Uitgedieselt
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Meer onderhoud: hooguit de turbo, maar dat kan op een diesel ook.
Hoger benzine verbruik: nog niets van gemerkt, ik rij woon/werk verkeer zelfs zuiniger dan met m'n oude 1.8, op de snelweg verbruikt hij ietsje meer.
EDIT: Je moet natuurlijk geen afgetrapte kopen dan krijg je wel duur onderhoud denk ik, misschien dat er wat meer afgetrapte T4's rondrijden dan afgetrapte 1.8's.
Ik zou zeker eens een proefritje maken als ik jou was
Hoger benzine verbruik: nog niets van gemerkt, ik rij woon/werk verkeer zelfs zuiniger dan met m'n oude 1.8, op de snelweg verbruikt hij ietsje meer.
EDIT: Je moet natuurlijk geen afgetrapte kopen dan krijg je wel duur onderhoud denk ik, misschien dat er wat meer afgetrapte T4's rondrijden dan afgetrapte 1.8's.
Ik zou zeker eens een proefritje maken als ik jou was

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17
...nah laten we dat maar niet doenmenjo schreef:Ik zou zeker eens een proefritje maken als ik jou was
Ik ben al bang dat ik volledig ´om ´ga als ik een common rail, D5 of T4 ga proefrijden....
Ik wil hoe dan ook eerst mijn huidige v40 afmaken en misschien ook wel afrijden. Zou eerlijk gezegd het nog niet weten wat de volgende auto zou moeten worden en qua brandstoftype al helemaal niet.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
- Locatie: Burgh-Haamstede
Als ik 360 was zou ik eerst eens met een common rail gaan proefrijden, of evt met de 95 pk.
Ik ben niet echt een trage rijder en ben bij het stoplicht toch best vlot weg. En dat met de 95pk versie.
De 90 pk is nog een indirect gestookte diesel inderdaad, zit een wereldje van verschil tussen. En wat dat trekker brandstof betreft: wie won er le mans in 2006 en met wat voor een auto? Juist Audi met een diesel. Dat zegt veel over de moderne dieselmotoren denk ik.
Ik ben niet echt een trage rijder en ben bij het stoplicht toch best vlot weg. En dat met de 95pk versie.
De 90 pk is nog een indirect gestookte diesel inderdaad, zit een wereldje van verschil tussen. En wat dat trekker brandstof betreft: wie won er le mans in 2006 en met wat voor een auto? Juist Audi met een diesel. Dat zegt veel over de moderne dieselmotoren denk ik.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
- Jur
- 3rd Gear member
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 18:05
- Locatie: Den Haag
1 op 13 met een T4! Dat is vast wel te realiseren als je naast de snelweg woont, je werk daar ook aan ligt en je verder vooral geen stoplichten tegenkomt. Ja, zoals de topic starter al aangaf, 50 km woon-werkverkeer met een hoop snelwegkilometers, dan zul je dat best halen als je heel goed je best doet en niet boven de 2000 toeren overschakelt en niet harder dan 80 km/h gaat, maar dat is natuurlijk niet de reden waar de doorsnee turbo-rijder zo'n voertuig voor koopt. 1 op 13 is notabene wat Volvo zelf aangeeft aan verbruik van de T4 buiten de bebouwde kom, en zoals iedereen weet zijn dat cijfers die door ons doorsnee automobilisten nooit gehaald worden, net zoals de acceleratiecijfers die Volvo ons voorschotelt. Kortom, als je naast je woon-werkverkeer ook nog eens lekker wil blazen, dan is een verbruik van 1 op 8 een stuk realistischer.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 03.06.2005 - 19:46
