Panne: vermogen weg

Alles over de 440 / 460
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

Dat is iets wat ik wel kan kijken denk ik..
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

Dat zeg ik wel heel dapper, maar ik zit te zoeken in de skydrive map, en voor mn gevoel heb ik ieder bestandje wel doorgebladerd. Maar ik kan nergens ontdekken hoe de riem + tandwielen moeten staan?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Controleer eerst de spruitstuk pakking, dat is minder werk.
Daarna kan je naar de distr.kijken. Voel eerst of de riem goed op spanning staat. Bij twijfel de volgende procedure uitvoeren:
Op het bovenste nokkenas tandwiel staat een ingeslagen punt die gelijk moet staan met het pijltje in het "kijkgaatje" bovenaan de afdekkap. Daarna moet je onderop de motor, onder het oliefilter een bout uit het blok draaien. In het gat van de bout moet je dan een boortje 8mm kunnen duwen om de krukas te blokkeren, de motor kan je dan niet meer met de hand verdraaien met een sleutel op het krukas tandwiel.
Draai daarvoor eerst de bougies eruit om geen last van de compressie v.d. motor te hebben. Kan je het 8mm boortje niet zover erin drukken om de krukas te blokkeren terwijl de nokkenastandwiel op het merkteken staat dan is de riem een tandje versprongen.
Hier staat een howto met foto's.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hmm, dat kan ik met niet zo herinneren dat ik dat pinnetje er dan gelijk in kan steken, lees ik ook niet in de manual op die manier
Wat je kunt controleren is wel de de timingmarkering op de poulie boven op het kijkgaatje staat en de timingmarkering op de krukas beneden op de inkeping staat van het blok (lastig te zien, wiel verwijderen). OM de onderste te zie moet je de poulie van de multieriem verwijderen, dat doe je gemakkelijk door aan de voorzijde de pin erin te steken, maar bij mij stond deze niet "op tijd" zal ik maar zeggen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hmm, dat kan ik met niet zo herinneren dat ik dat pinnetje er dan gelijk in kan steken, lees ik ook niet in de manual op die manier
Denk dat je je vergist, het staat er toch echt in en zo heb ik ook 2 distr. setjes vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er staan op de riem merktekens die corresponderen met de tekens op de tandwielen,die pen erin doen is overbodig,let op de draairichting van de riem,het dubbel witte merkteken(binnen en buitenkant van de riem) komt op het krukastandwiel.
Kan nooit missen dus.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Niet alle riemen hebben een merkteken. De Scantech die er bij mij opzat was niet gemerkt.
En de tip met de pen gaf ik omdat het wat minder werk is. Je hoeft dan het wiel en de afdekkappen niet te verwijderen om de merktekens te zien. De nokkenas op bdp en dan de pen erin om te controleren of de krukas ook op bdp staat. Maar het hoeft natuurlijk niet op die manier :wink:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

wist niet dat er op die scanriemen geen merkteken zit!
Dan moet je inderdaad die pen gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”