Normaal gesproken is de 1.8i toch wel een stukkie zuiniger als de 2.0i.
Dat hij te rijk loopt geeft ook de lambda waarde aan met 0.8v constant. Zou eventueel ook nog een defecte luchttemp sensor zijn. Die zit in het gasklephuis bij de B18U, meet die ook even door voor de zekerheid (zie blz 18 )
Verbruik nog steeds bovengemiddeld hoog
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Waar zit het gasklephuis precies? En welke draden moet ik dan precies nameten? 

- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Gasklephuis zit aan het eind van de luchtslang die van het luchtfilter afkomt. Zie Fenix brandstof manual blz 18 voor de howto. Als het je met de lambda is gelukt om te meten moet dit ook lukken!Broabander schreef:Waar zit het gasklephuis precies? En welke draden moet ik dan precies nameten?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.03.2011 - 20:39
Ahem, klein vraagje tussendoor. Wat wordt verstaan onder een hoog brandstof verbruik?
Gemiddeld rij ik net geen 1:11 met m'n 1.8 monopoint, handbak. Het liefst zou ik 1:16 rijden maar met 1000kg onder m'n kont geloof ik daar niets van
Het enige wat ik nog in de planning heb is een keer de kleppen stellen want deze hadden over de hele linie iets teveel speling naar het leek.
Teveel speling houdt in hogere pompverliezen en dus meer verbruik, mijns inziens.
mvg
db
Gemiddeld rij ik net geen 1:11 met m'n 1.8 monopoint, handbak. Het liefst zou ik 1:16 rijden maar met 1000kg onder m'n kont geloof ik daar niets van

Het enige wat ik nog in de planning heb is een keer de kleppen stellen want deze hadden over de hele linie iets teveel speling naar het leek.
Teveel speling houdt in hogere pompverliezen en dus meer verbruik, mijns inziens.
mvg
db
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Voor mij persoonlijk zeg ik, wat ik nu heb, een hoog verbruik is. Dus dat is op dit moment ongeveer 1:9 bij rustig rijden en gemengd verkeer. Dat is dus al een hele verbetering tov eerst (1:7, met snelwegverkeer) maar nog niet ideaal...
Ik vind alles boven de 1:10 redelijk. Met een hele rustige rijstijl zou 1:12-1:13 mogelijk moeten zijn. 1:11 vind ik dus al best redelijk. T is niet heel zuinig, als je alleen maar snelwegverkeer met 90 p/u rijdt zou ik me pas zorgen maken, nu niet
Ik vind alles boven de 1:10 redelijk. Met een hele rustige rijstijl zou 1:12-1:13 mogelijk moeten zijn. 1:11 vind ik dus al best redelijk. T is niet heel zuinig, als je alleen maar snelwegverkeer met 90 p/u rijdt zou ik me pas zorgen maken, nu niet

