Koppeling, distributie-riem, onderhoud: jullie mening?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Axemen
2nd Gear member

Hallo,

't Is tijd voor groot onderhoud, heb er vragen over. Betreft een 2e hands V40 diesel 102pk uit 2003.

1. In het serviceboekje staat dat de distributie-riem is vervangen bij 130.000 km. Ik ben er dus vanuit gegaan dat bij 260.000 hij weer aan de beurt is, en dat staat nu op de teller.
Na wat zoeken kom ik erachter dat het eigenlijk om de 120.000 moet gebeuren en dat ik het dus bij 250.000 had moeten laten doen.

Kunnen jullie dit bevestigen en hoeveel kwaad kan het er nog mee door te rijden / op vakantie te gaan in de bergen (kan me voorstellen dat Volvo een ruime veiligheidsmarge aanhoudt) ?

2. De koppeling moet vervangen worden. Hij slipt nog niet maar reageert pas als het koppelingspedaal bijna volledig is opgekomen, in de laatste centimeters zeg maar.

Begin dit jaar heb ik van de garage begrepen dat het volgende vervangen moet worden: koppelingsplaten, drukgroep, druklager en krukaskeerring. Nu ik weer kom wordt mij ook aangeraden het vliegwiel dat erachter zit te laten vervangen (a 395 euro :shock: ).

Is dit daadwerkelijk nodig of is het wel heel erg preventief onderhoud ?

3. Tijdens de APK afgelopen juni (bij dezelfde garage) werd mij aangeraden de auto te laten uitlijnen omdat er verschil in profieldiepte zou zitten van de achterbanden.

Ik vraag me af: als ik nu laat uitlijnen met ongelijke banden, moet dat dan straks weer gebeuren als er een set nieuwe banden op gaat die dan gelijk aan elkaar zijn ?

En wat is de meerwaarde hem nu te laten uitlijnen daar hij prima rijdt ?

Alvast bedankt voor het meedenken en groet,

Peter
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
Buurtje
3rd Gear member

Ik heb ook een koppeling die erg laat aangrijpt. Ik kwam hier achter toen iemand anders in mijn auto reed en moeite had met de koppeling (veel 'tussengas' zeg maar).
Mijn garage gaf aan dat dan inderdaad de door jou genoemde dingen vervangen moeten/kunnen worden.
Hij raadde mij echter aan om er gewoon mee door te rijden. Zolang de koppeling niet slipt (in bijvoorbeeld de tweede versnelling) en je geen moeite hebt om de pook in en uit de versnellingen te halen, kon het weinig kwaad volgens hem.
Daarmee kon ik die reparatie uitstellen (nu half jaar geleden en hij rijdt nog steeds prima).

De overige punten waag ik mij niet aan :P
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Ramon&Ramon
7th Gear member

Axemen schreef:Hallo,

't Is tijd voor groot onderhoud, heb er vragen over. Betreft een 2e hands V40 diesel 102pk uit 2003.

1. In het serviceboekje staat dat de distributie-riem is vervangen bij 130.000 km. Ik ben er dus vanuit gegaan dat bij 260.000 hij weer aan de beurt is, en dat staat nu op de teller.
Na wat zoeken kom ik erachter dat het eigenlijk om de 120.000 moet gebeuren en dat ik het dus bij 250.000 had moeten laten doen.

Kunnen jullie dit bevestigen en hoeveel kwaad kan het er nog mee door te rijden / op vakantie te gaan in de bergen (kan me voorstellen dat Volvo een ruime veiligheidsmarge aanhoudt) ?

2. De koppeling moet vervangen worden. Hij slipt nog niet maar reageert pas als het koppelingspedaal bijna volledig is opgekomen, in de laatste centimeters zeg maar.

Begin dit jaar heb ik van de garage begrepen dat het volgende vervangen moet worden: koppelingsplaten, drukgroep, druklager en krukaskeerring. Nu ik weer kom wordt mij ook aangeraden het vliegwiel dat erachter zit te laten vervangen (a 395 euro :shock: ).

Is dit daadwerkelijk nodig of is het wel heel erg preventief onderhoud ?

3. Tijdens de APK afgelopen juni (bij dezelfde garage) werd mij aangeraden de auto te laten uitlijnen omdat er verschil in profieldiepte zou zitten van de achterbanden.

