sja... zojuist voor het eerst in het donker gereden, en ik zie de knoppen van de HU 1205 niet in het donker :?
Als ik HEEL goed kijk, zie ik wel een lichte schim, maar of de radio die nou weergeeft of dat dat opgevangen licht is van de rest van de verlichting, kan ik niet zeggen...
is dit een instelling?
en zo ja.. waar ga ik die dan vinden?
Ik lees links en rechts dingen over verborgen menu's, maar ik kan nergens terug vinden hoe ik daar in deze radio zou moeten inkomen...
[HU-1205] geen verlichting achter knoppen
- Okke
- 4th Gear member
Ik ben het nog nooit eerder tegengekomen...kan wel even voor je kijken vanavond of dat een instelling is. Normaal als de radio uit staat heb je licht rondom de knoppen, en als je 'm aanzet gaat het display er bij aan. Werkt het display ook niet? Ik heb de radio nog nooit opengemaakt, dus ik weet ook niet of er ledjes (gaan vrijwel nooit stuk) of lampjes voor deze achtergrondverlichting inzitten. Als het lampjes zijn, kan het natuurlijk wat met de leeftijd te maken hebben...
V40
- menjo
- 7th Gear member
Bij mijn oude radio zaten er in ieder geval lampjes achter, daar was er ook 1 van stuk. Die knoppen worden gevoed door lampjes die in een soort lichtgeleider schijnen. Er zijn meerdere lampjes, dus als er 1 kapot is kan het zijn dat je de knoppen bij dat lampje nog wel enigzins verlicht ziet door de geleiding van een lampje verderop.
Ik denk dat een volvo dealer dit niet "kan" repareren. Ik zou de radio er even uit halen (zorg dat je de radio code weet) en er mee langs een echte elektronica reparateur gaan. Of als je zelf handig genoeg bent zelf even een nieuw lampje er in solderen.
Ik denk dat een volvo dealer dit niet "kan" repareren. Ik zou de radio er even uit halen (zorg dat je de radio code weet) en er mee langs een echte elektronica reparateur gaan. Of als je zelf handig genoeg bent zelf even een nieuw lampje er in solderen.
-
- 4th Gear member
ik heb de wagen net een dag, met dealer garantie, dus dat mogen ze daar dan uitvissen 
@ Okke:
ja het display werkt. een kapotte pixel weliswaar, maar hij doet het wel. Ik kan alleen de isntelling licht/donker vinden, waarbij het schermpje harder of zachter gaat branden.
voor de rest licht niet 1 knop op in de radio.

@ Okke:
ja het display werkt. een kapotte pixel weliswaar, maar hij doet het wel. Ik kan alleen de isntelling licht/donker vinden, waarbij het schermpje harder of zachter gaat branden.
voor de rest licht niet 1 knop op in de radio.
- Paul
- Geartronic member
Heb jij de Hu1205 in een V40/S40 zitten, of in een S60/V70? Dan klopt het dat die lampjes het niet doen; in V70 classic doen ze het daarentegen wel.
Kennis van mij heeft namelijk dit probleem in zijn V70
Kennis van mij heeft namelijk dit probleem in zijn V70
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- menjo
- 7th Gear member
Ah, dan is de dashboarddimmer anders van de S60/V70. Daar kun je dan misschien beter gewoon een 12V draadje op aanlsuiten ipv een dimmer draad. Moet je wel even uitzoeken welke kabel in de stekker dat is.
-
- 4th Gear member
Ik heb zojuist een kabel op gehaald bij de dealer.
Ze waren zo vriendleijk om meteen even een kijkje voor me te nemen.
alles eruit, kabel ertussen en klaar is kees...
de verlicting zou aangaan door een geschakelde en continu draad te lussen met elkaar, dus dat ga ik ook straks effe proberen.
de verlicting zou aangaan door een geschakelde en continu draad te lussen met elkaar, dus dat ga ik ook straks effe proberen.
- Okke
- 4th Gear member
Kijk...das mooi. Ehm...welke geschakelde en continu draad ga je doorverbinden? Ik neem aan de geschakelde van de radio naar continu van de auto...maar wel NA het contact want anders blijft je verlichting toch branden, zelfs als de motor uit is. In iedergeval zit er schot in de zaak! Ben benieuwd!paQ schreef:Ik heb zojuist een kabel op gehaald bij de dealer.
V40
- Okke
- 4th Gear member
Als ik de monteur (technisch gezien) volg:
De groene stekker, is de spanningsvoorziening van je radio. Dus, vanaf je radio gezien moet je deze groene (grote) stekker volgen en dan vanuit deze stekker de geel/oranje met de rode verbinden.
