Ik heb sinds kort een atmosferische Dumpvalve van Forge in mijn 480 geplaatst. deze heb ik net voor de gasklep gemonteerd zoals dat bedoeld is en heb de originele valve gedemonteerd en afgedopt.
hartstikke gaaf dat geluidje maar ik vond dat het nog wat mooier kon. Ik bedoel, je hoorde de valve goed afblazen maar je moest dan wel flink op het gaspedaal hangen (flink op de turbo rijden).
Dus heb ik besloten om een verensetje aan te schaffen zodat ik de boel wat kon afstellen doormiddel van een zwakkere veer te monteren. Is me goed gelukt en je hoeft nu niet steeds het pedaal tot de grond in te trappen wil ik het geluid horen. Ik heb ook gecheckt of de valve nu ook nog naar behoren werkt en niet al open gaat staan als ik stationair de motor laat draaien of als ik een constante snelheid rijd dus dat zit ook wel goed. Om een lang verhaal kort te maken, heb ik het idee dat ik sinds een paar dagen niet de volle turbo tot mijn beschikking heb. en de valve wil ook niet meer helemaal werken zoals hij altijd heeft gedaan. Zou dit komen door het warme weer (ik noem maar iets) of zou ik ergens een vacuüm lek hebben of moet ik ergens anders aan denken. Ik heb wel een haarscheurtje in mijn uitlaatspruitstuk van de turbo zitten maar die zit er al langer.
Graag jullie reactie hierop.
Freek
turbo of iets anders.
- F.Wassink
- 2nd Gear member
- Hang-oor
- 3rd Gear member
Nu heb je wel een mooi geluid, maar ik denk dat de turbo nu te weinig druk kan opbouwen (je dumpvalve opent nl. bij een lagere druk). Dus lagere maximale druk met als gevolg minder vermogen.
Probeer de orginele dumpvalve er maar weer eens tussen te zetten en kijk of je probleem verholpen is.
Probeer de orginele dumpvalve er maar weer eens tussen te zetten en kijk of je probleem verholpen is.
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Dat kan wel zo zijn, maar dat is pas sinds de laatste dagen? dat vind ik het vreemde van het verhaal.
- Michael Oud
- 5th Gear member
Hoe warmer hoe minder vermogen, vooral bij een turbo, dat ís dus een mogelijkheid. Een dumpvalve kan uiteraard ook gewoon kapotgaan, dus "Probeer de orginele dumpvalve er maar weer eens tussen te zetten en kijk of je probleem verholpen is."
Volvo 940 SE
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Beste Cojones,
Die valve is nog geen 2 weken oud, dus kapot zal hij niet zijn neem ik aan. Het is er wel 1 van Forge dus die zijn best betrouwbaar en kwalitatief ok. Geen plastic zuiger of iets dergelijks. Eerlijk gezegd kan er ook bijna ook niks kapot aan zo'n valve want er zit haast niks in. Ok de veren kunnen wat slapper worden en de o ringen die de metalen zuiger afdichten kunnen slijten, maar wat ik al zei dat ding is net 2 weken oud.
Groet
Freek
Die valve is nog geen 2 weken oud, dus kapot zal hij niet zijn neem ik aan. Het is er wel 1 van Forge dus die zijn best betrouwbaar en kwalitatief ok. Geen plastic zuiger of iets dergelijks. Eerlijk gezegd kan er ook bijna ook niks kapot aan zo'n valve want er zit haast niks in. Ok de veren kunnen wat slapper worden en de o ringen die de metalen zuiger afdichten kunnen slijten, maar wat ik al zei dat ding is net 2 weken oud.
Groet
Freek
- Michael Oud
- 5th Gear member
Om het probleem te achterhalen moet je toch dingen gaan uitsluiten Freek. Hierbij is normaal om te beginnen bij het laatste wat vervangen is door niet origineel spul voordat het probleem begon weer terug te wisselen. Misschien reageert je motor wel niet goed op een BOV. En wat ik zei, het kan ook gewoon door het weer komen.
Volvo 940 SE
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Ik snap het ook wel wat je wilt zeggen maar het kan toch niet zo zijn dat mijn motor er nu pas op reageert. Maar ik zal mijn oude valve weer terug zetten en kijken hoe de motor dan loopt.
Mvg
Freek
Mvg
Freek
- Michael Oud
- 5th Gear member
Kan prima zijn dat de motor nu pas reageert. Succes!
Volvo 940 SE
- Michael Oud
- 5th Gear member
En? al geprobeerd?
Volvo 940 SE
- F.Wassink
- 2nd Gear member
hey hallo,
Nee nog niet want ik moet eerst effe een nieuwe luchtslang van mijn Intercooler naar mijn inlaat halen op de sloop want deze heb ik dus in moeten korten ivm het plaatsen van de dumpvalve. Ik wilde net de deur uit lopen om er een te halen op de sloop. Ik laat je het nog wel weten. Maar ik heb ook nog een antwoord op een ander forum lopen daar kun je ook nog effe naar kijken als je wilt (Zelfde onderwerp maar op het forum voor 440/460/480)
Groet
Freek
Nee nog niet want ik moet eerst effe een nieuwe luchtslang van mijn Intercooler naar mijn inlaat halen op de sloop want deze heb ik dus in moeten korten ivm het plaatsen van de dumpvalve. Ik wilde net de deur uit lopen om er een te halen op de sloop. Ik laat je het nog wel weten. Maar ik heb ook nog een antwoord op een ander forum lopen daar kun je ook nog effe naar kijken als je wilt (Zelfde onderwerp maar op het forum voor 440/460/480)
Groet
Freek
- gelebanaan
- 4th Gear member
- Contacteer:
Heb je al gewoon geprobeerd de standaard forge veer er in te zetten. Die is al zwaarder dan wat je nu hebt dus zou het mogelijk meer druk aan kunnen.