Ik vraag me af: als ik nu laat uitlijnen met ongelijke banden, moet dat dan straks weer gebeuren als er een set nieuwe banden op gaat die dan gelijk aan elkaar zijn ?

En wat is de meerwaarde hem nu te laten uitlijnen daar hij prima rijdt ?

Alvast bedankt voor het meedenken en groet,

Peter

Wat is de reden van het vervangen van het vliegwiel?
945i
8th Gear member

Maar het belangrijkste..... Distributieriem zo snel mogelijk vervangen!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Met deze klussen en daaraan verbonden gepeperde rekening zou inruilen ook een optie zijn.

Enniehoe:
1: Vliegwiel is pas met zekerheid te zeggen als de zaak los komt.
Voor de rest:
2: zsm die distributie vervangen zoals 945i terecht heeft opgemerkt.
3: De koppeling zou ik alleen doen als hij echt naar z'n mallemoer is.
4: Als je zelf van mening bent dat uitlijnen niet hoeft omdat je zelf vindt dat de auto naar behoren rijdt en stuurt, niet doen, spaart ook weer een p[aar tientjes en wat kost een setje banden nou helemaal.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Axemen
2nd Gear member

Wat is de reden van het vervangen van het vliegwiel?
De motivatie van de garage om het vliegwiel te vervangen is: zo'n ding gaat wel eens stuk, dat hoor je dan omdat tie 'geluid gaat maken' (ik hoor 1000 geluiden en zou het vliegwielgeluid hoogstwaarschijnlijk niet herkennen), en als tie stuk gaat moet de hele koppeling eruit om het ding te vervangen (= veel arbeidsloon), kan je het beter gelijk doen, heb je er geen zorgen meer over (die had ik niet, wist niet eens van het bestaan af van het ding ...).

De auto is nu 8 1/2 jaar oud, de vraag is of het reëel is om het ding te vervangen omdat die dingen rond deze leeftijd stuk kunnen gaan ... versus: onzin, die dingen gaan 'nooit' stuk

Dank voor het meedenken,

Peter
Axemen
2nd Gear member

Buurtje schreef:Ik heb ook een koppeling die erg laat aangrijpt. Ik kwam hier achter toen iemand anders in mijn auto reed en moeite had met de koppeling (veel 'tussengas' zeg maar).
Mijn garage gaf aan dat dan inderdaad de door jou genoemde dingen vervangen moeten/kunnen worden.
Hij raadde mij echter aan om er gewoon mee door te rijden. Zolang de koppeling niet slipt (in bijvoorbeeld de tweede versnelling) en je geen moeite hebt om de pook in en uit de versnellingen te halen, kon het weinig kwaad volgens hem.
Daarmee kon ik die reparatie uitstellen (nu half jaar geleden en hij rijdt nog steeds prima).

De overige punten waag ik mij niet aan :P

Thx 4 het bevestigen van de benodigde onderdelen.
945i
8th Gear member

Volgens mij gaat zo'n vliegwiel nooit stuk...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Axemen
2nd Gear member

945i schreef:Maar het belangrijkste..... Distributieriem zo snel mogelijk vervangen!
Dat klinkt onomwonden dringend, ik ga het laten doen, dank voor de input.
Axemen
2nd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Met deze klussen en daaraan verbonden gepeperde rekening zou inruilen ook een optie zijn.

Heb ik over nagedacht, maar los van dat je dan altijd een hoop centen moet bijleggen ben ik gek op deze auto, wil 'haar' het liefst 'oprijden', haar poetsen en haar een oud bessie laten worden (oldtimer), ze is onvervangbaar, weergaloos ! :D

Enniehoe:
1: Vliegwiel is pas met zekerheid te zeggen als de zaak los komt.
Voor de rest:
2: zsm die distributie vervangen zoals 945i terecht heeft opgemerkt.
3: De koppeling zou ik alleen doen als hij echt naar z'n mallemoer is.
4: Als je zelf van mening bent dat uitlijnen niet hoeft omdat je zelf vindt dat de auto naar behoren rijdt en stuurt, niet doen, spaart ook weer een p[aar tientjes en wat kost een setje banden nou helemaal.
1. Dus moet ik tegen 'de garage' zeggen: vervang de koppeling, sloop alles eruit en kijk of het nodig is (hetgeen ikzelf niet kan beoordelen) (en dat ding hebben ze uiteraard niet op voorraad als ik niet bij voorbaad zeg: "vervang 'm maar" ?!