1op 13 haal ik vrij vaak op het traject a'dam - eindhoven. Ik rijd dan op de 120 stukken (buiten de spits) max 140. euro 95 tanken en zo snel mogelijk schakelen. Je kan de turbo dan best nog wel eens aanspreken maar natuurlijk niet lang en slechts een paar keer.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 18:40
- Locatie: Uden
ik rijd veel korte stukjes en haal net 1:10/11, maar dan doe ik het rustig aan.
En tja als je hem eens een keer op zijn staart trapt kijk dan maar wat hij dan eens verbruikt.
maar een T4 rijden is iedere dag weer een feest!
En tja als je hem eens een keer op zijn staart trapt kijk dan maar wat hij dan eens verbruikt.
maar een T4 rijden is iedere dag weer een feest!
as finishing touch, God created the dutch in an S60 T5
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Daar koop je ook echt een T4 voor........EricT4 schreef:1op 13 haal ik vrij vaak op het traject a'dam - eindhoven. Ik rijd dan op de 120 stukken (buiten de spits) max 140. euro 95 tanken en zo snel mogelijk schakelen. Je kan de turbo dan best nog wel eens aanspreken maar natuurlijk niet lang en slechts een paar keer.
Volgens mij is de vraagsteller beter af met zijn diesel, een moderne commonrail heeft een heerlijk koppel en blaast menig snelle benzineauto finaal van de weg gecombineerd met een acceptabel brandstofverbruik.
Gr. Marcel
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Je kunt met een T4 blazen wat je maar wilt, maar als het op woon/werk verkeer aankomt en je doet rustig aan dan haal je gewoon een normaal verbruik. Woon/werk verkeer zijn de verplichte kilometers, als je daarbuiten eens wil blazen verbruikt hij uiteraard veel meer, maar je kunt zelf bepalen of en hoe vaak je dat doet en dus gewoon incalculeren hoeveel het je kost. Ik denk niet dat veel mensen een T4 kopen m zo hard en asociaal mogelijk naar hun werk te rijden.Marcel schreef:Daar koop je ook echt een T4 voor........EricT4 schreef:1op 13 haal ik vrij vaak op het traject a'dam - eindhoven. Ik rijd dan op de 120 stukken (buiten de spits) max 140. euro 95 tanken en zo snel mogelijk schakelen. Je kan de turbo dan best nog wel eens aanspreken maar natuurlijk niet lang en slechts een paar keer.
Past ook echt in z'n budget :roll:Volgens mij is de vraagsteller beter af met zijn diesel, een moderne commonrail heeft een heerlijk koppel en blaast menig snelle benzineauto finaal van de weg gecombineerd met een acceptabel brandstofverbruik.
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Je koopt een T4 ook niet om zo rustig en zuinig mogelijk te rijdenmenjo schreef: Je kunt met een T4 blazen wat je maar wilt, maar als het op woon/werk verkeer aankomt en je doet rustig aan dan haal je gewoon een normaal verbruik. Woon/werk verkeer zijn de verplichte kilometers, als je daarbuiten eens wil blazen verbruikt hij uiteraard veel meer, maar je kunt zelf bepalen of en hoe vaak je dat doet en dus gewoon incalculeren hoeveel het je kost. Ik denk niet dat veel mensen een T4 kopen m zo hard en asociaal mogelijk naar hun werk te rijden.
Past ook echt in z'n budget :roll:Volgens mij is de vraagsteller beter af met zijn diesel, een moderne commonrail heeft een heerlijk koppel en blaast menig snelle benzineauto finaal van de weg gecombineerd met een acceptabel brandstofverbruik.