-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.03.2011 - 20:39
Ik was ook nog vergeten dat een rustige rijstijl niet mijn ding is.
Standaard kruissnelheid is bij mij typisch 140 op de snelweg (op de teller) en voor de rest is de snelheids limit ook zo'n beetje het minimum dat ik rij. Natuurlijk alleen als de omstandigheden en de omgeving het toelaat.
Zoals al werd gemeld, sluit hem aan op een viergas meter, huur de monteur er bij om info te geven, laat hem vervolgens een (warme) compressie test doen.
Wat is de topsnelheid tegenwoordig?
Heb je de twee andere twee bougies al vervangen?
[beredenering]
Als 1 cilinder of 2 cilinders een slechte compressie hebben dan geef jij meer gas om hetzelfde te doen. De brandstof wordt echter wel door de cilinder gespoeld. Als dit het geval is dan zal de viergas aangeven dat je een hoog HC , koolwaterstoffen, hebt.
[/beredenering]
Je kunt ook klijken of 1 van de appendages zwaar loopt, dynamo, aircopomp, stuurbekrachtiging. Lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk, de riemen zouden dan waarschijnlijk al continu gillen.
mvg
db
Standaard kruissnelheid is bij mij typisch 140 op de snelweg (op de teller) en voor de rest is de snelheids limit ook zo'n beetje het minimum dat ik rij. Natuurlijk alleen als de omstandigheden en de omgeving het toelaat.
Zoals al werd gemeld, sluit hem aan op een viergas meter, huur de monteur er bij om info te geven, laat hem vervolgens een (warme) compressie test doen.
Wat is de topsnelheid tegenwoordig?
Heb je de twee andere twee bougies al vervangen?
[beredenering]
Als 1 cilinder of 2 cilinders een slechte compressie hebben dan geef jij meer gas om hetzelfde te doen. De brandstof wordt echter wel door de cilinder gespoeld. Als dit het geval is dan zal de viergas aangeven dat je een hoog HC , koolwaterstoffen, hebt.
[/beredenering]
Je kunt ook klijken of 1 van de appendages zwaar loopt, dynamo, aircopomp, stuurbekrachtiging. Lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk, de riemen zouden dan waarschijnlijk al continu gillen.
mvg
db
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
1). Viergas test: zal ik volgende week laten uitvoeren
2). Compressietest ook
3). Topsnelheid: heb net nog even de 160 aangetikt en nog gas over. Kon gewoon makkelijk achter een tsjappie-Audi A3 met nepxenon blijven hangen.
4). Neen, nog niet gelukt, kom er echt niet bij.
5). Klinkt niet alsof er iets zwaar loopt nee, hij loopt gewoon heel soepel. Bij koude motor wat hoger stationair als bij warm, scheelt 100-200 toeren, dus 1200 ipv 1000.

Eerste cijfer van de dagteller is 'n 5. Lampje begon toevallig net te branden toen ik parkeerde, zo'n 10 minuten geleden. Hij zat dan ook wel létterlijk tot de laatste druppel vol, de vorige keer dat ik tankte. Toen zat er nog wat in de tank, maar er ging nog 62 liter in.
Net een best grote haas aangereden trouwens, midden tussen de weilanden... Was in een bocht, ik remde nog, had alle lichten (mistlicht, grootlicht) aan maar nog sprintte hij niet weg. Kon hem dus niet meer ontwijken, of ik moest mezelf en mijn vriendin in gevaar brengen. Maargoed, het blijft een rotgevoel, om een levend dier met je linkervoorband te raken en hem vanuit je spiegels weg zien te springen, het weiland in...
2). Compressietest ook
3). Topsnelheid: heb net nog even de 160 aangetikt en nog gas over. Kon gewoon makkelijk achter een tsjappie-Audi A3 met nepxenon blijven hangen.
4). Neen, nog niet gelukt, kom er echt niet bij.
5). Klinkt niet alsof er iets zwaar loopt nee, hij loopt gewoon heel soepel. Bij koude motor wat hoger stationair als bij warm, scheelt 100-200 toeren, dus 1200 ipv 1000.

Eerste cijfer van de dagteller is 'n 5. Lampje begon toevallig net te branden toen ik parkeerde, zo'n 10 minuten geleden. Hij zat dan ook wel létterlijk tot de laatste druppel vol, de vorige keer dat ik tankte. Toen zat er nog wat in de tank, maar er ging nog 62 liter in.
Net een best grote haas aangereden trouwens, midden tussen de weilanden... Was in een bocht, ik remde nog, had alle lichten (mistlicht, grootlicht) aan maar nog sprintte hij niet weg. Kon hem dus niet meer ontwijken, of ik moest mezelf en mijn vriendin in gevaar brengen. Maargoed, het blijft een rotgevoel, om een levend dier met je linkervoorband te raken en hem vanuit je spiegels weg zien te springen, het weiland in...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Viergastest is net even gratis snelsnel bij de k'fit gedaan, Lambda gaf constante 0.8+, CO lag ook veel te hoog, zo rond 8. De kerel daar kon me geen printje geven... Maargoed is meer dan dat ik wist toen ik heen ging.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Tja, dat is een hele goede...
Ik hoopte eerlijk gezegd dat iemand me nog verder kon helpen, met een advies what to do
Mijn kennis reikt ook maar zo ver natuurlijk.
Want als ik niets anders wist zou ik het zo maar laten, ware het niet dat hij op deze manier volgend jaar niet door de APK komt.
Ik hoopte eerlijk gezegd dat iemand me nog verder kon helpen, met een advies what to do