2. Ga ik doen !

3. Wat is naar zijn mallemoer ? Zoals ik schreef, het ding 'pakt' in de laatste centimeters. Ik heb geen idee of dat een acuut probleem kan worden als ik in het buitenland en bergen de komende maand 6 a 7000 km ga rijden.
Ik heb nog nooit een versleten koppeling bij de hand gehad; kan je dan van de een op de andere dag geen berg meer op rijden, kan ik meer dingen kapot maken als ik doorrij en hij is te versleten, en mocht tie 'opeens' te versleten zijn ben ik dan daar in zuid-europa 6 dagen verder alvorens ie gemaakt is en 2x zo duur uit ?

4. Inderdaad, das mijn gevoel erover ook.

Ook dank voor de input.

P
Ramon&Ramon
7th Gear member

Vliegwielen van deze diesels gaan inderdaad bijna nooit stuk,dus zonde van het geld deze te vervangen.
Is het een dealer waar je komt of een unigarage?
Ramon&Ramon
7th Gear member

zolang de koppeling niet slipt is er niets aan de hand,die gaan heel lang mee bij normaal gebruik..
volvo-jan
4th Gear member

distributieriem inderdaad gaan vervangen als die knapt heb je motorschade.

uitlijnen zou ik mee wachten, en overwegen als je een keer nieuwe bandjes hebt.

koppeling: tja die van mij is ook versleten :D maar ik ga niet op vakantie naar de bergen.
of hij het daar gaat begeven is natuurlijk moeilijk te zeggen ik ga er van uit van niet.
al je pech hebt begeeft die het bijvoorbeeld in de bergen van zuid- Frankrijk :wink: meestal gaat de auto dan op transport naar nederland en krijg je een vervang auto, maar volgens mij moet je dan lid van de ANWB zijn met buitenland service (pin me daar niet op vast) als ik in die situatie zat zal ik de koppeling ook vervangen, voorkomen is beter dan genezen 8)

het vliegwiel inderdaad gewoon laten zitten, ik heb ook nog niet meegemaakt (in 3jaar tijd) dat ze bij een V40 stuk gingen.
maar Ramon is daar meer ervaringskundig in :wink:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Buurtje
3rd Gear member

Mijn koppeling grijpt ook erg laat aan. Daar wen je aan als je regelmatig bestuurder bent. Hij slipt echter niet. Ook in de bergen (2x Oostenrijk gedaan dit jaar + Kroatische kust) geen enkel probleem.
Ik heb het wel eens opgezocht: dus als een malloot het gas erop in de één en vooral de twee. Hij slipt nog steeds niet.
Bij mij houdt ie het als ik het in Nederland op zijn flikker geef. Dus zal ie het ook wel in de bergen ook wel houdt.

Mocht ie stuk gaan, dan is het niet pats boem, stil staan op de snelweg, maar heel geleidelijk. Dus je gaat merken dat wanneer je aggressief optrekt, hij wel wat slipt.
Dat heb je veel eerder al in de gaten dan dat je op het moment komt dat ie de berg niet meer opkomt.

(het bovengenoemde is geen wetenschap, maar wel mijn ervaring)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Axemen
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:Vliegwielen van deze diesels gaan inderdaad bijna nooit stuk,dus zonde van het geld deze te vervangen.
Is het een dealer waar je komt of een unigarage?
Het is een unigarage.
Axemen
2nd Gear member

Ramon&Ramon schreef:zolang de koppeling niet slipt is er niets aan de hand,die gaan heel lang mee bij normaal gebruik..
Heb vandaag een andere unigarage-meneer zijn mening gevraagd, hij heeft de koppeling op laten komen met de handrem erop en een stukje gereden: de koppeling slipt niet maar hij bevestigde dat tie 'laat komt'. Hij zei dat ik er gewoon mee moest doorrijden totdat tie duidelijk gaat slippen.
Axemen
2nd Gear member

volvo-jan schreef:distributieriem inderdaad gaan vervangen als die knapt heb je motorschade.

uitlijnen zou ik mee wachten, en overwegen als je een keer nieuwe bandjes hebt.

