Ik heb sinds kort een atmosferische Dumpvalve van Forge in mijn 480 geplaatst. deze heb ik net voor de gasklep gemonteerd zoals dat bedoeld is en heb de originele valve gedemonteerd en afgedopt.
hartstikke gaaf dat geluidje maar ik vond dat het nog wat mooier kon. Ik bedoel, je hoorde de valve goed afblazen maar je moest dan wel flink op het gaspedaal hangen (flink op de turbo rijden).
Dus heb ik besloten om een verensetje aan te schaffen zodat ik de boel wat kon afstellen doormiddel van een zwakkere veer te monteren. Is me goed gelukt en je hoeft nu niet steeds het pedaal tot de grond in te trappen wil ik het geluid horen. Ik heb ook gecheckt of de valve nu ook nog naar behoren werkt en niet al open gaat staan als ik stationair de motor laat draaien of als ik een constante snelheid rijd dus dat zit ook wel goed. Om een lang verhaal kort te maken, heb ik het idee dat ik sinds een paar dagen niet de volle turbo tot mijn beschikking heb. en de valve wil ook niet meer helemaal werken zoals hij altijd heeft gedaan. Zou dit komen door het warme weer (ik noem maar iets) of zou ik ergens een vacuüm lek hebben of moet ik ergens anders aan denken. Ik heb wel een haarscheurtje in mijn uitlaatspruitstuk van de turbo zitten maar die zit er al langer.
Graag jullie reactie hierop.
Freek
Turbo of iets anders?
- F.Wassink
- 2nd Gear member
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Je kan je bericht editten en het overbodige zo weghalen 
Bouwt je turbo wel genoeg druk op? Komt het wijzertje van de turbodrukmeter net zo ver als anders?
Als deze minder ver komt is er sowieso minder druk=minder vermogen.

Bouwt je turbo wel genoeg druk op? Komt het wijzertje van de turbodrukmeter net zo ver als anders?
Als deze minder ver komt is er sowieso minder druk=minder vermogen.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Ja het wijzertje geeft net zoveel als anders aan maar soms hoor ik de turbo zoemen (of hoe je dat ook mag noemen) en soms is de turbo stil. (In beide situaties werkt de turbo wel ok maar heb het idee dat ik wat mis aan vermogen)
- 480R
- 1st Gear member
Hoe heb je rijdend gekeken of de dumpvalve wel of niet open gaat staan dan??
Toeren maken zonder belasting (dus niet rijdend) is anders als met belasting. Kijk als je stil staat maar eens naar je turbodruk meter wanneer je gas geeft, dan wordt er ook geen druk opgebouwd.
Volgens mij heb je nu een te zwakke veer gemonteerd, probeer het nog eens met de originele veer zou ik zeggen. Kijken of je dan weer wel het volle vermogen hebt. Dan weet je precies waar het aan ligt.
Toeren maken zonder belasting (dus niet rijdend) is anders als met belasting. Kijk als je stil staat maar eens naar je turbodruk meter wanneer je gas geeft, dan wordt er ook geen druk opgebouwd.
Volgens mij heb je nu een te zwakke veer gemonteerd, probeer het nog eens met de originele veer zou ik zeggen. Kijken of je dan weer wel het volle vermogen hebt. Dan weet je precies waar het aan ligt.

- F.Wassink
- 2nd Gear member
Nee ik heb niet kunnen kijken of de valve openstaat als ik met een gangetje van 160 over de snelweg rij.
(grapje)
Ik denk ook niet dat dat het geval is want ik heb ook weer de originele veer die standaard in de valve zit weer terug geplaatst maar merk geen verschil.
Ik ben net terug van een stevig ritje waarbij ik de turbo goed op zijn donder heb gegeven.
Eerlijk gezegd valt het met het vermogen wel mee, ik bedoel hij is nog steeds super snel alleen zie je af en toe de druk schommelen en gaat hij wel eens tegen het rode gedeelte aan hangen en dat heb ik nog niet meegemaakt. Maargoed zolang de druk niet in het rode gedeelte komt vind ik het wel best. Ik heb niet aan de wastegate gefrot dus dat is nog allemaal origineel. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de wastegate zelf niet helemaal meer zijn werk doet maar dat even ter zijde.
Ik vind het gewoon erg raar dat je met de zwakste veer zelfs niet meer hoort dat ik een atmosferische dumpvalve heb als ik niet op de turbo rijd en dat heeft hij in het begin wel gedaan. Ik heb ook allerlei vacuüm leidingen gecontroleerd op lekkages maar kan niks ontdekken.
Dus ik weet het even niet meer.