Om de geel/oranje te kunnen verbinden, moet je deze wel verbreken/losknippen. De losgeknipte kant aan de zijde van de radio moet je nu met rood verbinden. Let wel: rood moet verbonden blijven, geel/oranje komt er bij!. Je houdt als alles goed is aan de kabelboom zijde een losgeknipte geel/oranje draad over...even netjes isoleren.
Dit alles zou kunnen kloppen, als geel/oranje de verlichting (Illumination) is, en rood de geschakelde + van je auto. Helaas heb ik geen VADIS om het voor je te controleren. Mischien iemand die dit leest en....kan controleren of het idd Illumination is en de geschakelde +. Anders krijg je weer rare dingen, en een dure verknipte kabel!
De groene stekker, is de spanningsvoorziening van je radio. Dus, vanaf je radio gezien moet je deze groene (grote) stekker volgen en dan vanuit deze stekker de geel/oranje met de rode verbinden.
Om de geel/oranje te kunnen verbinden, moet je deze wel verbreken/losknippen. De losgeknipte kant aan de zijde van de radio moet je nu met rood verbinden. Let wel: rood moet verbonden blijven, geel/oranje komt er bij!. Je houdt als alles goed is aan de kabelboom zijde een losgeknipte geel/oranje draad over...even netjes isoleren.
Dit alles zou kunnen kloppen, als geel/oranje de verlichting (Illumination) is, en rood de geschakelde + van je auto. Helaas heb ik geen VADIS om het voor je te controleren. Mischien iemand die dit leest en....kan controleren of het idd Illumination is en de geschakelde +. Anders krijg je weer rare dingen, en een dure verknipte kabel!
V40
-
- 4th Gear member
het verlichting verhaald zat ik nog effe over te denken.
het schijnt zo te zijn dat ader 2 en 3 aaneen moeten, waarvan ader 2 de geschakelde voeding is. Ader 3 (geel oranje) zou dan inderdaad de verlichting zijn, dus, verlichting aan op schakelspanning.
klinkt logisch
een kleinigheidje nog:
sinds de airco unit van de stekker is geweest, geeft ie een storing op de airbag
hmmm... dit zal vast wel redelijk eenvoudig te resetten zijn?
het schijnt zo te zijn dat ader 2 en 3 aaneen moeten, waarvan ader 2 de geschakelde voeding is. Ader 3 (geel oranje) zou dan inderdaad de verlichting zijn, dus, verlichting aan op schakelspanning.
klinkt logisch
een kleinigheidje nog:
sinds de airco unit van de stekker is geweest, geeft ie een storing op de airbag

hmmm... dit zal vast wel redelijk eenvoudig te resetten zijn?
- Okke
- 4th Gear member
Haha...ik mis ineens wat? EDIT (iets met dat de bluetooth carkit fantastisch werkt etc.)
Maar goed...ik weet niet hoe handig je met een multi (volt) meter bent, maar dan kan je dit snel controleren. Of de geel/oranje de verlichtingsdraad is weet ik niet...maar het moet NU zo zijn dat daar nooit spanning op komt (anders was de verlichting wel aan gegaan). Op de rode draad kan je controleren of daar pas spanning op komt als de contact sleutel wordt omgezet. Als daar altijd spanning op staat...gaat je verlichting nooit meer uit. Lijkt mij overigens ook niet de juiste wijze om je carkit op aan te sluiten...je accu loopt dan langzaam leeg.
Wat betreft de airbag...is al wel eens voorbij gekomen dacht ik moet je anders even intypen storing airbag. Weet je zeker dat er niet per ongeluk nog iets los zit...heb je de ventilator unit al weer helemaal aangesloten bijvoorbeeld?
Maar goed...ik weet niet hoe handig je met een multi (volt) meter bent, maar dan kan je dit snel controleren. Of de geel/oranje de verlichtingsdraad is weet ik niet...maar het moet NU zo zijn dat daar nooit spanning op komt (anders was de verlichting wel aan gegaan). Op de rode draad kan je controleren of daar pas spanning op komt als de contact sleutel wordt omgezet. Als daar altijd spanning op staat...gaat je verlichting nooit meer uit. Lijkt mij overigens ook niet de juiste wijze om je carkit op aan te sluiten...je accu loopt dan langzaam leeg.
Wat betreft de airbag...is al wel eens voorbij gekomen dacht ik moet je anders even intypen storing airbag. Weet je zeker dat er niet per ongeluk nog iets los zit...heb je de ventilator unit al weer helemaal aangesloten bijvoorbeeld?
V40
-
- 2nd Gear member
Enkele maanden geleden heb ik een bigfront radio HU603 in mijn auto geplaatst. Ook toen deed de achtergrondverlichting het niet, maar het display wel. Dit was een software-update die alleen bij de Volvo-dealer kan worden gefixt. Kostte ongeveer 25 euro.