Denk het toch niet. Ik heb al meerdere keren een RHD volvo gezien met de "LHD" wissers. Maar het is wel heel vreemd.jos245 schreef:Het lijkt wel alsof je een origineel linksgestuurde auto hebt die men al eens naar rechtsgestuurd heeft omgebouwd.
144 / 1971 Ombouwen rechts naar links stuur
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20838
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- RHS
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
- Locatie: Coimbra
Voor mij absoluut geen optie. Op deze kronkelwegen ben ik een veelvuldig inhaler en ik kan me niet permitteren, de auto op de tegenliggerbaan te zetten en dan pas te zien of er iets aankwam. Trouwens, een mens heeft een uitdaging nodig en ik heb net een vrijwel compleet wrak op de kop getikt (ontbreekt alleen motor en grille) voor 400 € + ophaalkosten (Lissabon; 230 Km van hier).Gustaf Larson schreef:Je kunt jezelf ook een hele hoop ombouw ellende besparen en gewoon RHD blijven rijden.
Robert
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
admiral schreef:245 heeft een heel ander stuur gebeuren dan een 140 serie. De 245 is 99% uitgevoerd met en een bekrachtiging, echter de eerste 2 serie van 1974-5 heeft nog de B20 en stuur inrichting van de 140. Maar de latere '2 serie's kregen allemaal een gekantelde motor en een ander stuurinrichting veelal met stuurbekrachtiging. Dus als jij een latere 2 serie als donor hebt gaat het niet passen op je 140 anders hadden vele 140 bezitters dit al gedaan want een 2 serie stuurt velen malen directer dan een 140 en ook nog is lichter door de bekrachting.RHS schreef:Mij is hier - door niet-echt-deskundigen - verteld dat ik de stuurinrichting moet vervangen. Als die gelijk is aan een 245 dan heb ik al een donor.
Zou het wettelijk vereist zijn om de ruitenwissers om te bouwen? Het regent zo zelden hier....
RHS
die van de 240 past niet 123, die is tandheugel. Kan wel, maar klinkt huiverig, helaas werken de fotoos in t artikel niet (meer?).
http://forums.turbobricks.com/showpost. ... tcount=514
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
hehe veelvuldig inhaler, goed ingeburgerd ben je wel 

Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Deze zin kan ik niet helemaal volgen, volgens mij was het al reeds bekend dat het niet ging passen toch?? daar gaat bijna het hele topic over. Alles is natuurlijk pas te maken maar het is geen plug and play zoals de topic starter eerst dacht.
die van de 240 past niet 123, die is tandheugel. Kan wel, maar klinkt huiverig, helaas werken de fotoos in t artikel niet (meer?).
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
ALs je een beetje googlet vind je wel wat resultaten van diverse hobbybobs maar echt geweldig gaat het niet. Vooral omdat de hoek vd stuurstang anders is. En de bevestigingsgaten zitten elders in de chassisbalk.
Lijkt erop dat je de 'kreukelzone' in de stuurstang ook kwijt raakt.
http://members.multimania.nl/volvofiel/ ... lery1.html
Verder worden Volvo 164 ZF stuurhuizen in de Rover P5 gezet en kan een BMW e12 stuurhuis in een 140. Waarschijnlijk was de splines van de stuurdoos naar de pitmanarm universeel in die tijd.
Lijkt erop dat je de 'kreukelzone' in de stuurstang ook kwijt raakt.
http://members.multimania.nl/volvofiel/ ... lery1.html
Verder worden Volvo 164 ZF stuurhuizen in de Rover P5 gezet en kan een BMW e12 stuurhuis in een 140. Waarschijnlijk was de splines van de stuurdoos naar de pitmanarm universeel in die tijd.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Dat zal denk ik wel gaan, alleen hoe zit het met de stuurbekrachtiging. Mijn schoonvader had voor zijn 145 een stuurbekrachtiging van een 164 gekocht maar volgens mij liep zijn idee vast op de montage van de pomp. Ding is nooit geplaatst en ik heb hem toen maar verkocht voor hem. Maar als dit zo zonder meer zou passen dan is dat een mogelijkheid echter ik lees er maar weinig over dat men een deze conversie doet bij een 140 serie. Ik heb wel is een 164 stuurbekrachtiging op een amazon combi gezien. Dat ding had een draaicirkel van hier tot tokio, te weinig ruimte voor de pomp en dergelijke.RHS schreef:Stomme vraag misschien, maar past de stuurinrichting van een 164 / 1973 op een 144 uit dezelfde periode? Bekrachtigd ook nog.... Pedalen, dashboard enz lijken hetzelfde.
Robert
- RHS
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
- Locatie: Coimbra
Ik kan ook nog de bekrachtigde set van mijn sloop-164 ruilen voor een onbekrachtigde idem dito; daar is beslist vraag naar. Op de 144 vind ik bekrachtiging onzin, dus als de onbekrachtigde set van de 164 past ben ik uit de brand.
Robert
Robert
- RHS
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
- Locatie: Coimbra
Bedankt voor de reuze interessante link; ik had hem niet gevonden. Het korte antwoord schijnt 'nee' te zijn....Grijze144 schreef:ALs je een beetje googlet vind je wel wat resultaten van diverse hobbybobs....
Robert
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Die zal je net zoveel vinden als een 140 serie met stuurbekrachtiging oftewel 9 vana de 10 164 heeft een stuurbekrachtiging ivm de 6 cill in lijn die iets zwaarder is dan de 4 cill.RHS schreef:Ik kan ook nog de bekrachtigde set van mijn sloop-164 ruilen voor een onbekrachtigde idem dito; daar is beslist vraag naar. Op de 144 vind ik bekrachtiging onzin, dus als de onbekrachtigde set van de 164 past ben ik uit de brand.
Robert
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
je kunt ook je eigen stuurhuis blijven gebruiken geloof ik. als je de armen van het stuurhuis en hulpstuurhuis wisselt dan wijst alles weer de goede kant op.
Bij mijn 164 lijken de armen zo op elkaar dat ik denk dat je ze kunt wisselen, ik heb het nog nooit geprobeerd.
Bij mijn 164 lijken de armen zo op elkaar dat ik denk dat je ze kunt wisselen, ik heb het nog nooit geprobeerd.
- RHS
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
- Locatie: Coimbra
Behalve de ingang van de stuurkolom in het stuurhuis dan toch; dat moet je omdraaien om het op het linker spatbord te kunnen monteren en het is niet symetrisch. Maar mss zie ik iets fout.B-lennium schreef:je kunt ook je eigen stuurhuis blijven gebruiken geloof ik. als je de armen van het stuurhuis en hulpstuurhuis wisselt dan wijst alles weer de goede kant op.
Robert