Misschien dat je daar al iets van merkt. Dan hoef je niet alles er af te halen.
Misschien dat je daar al iets van merkt. Dan hoef je niet alles er af te halen.
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Ik ben er al achter wat er aan de hand is.
Ik heb geen vacuüm lek en alles is verders helemaal ok.
in mijn type dumpvalve (Forge nr 004) zitten 2 veren. 1 grote (die je kunt verwisselen door een lichtere of zwaardere) en 1 kleinere (Die daadwerkelijk de klep bediend en de lucht van het systeem haalt) En aangezien ik mijn valve zo gemonteerd heb dat hij net voor de gasklep zit, en dus ook recht voor mijn koelfan werd hij nogal aan de hete kant.
De kleine veer heeft dus zijn kracht verloren omdat hij waarschijnlijk te heet is geweest. Die heb ik zo kunnen verhitten dat ik het veertje weer heb kunnen fatsoeneren. (alleen om te testen of het hier aan licht) En ja hoor als vanouds, dus nu weet ik de oorzaak dus moet ik effe navraag gaan doen of ze deze veren ook kunnen leveren. En ik weet nu dus ook dat ik mijn valve niet op die plaats moet monteren maar gewoon ipv de originele en misschien maak ik er nog wel een of ander hitte schildje omheen.
In iedergeval bedankt voor het mee denken.
Ik heb geen vacuüm lek en alles is verders helemaal ok.
in mijn type dumpvalve (Forge nr 004) zitten 2 veren. 1 grote (die je kunt verwisselen door een lichtere of zwaardere) en 1 kleinere (Die daadwerkelijk de klep bediend en de lucht van het systeem haalt) En aangezien ik mijn valve zo gemonteerd heb dat hij net voor de gasklep zit, en dus ook recht voor mijn koelfan werd hij nogal aan de hete kant.
De kleine veer heeft dus zijn kracht verloren omdat hij waarschijnlijk te heet is geweest. Die heb ik zo kunnen verhitten dat ik het veertje weer heb kunnen fatsoeneren. (alleen om te testen of het hier aan licht) En ja hoor als vanouds, dus nu weet ik de oorzaak dus moet ik effe navraag gaan doen of ze deze veren ook kunnen leveren. En ik weet nu dus ook dat ik mijn valve niet op die plaats moet monteren maar gewoon ipv de originele en misschien maak ik er nog wel een of ander hitte schildje omheen.
In iedergeval bedankt voor het mee denken.
- Michael Oud
- 5th Gear member
Hitteschildje van alluminiumfolie werkt ook al prima trouwens!
Succes verder!
Succes verder!
Volvo 940 SE
- F.Wassink
- 2nd Gear member
ok bedankt voor de tip.
Met zijn allen komen we er wel.
Groet
Freek
Met zijn allen komen we er wel.
Groet
Freek
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Ben ik weer.
Ik ben vandaag dus andere veertjes gaan halen en wat denk je.
Maakt geen ene F*ck uit.
Het ligt dus ergens anders aan maar waar dan?
Zou het de Intercooler kunnen zijn die niet genoeg druk meer geeft (Kunnen deze dingen kapot) Hoe kan ik dit testen?
Wat kan er nog meer aan de hand zijn. Ik moet ook toegeven dat als ik flink op de zuiger ga hangen dat ik witte rook zie (geen mistbanken maar gewoon wat rook.
Kan het aan de ontsteking liggen (rotor, verdeelkap, bougies, bobine)
De turbo druk is wel normaal. of zou de Cat. kapot zijn?
Groet
Freek
Ik ben vandaag dus andere veertjes gaan halen en wat denk je.
Maakt geen ene F*ck uit.
Het ligt dus ergens anders aan maar waar dan?
Zou het de Intercooler kunnen zijn die niet genoeg druk meer geeft (Kunnen deze dingen kapot) Hoe kan ik dit testen?
Wat kan er nog meer aan de hand zijn. Ik moet ook toegeven dat als ik flink op de zuiger ga hangen dat ik witte rook zie (geen mistbanken maar gewoon wat rook.
Kan het aan de ontsteking liggen (rotor, verdeelkap, bougies, bobine)
De turbo druk is wel normaal. of zou de Cat. kapot zijn?
Groet
Freek
- Michael Oud
- 5th Gear member
Flink op de zuiger ga hangen? Veel toeren draaien?
Volvo 940 SE
- F.Wassink
- 2nd Gear member
ik bedoel flink het gas in trappen.
- Michael Oud
- 5th Gear member
witte rook is niet echt goed met dit weer.... zou een lekke koppaking kunnen zijn. Kijk eens of je koelvloeistof nog wel helder groen/blauw is? of dat er misschien wat "drab" aan je oliepijlstok hangt..
Volvo 940 SE
- F.Wassink
- 2nd Gear member
heb ik al gedaan, koelvloeistof is helder en olie is ook oke
- Michael Oud
- 5th Gear member
borreltjes in je koelvloeistof? (met draaiende motor dus)
Volvo 940 SE