koppeling: tja die van mij is ook versleten :D maar ik ga niet op vakantie naar de bergen.
of hij het daar gaat begeven is natuurlijk moeilijk te zeggen ik ga er van uit van niet.
al je pech hebt begeeft die het bijvoorbeeld in de bergen van zuid- Frankrijk :wink: meestal gaat de auto dan op transport naar nederland en krijg je een vervang auto, maar volgens mij moet je dan lid van de ANWB zijn met buitenland service (pin me daar niet op vast) als ik in die situatie zat zal ik de koppeling ook vervangen, voorkomen is beter dan genezen 8)

het vliegwiel inderdaad gewoon laten zitten, ik heb ook nog niet meegemaakt (in 3jaar tijd) dat ze bij een V40 stuk gingen.
maar Ramon is daar meer ervaringskundig in :wink:

Dank voor het meedenken !

*edit* dat uitlijnen ga ik iid uitstellen tot de nieuwe bandjes
Axemen
2nd Gear member

Buurtje schreef:Mijn koppeling grijpt ook erg laat aan. Daar wen je aan als je regelmatig bestuurder bent. Hij slipt echter niet. Ook in de bergen (2x Oostenrijk gedaan dit jaar + Kroatische kust) geen enkel probleem.
Ik heb het wel eens opgezocht: dus als een malloot het gas erop in de één en vooral de twee. Hij slipt nog steeds niet.
Bij mij houdt ie het als ik het in Nederland op zijn flikker geef. Dus zal ie het ook wel in de bergen ook wel houdt.

Mocht ie stuk gaan, dan is het niet pats boem, stil staan op de snelweg, maar heel geleidelijk. Dus je gaat merken dat wanneer je aggressief optrekt, hij wel wat slipt.
Dat heb je veel eerder al in de gaten dan dat je op het moment komt dat ie de berg niet meer opkomt.

(het bovengenoemde is geen wetenschap, maar wel mijn ervaring)

Dank ook voor je verhaal, geeft me een rustiger gevoel !
laheije
4th Gear member

Tja, met de koppeling had ik het volgende probleem. Op weg naar Kroatie met caravan 2 jaar geleden ter hoogte van Koblenz slipte opeens de koppeling dus veel gas en bijna niet vooruit komen, ik zeg nog tegen mijn gezin oh jongens daar gaat onze vakantie. Ik ben toch doorgereden en geloof het of niet maar naar verloop van tijd herstelde de koppeling zich weer en heeft hij tot in Kroatië geen problemen meer gehad, ook niet in de bergen en alles verliep prima. Maar ik wilde toch niet op de terugrijs voor verrassingen komen te staan en heb toen een monteur gevonden die er nieuwe koppelingsplaten en druklager heeft ingezet en dat koste me daar 500 euro, een normale prijs vond ik. Iets soortgelijks is me ook eens overkomen met een MB busje op weg naar Nice in Frankrijk, ook hetzelfde verhaal deze herstelde zich ook en ik ben zonder reparatie thuis gekomen. De moraal van dit verhaal, zolang hij niet slipt kan je wachten met vervangen, het loopt heus zo`n vaart niet.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Axemen
2nd Gear member

laheije schreef:Tja, met de koppeling had ik het volgende probleem. Op weg naar Kroatie met caravan 2 jaar geleden ter hoogte van Koblenz slipte opeens de koppeling dus veel gas en bijna niet vooruit komen, ik zeg nog tegen mijn gezin oh jongens daar gaat onze vakantie. Ik ben toch doorgereden en geloof het of niet maar naar verloop van tijd herstelde de koppeling zich weer en heeft hij tot in Kroatië geen problemen meer gehad, ook niet in de bergen en alles verliep prima. Maar ik wilde toch niet op de terugrijs voor verrassingen komen te staan en heb toen een monteur gevonden die er nieuwe koppelingsplaten en druklager heeft ingezet en dat koste me daar 500 euro, een normale prijs vond ik. Iets soortgelijks is me ook eens overkomen met een MB busje op weg naar Nice in Frankrijk, ook hetzelfde verhaal deze herstelde zich ook en ik ben zonder reparatie thuis gekomen. De moraal van dit verhaal, zolang hij niet slipt kan je wachten met vervangen, het loopt heus zo`n vaart niet.
Huub
Ook dank voor jouw verhaal !
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”