Ik denk ook niet dat dat het geval is want ik heb ook weer de originele veer die standaard in de valve zit weer terug geplaatst maar merk geen verschil.
Ik ben net terug van een stevig ritje waarbij ik de turbo goed op zijn donder heb gegeven.
Eerlijk gezegd valt het met het vermogen wel mee, ik bedoel hij is nog steeds super snel alleen zie je af en toe de druk schommelen en gaat hij wel eens tegen het rode gedeelte aan hangen en dat heb ik nog niet meegemaakt. Maargoed zolang de druk niet in het rode gedeelte komt vind ik het wel best. Ik heb niet aan de wastegate gefrot dus dat is nog allemaal origineel. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de wastegate zelf niet helemaal meer zijn werk doet maar dat even ter zijde.
Ik vind het gewoon erg raar dat je met de zwakste veer zelfs niet meer hoort dat ik een atmosferische dumpvalve heb als ik niet op de turbo rijd en dat heeft hij in het begin wel gedaan. Ik heb ook allerlei vacuüm leidingen gecontroleerd op lekkages maar kan niks ontdekken.
Dus ik weet het even niet meer.
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Ja ok, Ik weet niet of jouw wagen gechipt is ofzo maar de mijne is nog origineel dus als ik aan mijn wastegate ga liggen schroeven en verder niks dan weet ik niet of dat ten goede komt voor mijn blokkie. Wel zit ik er aan te denken om een mbc in mijn wagen te plaatsen. (Is een beetje tegenstrijdig maar ok) maar tot nu toe is hij nog origineel. Maar ik heb de dumpvalve nu net voor de gasklep zitten en niet in de plaats van de originele. Zou dit er dan mee te maken kunnen hebben. (ik noem maar iets)
mvg
Freek
mvg
Freek
- magiq480turbo
- 2nd Gear member
- Contacteer:
hey Freek,
ik heb mijn BOV op de originele plaats zitten, ik heb geen probleem met vermogen verlies, en hij fluit ook lekker als ik rustig rijd en overschakeld,
zie foto,

groeten,
Ronald
ik heb mijn BOV op de originele plaats zitten, ik heb geen probleem met vermogen verlies, en hij fluit ook lekker als ik rustig rijd en overschakeld,
zie foto,