Want als ik niets anders wist zou ik het zo maar laten, ware het niet dat hij op deze manier volgend jaar niet door de APK komt.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Er zijn nog een paar mogelijkheden:
Benzinedruk te hoog door of een defecte benzinedrukregelaar of een verstopte benzine retour leiding. De druk kan je meten met bijv. een oliedruk meter of even bij een garage langsgaan. Staat in het manual hoe je dat kan doen.
Lekkende injector of defecte injector.
Evap systeem is niet lekker meer. Koppel het slangetje op het inlaatspruitstuk af die naar het koolfilter (links van de radiateur als je voor de auto staat) en dop de aansluiting af op het inlaat spruitstuk zodat die geen valse lucht aantrekt. Dan werkt het evap systeem niet meer.
Kan ook komen door een bijna dicht geslibte katalysator. Maar dat lijkt me niet met zo weinig km's.
Zie voor verdere uitleg ook blz54 van het fenix manual.
Benzinedruk te hoog door of een defecte benzinedrukregelaar of een verstopte benzine retour leiding. De druk kan je meten met bijv. een oliedruk meter of even bij een garage langsgaan. Staat in het manual hoe je dat kan doen.
Lekkende injector of defecte injector.
Evap systeem is niet lekker meer. Koppel het slangetje op het inlaatspruitstuk af die naar het koolfilter (links van de radiateur als je voor de auto staat) en dop de aansluiting af op het inlaat spruitstuk zodat die geen valse lucht aantrekt. Dan werkt het evap systeem niet meer.
Kan ook komen door een bijna dicht geslibte katalysator. Maar dat lijkt me niet met zo weinig km's.
Zie voor verdere uitleg ook blz54 van het fenix manual.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Okee:
1) waar kan ik de benzineretourleiding vinden en hoe zorg ik ervoor dat ie sowieso niet meer verstopt zit?
2) kan ik lekkende of kapotte injector meten? Of moet dat echt op 'opbrengst' gemeten worden?
3) kan het kwaad om die EVAP permanent 'uitgeschakeld' te laten? Want het 'koolstoffilter' heeft dus wel een foutmelding gegeven onlangs. Na het meten van de Lambda etc.
4) wat je zegt over de kat, is dit misschien mogelijk doordat hij al 10.000+km te rijk rijdt?
1) waar kan ik de benzineretourleiding vinden en hoe zorg ik ervoor dat ie sowieso niet meer verstopt zit?
2) kan ik lekkende of kapotte injector meten? Of moet dat echt op 'opbrengst' gemeten worden?
3) kan het kwaad om die EVAP permanent 'uitgeschakeld' te laten? Want het 'koolstoffilter' heeft dus wel een foutmelding gegeven onlangs. Na het meten van de Lambda etc.
4) wat je zegt over de kat, is dit misschien mogelijk doordat hij al 10.000+km te rijk rijdt?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Retourleiding zit op de benzinedrukregelaar. Die vind je door de leiding vanaf de injector te volgen. Dan kom je een soort van dik schijfje tegen met 3 leidingen erop. Een aanvoer, een naar de injector en een retourleiding. Zie blz 38 voor howto.
Evap kan je zo losgekoppeld laten, dan is het buiten dienst. Ik denk dat je daar eerst naar moet kijken, dat kan je hogere stationair ook verklaren. Stationair moet normaal rond de 850 toeren zitten, bij jou is het 1000? Zou kunnen dat de klep van het k.st.filter constant open blijft staan. Wel de aansluiting op het spruitstuk afdoppen. Bijv. stukje slang erop laten en aan de open kant een goed passende schroef in de slang draaien.
Als een verstopte kat de oorzaak is dan had die dus al bij 120dkm verstopt hebben gezeten. Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar!
Evap kan je zo losgekoppeld laten, dan is het buiten dienst. Ik denk dat je daar eerst naar moet kijken, dat kan je hogere stationair ook verklaren. Stationair moet normaal rond de 850 toeren zitten, bij jou is het 1000? Zou kunnen dat de klep van het k.st.filter constant open blijft staan. Wel de aansluiting op het spruitstuk afdoppen. Bijv. stukje slang erop laten en aan de open kant een goed passende schroef in de slang draaien.
Als een verstopte kat de oorzaak is dan had die dus al bij 120dkm verstopt hebben gezeten. Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Ah okee, kat is het dan niet
Ik meen me trouwens te herinneren dat ik een keer dat slangetje naar de EVAP (als hij over/langs het blok loopt tenminste?) dicht gehouden te hebben en dat het toerental toen gelijk daalde... Ga denk ik vanmiddag rond 15:00 even aan die EVAP klussen.

