Ik zie ze wel eens onderweg: Volvo's, vaak de 60 of 70 serie's met onder de auto, net voor de achterwielen van die zwarte (kunsstof?) dingen die naar beneden wijzen.
Zo vandaag ook weer eentje tegengekomen.
Wat ik mij afvraag: Wat is het, wat doet het, op welke versies of types zit het eigenlijk?
Spatschermen lijken het mij niet te zijn omdat ze (zoals ik kan beoordelen) eigenlijk net voor de achterwielen zitten maar dan een beetje naar binnen toe en daarbij lijken ze me erg smal.
Wie-o-wie.......
Onderweg gespot
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40399
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Zijn toch gewoon spatlappen?
Om de achterzijkant van de auto te beschermen.
Je mag zo mooi én lelijk vinden
Om de achterzijkant van de auto te beschermen.
Je mag zo mooi én lelijk vinden

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20925
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ben, VOOR de achterwielen en niet er achter. Dat zijn toch luchtgeleiders om te zorgen dat de luchtstroom een beetje om de wielen heen wordt geleid?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10491
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Voor zover ik me kan bedenken is het ter bescherming van de achterwiel ophanging, remmelarij enz enz. Op spattend grind, stop, water enz wat van voren komt wordt voor het achterwiel op de grond geslagen en slaat dus niet tegen de cruciale zaken van de suspension aan.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Nee, spatlappen/schermen ken ik wel. Wat ik bedoel zit vóór de achterwielen en onder de auto. De twee andere posts begrijpen wat ik bedoel. Voor beide suggesties is ook wat te zeggen. Vuil en/of luchtstroom, kan beide maar is nog gissen begrijp ik.Ben schreef:Zijn toch gewoon spatlappen?
Om de achterzijkant van de auto te beschermen.
Je mag zo mooi én lelijk vinden
Is er iemand hier die ze heeft en een ervaring kan delen (of het werkt en/of nuttig is)?
Op welke versies zit dit op of is het een aftermarket product/accesoire? Als het ter bescherming is van je achterwiel ophanging en als het daadwerkelijk helpt om snellere slijtage te voorkomen dan is het misschien interessant om daar ook eens naar om te zien.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40399
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ah, ervoor.
Dan weet ik het niet.
heb je een plaatje?
Dan weet ik het niet.
heb je een plaatje?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Nope,Ben schreef:Ah, ervoor.
Dan weet ik het niet.
heb je een plaatje?
gaat moeilijk rijdend onderweg

Blijft voorlopig nog een :?: dus.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40399
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ach, the interweb staat vol plaatjes. Misschien staat er wel wat bij?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Klopt helemaal, ik zal eens wat gaan google-en, misschien kom ik iets op een fototje tegen.
Dan heb ik misschien het plaatje, dan de ervaringen van gebruikers nog en daarvoor ben ik dan weer hier.
Dan heb ik misschien het plaatje, dan de ervaringen van gebruikers nog en daarvoor ben ik dan weer hier.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
+1 (maar ik moest hem wel twee keer lezen)Hans oet Twent schreef:Voor zover ik me kan bedenken is het ter bescherming van de achterwiel ophanging, remmelarij enz enz. Op spattend grind, stop, water enz wat van voren komt wordt voor het achterwiel op de grond geslagen en slaat dus niet tegen de cruciale zaken van de suspension aan.
Volgens mij heeft Hans gelijk, de oudere Saab's 900 en 90 serie hadden dat ook, voor het achterwiel een soort van spatlapje (Dat was bij de Saab's van voor de tijd dat GM zich in negatieve zin met dit zweedse kwaliteitsprodukt ging bemoeien)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- robinupc
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 11.10.2010 - 10:09
- Locatie: Aan de Duitse kant van Arnhem
De Saab van mijn vader had dit ook (Saab 99). Hans heeft m.i. gelijk.
Gegroet!
Robin
Volvo 740 GLT ('91)
Volvo 940 Polar 2,3 i.c. ('95)
Volvo V70 2.5D ('00)
Volvo S60 D5 ('03)
Volvo V50 2,0 D ('06)
Volvo V70 D5 Momentum, GT5, 17inch, voll. leder, etc. etc. ('05)
Volvo XC70 D5 (185 pk) Summum, 19 inch, voll. leer, elektr. schuif/kanteldak etc.etc. ('08)
Volvo V60 D3 (163 pk) 5 cilinder R-design ('11)
Volvo XC60 D5 (215 pk) Ocean Race, full options ('12) + Volvo C70 2.4T cabrio ('03)
Robin
Volvo 740 GLT ('91)
Volvo 940 Polar 2,3 i.c. ('95)
Volvo V70 2.5D ('00)
Volvo S60 D5 ('03)
Volvo V50 2,0 D ('06)
Volvo V70 D5 Momentum, GT5, 17inch, voll. leder, etc. etc. ('05)
Volvo XC70 D5 (185 pk) Summum, 19 inch, voll. leer, elektr. schuif/kanteldak etc.etc. ('08)
Volvo V60 D3 (163 pk) 5 cilinder R-design ('11)
Volvo XC60 D5 (215 pk) Ocean Race, full options ('12) + Volvo C70 2.4T cabrio ('03)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
mooie beeldspraak..Thijs schreef:Een soort tok dus John
Volvo for life
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
voor het achterwiel? lijkt me mechanisch gezien niet helemaal mogelijk, maar je weet t nietZijn het niet de Nivomats die je ziet zitten?

V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24571
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
alleen AWD's hebben dat plaatje, exacte nut ervan weet ik niet
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ha, ik zie dat een oud topic weer leven wordt ingeblazen.
Wat betreft nivomat, dat is het vlgs mij idd niet: ik heb nivomat en niet van die plaatjes. Het verhaal voor AWD lijkt heel logisch. Ook mij lijkt het een soort beschermers en voor een XC of AWD lijken die het meest nuttig.
Wat wordt er dan eigenlijk beschermd? Ophanging, scharnierpunt bij chassis of de aandrijfas, remmen?
Heeft het echt nut? Als je een hoop vuil/steentjes tegenhoud zou het misschien ook iets zijn om te gaan gebruiken als zoiets aftermarkt te krijgen is, zeker met de afgelopen winters/strooizout in het achterhoofd.
Wat betreft nivomat, dat is het vlgs mij idd niet: ik heb nivomat en niet van die plaatjes. Het verhaal voor AWD lijkt heel logisch. Ook mij lijkt het een soort beschermers en voor een XC of AWD lijken die het meest nuttig.
Wat wordt er dan eigenlijk beschermd? Ophanging, scharnierpunt bij chassis of de aandrijfas, remmen?
Heeft het echt nut? Als je een hoop vuil/steentjes tegenhoud zou het misschien ook iets zijn om te gaan gebruiken als zoiets aftermarkt te krijgen is, zeker met de afgelopen winters/strooizout in het achterhoofd.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed