wiellager? Wie het weet mag het zeggen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
jolling
1st Gear member

Hallo,

Mijn V70, 2,5 LPI, automaat uit 1997,(317000km) maakt bij het insturen van een rechterbocht met een wat hogere snelheid een schrapend , ongelijkmatig geluid linksvoor. Tegenwoordig voel ik het ook in het stuur (vnl de richtingaanwijzer)en in de bodemplaat. Ook bij heel hard remmen hoor en voel ik dit.

De auto is zojuist weer tot 10 mei 2011 goedgekeurd en heeft een grote beurt gehad. De persoon die dit voor me doet is een volledig gekwalificeerd monteur die ik al 15 jaar ken.

Hij weet zeker dat het geen wiellager is. Vorig jaar heeft hij de aandrijfas vethoes rechtsvoor vernieuwd en er nieuw vet ingedaan en het geluid was toen minder maar niet afwezig. Ik heb gedacht aan een homokineet maar dat zou een meer tikkend geluid moeten maken.

Wie heeft enig idee wat het zou kunnen zijn? Remmen , banden, velgen zijn allemaal in het laatste jaar vervangen. Er zitten 17 inch velgen en banden met de maat 215X45X17 op.

Bedankt alvast voor het meedenken,

Groet

Victor
volvomonteurtje
1st Gear member

ik denk een steun lager rechter aandrijfas .

of een remklauw die vast zit en je binnenste blokken nu op zijn

of een ankerplaat achter je remschijf
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Aandrijfas aan het einde van zijn latijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Ramon&Ramon
7th Gear member

Knappe diagnose zonder ermee te hebben gereden!
volvomonteurtje
1st Gear member

je moet er inderdaad eerst mee rijden ,

maar als het geen wiellager is is de kans groot dat ramon gelijk heeft

heb zelf genoeg ervaring met deze types .

maar eerst even laten controleren de 2 steunbouten los en even het lager nakijken .

gr bas
jolling
1st Gear member

Zojuist e.e.a. gemaild met de monteur. Zijn reactie "laten we eerst even een stuk rijden" dus mijn vertrouwen in zijn kunnen is hersteld. Een goede diagnose is het begin. Ik laat weten wat hij zegt
softtop
1st Gear member

jolling schreef:Zojuist e.e.a. gemaild met de monteur. Zijn reactie "laten we eerst even een stuk rijden" dus mijn vertrouwen in zijn kunnen is hersteld. Een goede diagnose is het begin. Ik laat weten wat hij zegt
Hallo 'Jolling' Ik stuitte op het volvoforum op je probleem afgelopen voorjaar met de V70 van 1997. Er was sprake van een probleem met de aandrijfas o.i.d.
De symptomen lijken erg veel op die van mijn C70 2.0T automaat uit 2001, en ook mijn monteur kan niet direct uitsluitsel geven.
Na je mededeling dat je met je monteur zou gaan rijden houdt de discussie op 14 mei op.
Ben je er toen nog uitgekomen wat het probleem was?
Ik ben erg benieuwd!
gr,
joop
edraket
7th Gear member

Is het niet je ABS wat ingrijpt? Wel lastig om zo een diagnose te stellen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
softtop
1st Gear member

Dank voor je reactie! Het geluid treedt op wanneer ik een lange bocht naar rechts neem, zoals zeg maar op een klaverblad. Of als ik op een rechte weg lichtjes naar rechts stuur. Bij een haakse bocht naar rechts hoor ik het niet, maar misschien heeft dat met lagere snelheid te maken. Het is een schavend, ritmisch geluid, vermoedelijk dus bij elke omwenteling van het linkervoorwiel. Bij een bocht naar links hoor ik niks.
Monteur dacht aan aandrijfas/lager/homokineet. Adviseerde me om door te rijden en de reactie gewoon erger te laten worden om de juiste diagnose te kunnen stellen. Kan in elk geval geen kwaad, zei hij erbij.

Groet!
joop
Ramon&Ramon
7th Gear member

laat er even iemand mee rijden die er verstand van heeft,misschien brengt dat de oplossing..
jolling
1st Gear member

Na lang zoeken door professional en luisteren met een soort van stethoscoop, de auto op de brug , wielen los, dachten we dat het niet een steunlager was.
Er was echter ook geen merkbare speling in een wiellager.
De monteur heeft met mij samen proefgereden , en toen hij het geluid herkende hebben we besloten stap voor stap dingen te vervangen, we begonnen met het wiel lager en dat was meteen bingo. Het geluid was weg, echter nu begon de auto te trillen bij 100 km p/u Bij het uitlijnen bleek ook de stuurkogel links en rechts versleten was. Vorige maand alles vervangen (stuurkogel zit onlosmakelijk verbonden met draag armen, dus alles in een vervangen). Alles laten uitlijnen en het resultaat mag er wezen. De auto rolt bijna zonder weerstand. Hij stuurt beter en is stiller. Gewoon weer puur genieten.

Groet

Victor
ALF
4th Gear member

Mooi om te horen dat dit opgelost is :) Het is niks lekkerder om weer met een goed gevoel de weg op te gaan.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

hey,
hoeveel heeft dat gekost omdat allemaal te vervangen?
mvg, Stijn
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”