En je maakt mij niet wijs dat je op eenzelfde verbruik kan rekenen als een minder potente versie bij een gelijke snelheid.
Enne.... het budget/vraagstelling schreef niet voor dat er direct een auto gekocht moet worden, doorsparen en de commonrail kopen is ook een optie

Gr. Marcel
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Klopt, maar dat betekent ook niet dat je er altijd mee moet scheuren.Marcel schreef: Je koopt een T4 ook niet om zo rustig en zuinig mogelijk te rijden![]()
Dat probeer ik je dus wel wijs te makenEn je maakt mij niet wijs dat je op eenzelfde verbruik kan rekenen als een minder potente versie bij een gelijke snelheid.

Ik heb een 1.8 gehad en nu een T4 en de T4 is gewoon zuiniger in mijn woon/werk verkeer (meest 80km weg met flink wat stoplichten).
Hij wil direct na de vakantie van deze afEnne.... het budget/vraagstelling schreef niet voor dat er direct een auto gekocht moet worden, doorsparen en de commonrail kopen is ook een optie


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 03.06.2005 - 19:46
Hier stoor ik me toch wel even aan. Je koopt een T4 JUIST WEL om rustig en zuinig mee te rijden. Met woon werk verkeer is het immers niet mogelijk om 0-100 sprints en meer leuke dingen te doen. En juist met woon werk verkeer is de T4 erg zuinig. Je kan dus 1op5 rijden maar ook 1op13. Voorbeeld: ik heb een weekje een vectra 1.8 te leen gehad en daar haalde ik mooi geen 1op13 mee.Je koopt een T4 ook niet om zo rustig en zuinig mogelijk te rijden
En je maakt mij niet wijs dat je op eenzelfde verbruik kan rekenen als een minder potente versie bij een gelijke snelheid
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
200PK om rustig mee te rijden......yeh, right.
Dan kun je ook een 1.6 kopen, die rijden ook zuinig. Die 200 PK
heb je echt niet nodig om rustig te rijden, tenzij je wel eens
mensen wil aftroeven bij het stoplicht......Dat zal het wel zijn.
Om even terug te komen op de 90PK diesel.
Als de motor goed staat afgesteld en alles op de motor werkt zoals het
moet en je plaatst een K&N filter kun je met die 1300 kg behoorlijk
goed mee komen, hoor.
En ik rijd er meestal niet rustig mee, maar haal wel 1:16!!
Als de kleppen niet goed staan, een vervuild luchtfilter hebt en ook nog
eens goedkope brandstof rijdt, dan gaat die motor echt vreselijk
traag lopen bij warm weer. Ik kan de reactie van de plaatser van dit
bericht ook goed begrijpen, want zo dacht ik ook voor ik alles goed had aan de auto.
Ik rijd 12000km woon/werkverkeer. 20000km totaal per jaar.
Let op de privekms!! Het zijn er meer dan je denkt.
Dan kun je ook een 1.6 kopen, die rijden ook zuinig. Die 200 PK
heb je echt niet nodig om rustig te rijden, tenzij je wel eens
mensen wil aftroeven bij het stoplicht......Dat zal het wel zijn.
Om even terug te komen op de 90PK diesel.
Als de motor goed staat afgesteld en alles op de motor werkt zoals het
moet en je plaatst een K&N filter kun je met die 1300 kg behoorlijk
goed mee komen, hoor.
En ik rijd er meestal niet rustig mee, maar haal wel 1:16!!
Als de kleppen niet goed staan, een vervuild luchtfilter hebt en ook nog
eens goedkope brandstof rijdt, dan gaat die motor echt vreselijk
traag lopen bij warm weer. Ik kan de reactie van de plaatser van dit
bericht ook goed begrijpen, want zo dacht ik ook voor ik alles goed had aan de auto.
Ik rijd 12000km woon/werkverkeer. 20000km totaal per jaar.
Let op de privekms!! Het zijn er meer dan je denkt.
It's only kinky the first time
- marissen
- 3rd Gear member
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
- Locatie: Bergentheim
Gemideld 1:10 en dat met mijn Bi-Fuel :BIG:1:12 red ik niet, 1:11 met redelijk veel korte stukjes wel
Reken dan maar eens uit wat de (lage) kosten zijn.
Hoewel het fun gehalte beduidend minder is dan een T4 of potente diesel :bad-words:
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Een oude waarheid is dat je veel cubic inches nodig hebt om relaxed te rijden en geen nerveuze hoogtoerige mileutechnisch geknepen hoogvermogende motor. De nieuwe waarheid is dat je met de laagtoerige hoogkoppelige diesels heerlijk rustig kan rijden en veel zo niet heel veel vermogen paraat hebt.Volmar schreef:200PK om rustig mee te rijden......yeh, right.
Een T4 is erg leuk, maar een diesel idem. De beweringen dat een T4 voor woonwerkverkeer geschikt zou zijn en dit ook nog bij een lager verbruik als een minder vermogende versie doet gaat er alleen niet in. Voor de zekerheid heb ik op de autoweeksite gekeken naar de verbruiksgegevens van de verschillende varianten en dit bevestigd mijn gevoel.
Gr. Marcel
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Welke motor bedoel je?Marcel schreef: Een oude waarheid is dat je veel cubic inches nodig hebt om relaxed te rijden en geen nerveuze hoogtoerige mileutechnisch geknepen hoogvermogende motor.
En een benzine turbo motor voldoet daar niet aan?De nieuwe waarheid is dat je met de laagtoerige hoogkoppelige diesels heerlijk rustig kan rijden en veel zo niet heel veel vermogen paraat hebt.
Klets nou niet zo dom, er zijn hier al verschillende mensen die uit de praktijk anders beweren. Een T4 zal vast meer verbruiken bij constante snelheid, het zijn de acceleraties waarbij je winst gaat maken qua benzineverbruik, maar dat staat vast niet vermeld in de autoweek gegevens, of wel?Een T4 is erg leuk, maar een diesel idem. De beweringen dat een T4 voor woonwerkverkeer geschikt zou zijn en dit ook nog bij een lager verbruik als een minder vermogende versie doet gaat er alleen niet in. Voor de zekerheid heb ik op de autoweeksite gekeken naar de verbruiksgegevens van de verschillende varianten en dit bevestigd mijn gevoel.
Heb je eigenlijk ooit wel eens met een T4 (of vergelijkbare auto) gereden?