groeten,
Ronald

- F.Wassink
- 2nd Gear member
Hey Ronald,
Dat ga ik nu dus ook doen want zo is het dus niks.
Groeten
Freek
Dat ga ik nu dus ook doen want zo is het dus niks.
Groeten
Freek
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Ik ben er al achter wat er aan de hand is.
Ik heb geen vacuüm lek en alles is verders helemaal ok.
in mijn type dumpvalve (Forge nr 004) zitten 2 veren. 1 grote (die je kunt verwisselen door een lichtere of zwaardere) en 1 kleinere (Die daadwerkelijk de klep bediend en de lucht van het systeem haalt) En aangezien ik mijn valve zo gemonteerd heb dat hij net voor de gasklep zit, en dus ook recht voor mijn koelfan werd hij nogal aan de hete kant.
De kleine veer heeft dus zijn kracht verloren omdat hij waarschijnlijk te heet is geweest. Die heb ik zo kunnen verhitten dat ik het veertje weer heb kunnen fatsoeneren. (alleen om te testen of het hier aan licht) En ja hoor als vanouds, dus nu weet ik de oorzaak dus moet ik effe navraag gaan doen of ze deze veren ook kunnen leveren. En ik weet nu dus ook dat ik mijn valve niet op die plaats moet monteren maar gewoon ipv de originele en misschien maak ik er nog wel een of ander hitte schildje omheen.
In iedergeval bedankt voor het mee denken.
Ik heb geen vacuüm lek en alles is verders helemaal ok.
in mijn type dumpvalve (Forge nr 004) zitten 2 veren. 1 grote (die je kunt verwisselen door een lichtere of zwaardere) en 1 kleinere (Die daadwerkelijk de klep bediend en de lucht van het systeem haalt) En aangezien ik mijn valve zo gemonteerd heb dat hij net voor de gasklep zit, en dus ook recht voor mijn koelfan werd hij nogal aan de hete kant.
De kleine veer heeft dus zijn kracht verloren omdat hij waarschijnlijk te heet is geweest. Die heb ik zo kunnen verhitten dat ik het veertje weer heb kunnen fatsoeneren. (alleen om te testen of het hier aan licht) En ja hoor als vanouds, dus nu weet ik de oorzaak dus moet ik effe navraag gaan doen of ze deze veren ook kunnen leveren. En ik weet nu dus ook dat ik mijn valve niet op die plaats moet monteren maar gewoon ipv de originele en misschien maak ik er nog wel een of ander hitte schildje omheen.
In iedergeval bedankt voor het mee denken.
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Hey Ronald, welk merk Dumpvalve heb jij? En kun je die handmatig afstellen (door de veer strakker te spannen)magiq480turbo schreef:hey Freek,
zie foto,
groeten,
Ronald
- F.Wassink
- 2nd Gear member
Ben ik weer.
Ik ben vandaag dus andere veertjes gaan halen en wat denk je.
Maakt geen ene F*ck uit.
Het ligt dus ergens anders aan maar waar dan?
Zou het de Intercooler kunnen zijn die niet genoeg druk meer geeft (Kunnen deze dingen kapot) Hoe kan ik dit testen?
Wat kan er nog meer aan de hand zijn. Ik moet ook toegeven dat als ik flink op de zuiger ga hangen dat ik witte rook zie (geen mistbanken maar gewoon wat rook.
Kan het aan de ontsteking liggen (rotor, verdeelkap, bougies, bobine)
De turbo druk is wel normaal. of zou de Cat. kapot zijn?
Groet
Freek
Ik ben vandaag dus andere veertjes gaan halen en wat denk je.
Maakt geen ene F*ck uit.
Het ligt dus ergens anders aan maar waar dan?
Zou het de Intercooler kunnen zijn die niet genoeg druk meer geeft (Kunnen deze dingen kapot) Hoe kan ik dit testen?
Wat kan er nog meer aan de hand zijn. Ik moet ook toegeven dat als ik flink op de zuiger ga hangen dat ik witte rook zie (geen mistbanken maar gewoon wat rook.
Kan het aan de ontsteking liggen (rotor, verdeelkap, bougies, bobine)
De turbo druk is wel normaal. of zou de Cat. kapot zijn?
Groet
Freek
- magiq480turbo
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hey Freek,
ik heb een Monza BOV type 3, deze is afstelbaar,
als er een lek in je intercooler zit, dan zie je dat ook in je turbodruk, aan je catalisator kan het ook niet liggen, of hij moet helemaal verstop zijn, ik heb bij mij de cat er uit liggen en dat geeft alleen maar en beter vermogen,
ik zie dat je in Helmond woont, dat is niet zo heel ver van mij vandaan, ik woon in Neerpelt België, dat is net over de grens bij Valkenswaard, als je een keer tijd hebt, kun je altijd een keer langs komen, dan kunnen we samen even kijken of we het probleem vinden,
laat maar iets weten via de P.M
groeten,
Ronald
ik heb een Monza BOV type 3, deze is afstelbaar,
als er een lek in je intercooler zit, dan zie je dat ook in je turbodruk, aan je catalisator kan het ook niet liggen, of hij moet helemaal verstop zijn, ik heb bij mij de cat er uit liggen en dat geeft alleen maar en beter vermogen,
ik zie dat je in Helmond woont, dat is niet zo heel ver van mij vandaan, ik woon in Neerpelt België, dat is net over de grens bij Valkenswaard, als je een keer tijd hebt, kun je altijd een keer langs komen, dan kunnen we samen even kijken of we het probleem vinden,
laat maar iets weten via de P.M
groeten,
Ronald