingesteld.
Als het erg warm is, 30 plu, dan gaat de instelling zomaar op 25 graden of hoger. De temperatuur in de auto zou eigenlijk niet meer dan 6 graden lager mogen zijn dan buiten.

En ja, ook ik heb een zonnesensor in de auto.

Je kent dat wel: AC in de auto, de tempknop op blauw (ongeregeld), in de auto wordt het ongeveer 18 graden en dan zijn ze op de vakantiebestemming aan de Middellandse Zee. Ding-dong, want daar is het 35 graden.

Rob, de werking van de ECC in een V50 is wel duidelijk. Alleen staat dat niet in mijn instructieboekje uit 1994. Maar ik ben het met je eens dat temperatuur grotendeels een gevoelskwestie is. Het is ook een beetje mijn werk, met koeling en verwarming.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “S80”