toerenteller + temperatuur

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
pwaes
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.10.2009 - 23:18

Heb sinds vandaag een 460 1.9 TD voor mijn vriendin (en natuurlijk een beetje voor mijzelf...!)

Naast een 855 en een 245 misstaat hij niet.

Paar rare zaken:

a. de toerenteller doet niets. Hoe zit deze aangesloten bij een turbo diesel?

b. de thermostaat is inmiddels vervangen maar de temperatuur (afleesbaar binnen) is erg wisselend. Hoe kant dit?

Binnenkort foto's!
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Zit de toerenteller niet aangesloten op de dynamo?
Als je een tik op de dashboard geeft doet hij het dan weer wel?
Las eens dat de ook loscontact in de printplaat kon zijn(weet dit dus niet zeker)

De motortemperatuur is dus wisselend?
Tijdens het rijden ook last van?
Slaat de koelvin wel aan?
Misschien geen goede doorstroming radiateur?
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat het aan de metertjes zelf ligt. Een bekende kwaal en ligt aan slechte contacten of verbindingen op de printplaat achter de metertjes. de 440/460 heeft hier erg vaak last van.
pwaes
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.10.2009 - 23:18

Thnx voor het meedenken!

De stekker bij de dynamo was inderdaad afgebroken, weer verbonden en er is weer een toerenteller.

De motor tikt wel als hij koud is (tik telkens om de seconden, toerental ON afhankelijk). Vacuumpomp?

Dat van die motortemperatuur is en blijft raar. Na honderden kilometers achter elkaar, nog steeds te laag (zeg 1/3e), gaat heeeeeel langzaam naar 1/2 als de motor wat zwaarder belast wordt. Is toch raar met nieuwe thermostaat (goede type) en zgan radiateur?
pwaes
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.10.2009 - 23:18

nielo schreef:Zit de toerenteller niet aangesloten op de dynamo?
Als je een tik op de dashboard geeft doet hij het dan weer wel?
Las eens dat de ook loscontact in de printplaat kon zijn(weet dit dus niet zeker)

De motortemperatuur is dus wisselend?
Tijdens het rijden ook last van?
Slaat de koelvin wel aan?
Misschien geen goede doorstroming radiateur?
koelvin al die tijd nog niet gehoord. Wel goede doorstroming, even gemeten aan de temperatuur van alle slangen. Het gekke is dat de temp dus heel de tijd te laag ligt!
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Koelvloeistof temp. sensor?
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je verhaal is wat onduidelijk. Wat is de temp van de slangen van de radiateur? Voelt dat heet aan als je minstens een 20 min. hebt gereden? Hoe weet je dat de doorstroming goed is? Wordt de kachel binnen goed heet? Je zegt dat de temp. dus heel de tijd te laag ligt, bedoel je daarmee het metertje?
Geef de details goed aan, die zijn belangrijk zodat we makkelijker een diagnose kunnen stellen.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

zie boven over de meterjes:
is de klokkenwinkel er makkelijk uit te halen en de contacten makkelijk opnieuw te solderen?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

het belangrijkst om eerst te weten is natuurlijk of de sensor in de kop goed is,als deze foutief aangeeft dan werkt je metertje immers niet goed.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”