Ik meen me trouwens te herinneren dat ik een keer dat slangetje naar de EVAP (als hij over/langs het blok loopt tenminste?) dicht gehouden te hebben en dat het toerental toen gelijk daalde... Ga denk ik vanmiddag rond 15:00 even aan die EVAP klussen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Net even onder de kap gedoken en de beschermplaat vooraan eraf geschroefd:
Voorste is de airco-radiator, achterste de koelvloeistof?

Hier zou toch die evap moeten zitten?

twee vacuumaansluitingen achterop, eentje naar de map-sensor (bokken bij loshalen, uitvallen bij dichthouden) en een waardoor hij nét iets lager in de toeren gaat als ik hem aan het blok dicht hou (misschien 50-100 toeren).

Carterontluchting? Als ik de dikke zwarte loshaal, bij dat 'tonnetje', komen er witte dunne pufjes rook uit, en ruikt naar olie. Als ik dat kleine zwarte rubber bovenaan loshaal, onder die zwarte plastic kap, dan hoor ik duidelijk lucht zuigen en als ik die dicht hou, daalt hij in toeren.

Hieronder een 'driesplitsing' met best wel gare rubbers, de meest rechter loshalen en dichthouden geeft daling in de toeren, de bovenste loopt richting waar n.m.i. de EVAP zou moeten zitten? In ieder geval langs de koelvloeistof/ruitensproeitanks, en dan volgens mij aan de zijkant de auto in?? De meest linker kon ik niet zien waar die heen ging, wellicht naar dat zwarte plastic ding bovenop de motor?

Achter de radiator, weet niet precies wat ik hier zie, startmotor? En links de distributieriem?

Overigens heb ik wederom de multimeter aan de lambda gehangen en zag ik geen duidelijke verschillen tussen wel of niet dichthouden van die slangetjes. En weer viel het me op dat hij de eerste pakembeet 10 seconden na het starten (ivm het uitvallen na prutsen aan het slangetje naar de MAP sensor) de lambda wél schommelde.
Voorste is de airco-radiator, achterste de koelvloeistof?

Hier zou toch die evap moeten zitten?

twee vacuumaansluitingen achterop, eentje naar de map-sensor (bokken bij loshalen, uitvallen bij dichthouden) en een waardoor hij nét iets lager in de toeren gaat als ik hem aan het blok dicht hou (misschien 50-100 toeren).

Carterontluchting? Als ik de dikke zwarte loshaal, bij dat 'tonnetje', komen er witte dunne pufjes rook uit, en ruikt naar olie. Als ik dat kleine zwarte rubber bovenaan loshaal, onder die zwarte plastic kap, dan hoor ik duidelijk lucht zuigen en als ik die dicht hou, daalt hij in toeren.

Hieronder een 'driesplitsing' met best wel gare rubbers, de meest rechter loshalen en dichthouden geeft daling in de toeren, de bovenste loopt richting waar n.m.i. de EVAP zou moeten zitten? In ieder geval langs de koelvloeistof/ruitensproeitanks, en dan volgens mij aan de zijkant de auto in?? De meest linker kon ik niet zien waar die heen ging, wellicht naar dat zwarte plastic ding bovenop de motor?

Achter de radiator, weet niet precies wat ik hier zie, startmotor? En links de distributieriem?

Overigens heb ik wederom de multimeter aan de lambda gehangen en zag ik geen duidelijke verschillen tussen wel of niet dichthouden van die slangetjes. En weer viel het me op dat hij de eerste pakembeet 10 seconden na het starten (ivm het uitvallen na prutsen aan het slangetje naar de MAP sensor) de lambda wél schommelde.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Iemand? Dan kan ik morgen misschien nog effe prutsen 

-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Neen, tenminste niet dat ik weet, het betreft iig een benzineversie, dus geen LPG, en hij loopt dus soepel, gaat wel eenvoudig in de toeren, topsnelheid haalt 'ie ook nog steeds, geen rare geluiden...
Merkte vandaag dat hij bij loslaten van gas (stilstaand bij constante 3500 toeren) niet ineens terugzakt naar stationair maar als het ware even twijfelt bij 2000 toeren, dan zakt naar 1200, daar heel even hangt en dan rustig naar 1000 zakt. Was me nog nooit opgevallen, maar had er ook nog nooit op gelet om eerlijk te zijn. Of is dit normaal?
Merkte vandaag dat hij bij loslaten van gas (stilstaand bij constante 3500 toeren) niet ineens terugzakt naar stationair maar als het ware even twijfelt bij 2000 toeren, dan zakt naar 1200, daar heel even hangt en dan rustig naar 1000 zakt. Was me nog nooit opgevallen, maar had er ook nog nooit op gelet om eerlijk te zijn. Of is dit normaal?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Die slang die je links op de een na laatste foto ziet lopen, dat is toch de retourleiding he? Tenminste, zo lijkt het via de Skydrive 

-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Nou, vandaag 3 dingen gedaan:
- retourleiding losgehaald en doorgeblazen. Kostte even wat blaaskracht maar toen ging mijn adem er wel doorheen.
- Koolstoffilter EVAP gelokaliseerd. Moest de koplamp loshalen en daaronder zat ie. Even gevoeld aan de slangetjes: er hing een los, dun slangetje en een dikkere die vast zat. De losse dunne even getraceerd, die ging dus naar achterop het blok naast die van de MAP sensor. Rubbertje dichtgeschroefd, loopt nu iets lager in de toeren. Weet alleen nog niet waar de dikke heen gaat, kon ik niet zien en voelen lukte ook niet meer. Out of reach.
- 'luchtfilter' gefikst. Onder het luchtfilterhuis bungelde een zwart plastic unit met een rond gat dat in het huis pastte, een ovalen gat en een dikke metalen slang eraan en een verkruimelend zwart rubber slangetje. Geen idee waar het precies voor is, maar het zit vast.
En ik merkte net dat hij bij stationair -> volgas even aarzelt/sputtert. Bij stationair -> driekwartgas gaat hij ineens in de toeren. Ook ruikt het dan wat naar benzine in de auto, maar slechts een lichte vlaag, dus niet een penetrante lucht.
- retourleiding losgehaald en doorgeblazen. Kostte even wat blaaskracht maar toen ging mijn adem er wel doorheen.
- Koolstoffilter EVAP gelokaliseerd. Moest de koplamp loshalen en daaronder zat ie. Even gevoeld aan de slangetjes: er hing een los, dun slangetje en een dikkere die vast zat. De losse dunne even getraceerd, die ging dus naar achterop het blok naast die van de MAP sensor. Rubbertje dichtgeschroefd, loopt nu iets lager in de toeren. Weet alleen nog niet waar de dikke heen gaat, kon ik niet zien en voelen lukte ook niet meer. Out of reach.
- 'luchtfilter' gefikst. Onder het luchtfilterhuis bungelde een zwart plastic unit met een rond gat dat in het huis pastte, een ovalen gat en een dikke metalen slang eraan en een verkruimelend zwart rubber slangetje. Geen idee waar het precies voor is, maar het zit vast.
En ik merkte net dat hij bij stationair -> volgas even aarzelt/sputtert. Bij stationair -> driekwartgas gaat hij ineens in de toeren. Ook ruikt het dan wat naar benzine in de auto, maar slechts een lichte vlaag, dus niet een penetrante lucht.