Volvo gaat enkel nog viercilinders maken

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gesloten
den toerist
5th Gear member

(Belga) Autoconstructeur Volvo gaat op termijn enkel nog viercilindermotoren bouwen. We concentreren ons op motoren met een kleinere cilinderinhoud zonder in te boeten op vermogen en prestatie, verduidelijkt woordvoerder Mark De Mey van Volvo Cars Gent.

De nieuwe strategie rond milieuvriendelijke benzine- en dieselmotoren met vier cilinders werd maandag voorgesteld. De nieuwe motoren worden vanaf 15 september op de autobeurs van Frankfurt getoond. Volvo heeft momenteel een grote mix van motoren met verschillende cilinderinhouden en structuren. In de toekomst wordt enkel nog met een basistype viercilindermotor gewerkt, breed inzetbaar voor verschillende automodellen. De nieuwe motoren zorgen voor 35 procent minder verbruik en zijn ook negentig kilo lichter. "De koerswijziging kadert in het steeds efficiënter maken van de klassieke brandstofmotoren", aldus De Mey. "Daarnaast werkt Volvo verder aan de introductie van alternatieve brandstoffen en wordt er geïnvesteerd in onderzoek naar elektrische en hybride voertuigen." De basismotoren worden in het Zweedse Skövde gebouwd. In de Gentse fabriek, waar de C30, S40, V50, S60 en XC60 van de band rollen, worden de motoren ter plaatse vervolledigd en op een onderstel geplaatst. Daarnaast komt er een nieuwe structuur voor koetswerken, die 100 tot 150 kilo lichter wordt. "Daardoor is er minder vermogen nodig om de wagens aan te drijven en daalt ook het brandstofverbruik, zonder dat er op veiligheid wordt ingeboet." De ontwikkeling van een eigen aandrijflijn en platform is een gevolg van de verkoop door Ford. Daarvoor hadden Volvo's en Ford's veel onderdelen gemeen. (VIM)
945i
8th Gear member

Einde verhaal voor de D3, D4, D5, en T6 dus. :?

Maar wat is "op termijn".....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
DawnBlueED
5th Gear member

Zorgelijk
den toerist
5th Gear member

Men zou de nieuwe generatie 4-cilinder motoren laten samen werken met de "KERS-vliegwiel" technologie. Dit zou tot een extra vermogen kunnen leiden van 80pk. Dit met een brandstofbesparing tot 20%
De nieuwe generatie 4-cilindermotoren zouden krachtiger zijn dan de huidige 6-cilinder motoren. Maar ook zuiniger dan de huidige 4-cilinder motoren.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
den toerist
5th Gear member

DawnBlueED schreef:Zorgelijk
Dit lijkt een nieuwe maatstaf te worden. Bij BMW is het blijkbaar niet anders.
Na een afwezigheid van 12 jaar zullen de 4-cilindermotoren terug keren naar de Verenigde Staten. Deze zijn gedreven door "Federal fuel-economy standards" dus de nieuwe normen in de USA.
Men zou beginnen met de 3 reeks, waarvan met hoopt dat ruim de helft van deze verkochtewagens een 4-cilinder is. Men gaat ook in de Z4 en in de 5 reeks een 4-cilinder leggen voor modeljaar 2012. Mogelijk de 2.0 liter Turbo (245 pk en 350 Nm). Deze is onlangs geïntroduceerd in de X1.
945i
8th Gear member

Bij BMW gaan ze per 500CC een cilinder toevoegen.
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Erg jammer.
In mijn ogen gaat Volvo hard in de richting van een "doorsnee auto merk".
Met deze zet hoor je niet meer in het lijstje "premium automerken"
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Dat doen ze al een tijd niet meer.
Johann
5th Gear member
Contacteer:

945i schreef:Einde verhaal voor de D3, D4, D5, en T6 dus. :?

Maar wat is "op termijn".....
Ze komen blijkbaar weer terug met je oh zo geliefde bladveer... :lol:

Afbeelding
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ach, waar maken we ons druk over. In de Formule gaan ze van 8 naar 6 cilinder 1.6 motoren.......... met turbo, dat wel natuurlijk !

En wees blij dat wij als Volvo gemeenschap, deel uitmakend van de mensheid, die nog niet eens in staat is om een economie draaiende te houden, de wereldbevolking van voldoende voedsel te voorzien en elkaar wereldwijd het kot uitvecht, de opwarming van de aarde een halt gaan toe roepen met onze 4-cilindermotoren.

En dat het milieu bij ons, Volvo gemeenschap, een zeer grote rol speelt dat is gekend. Niemand van ons rijdt immers nog in een oude Volvo. We zijn immers allemaal al overgegaan tot de aanschaf van een nieuwe schone en zuinige Volvo.
Het is toch ronduit ergerlijk om hier op dit forum te lezen hoe een aantal lieden krampachtig probeert die oude smerige milieuvervuilende Volvo's aan de praat te houden !

En hoe moeilijk is het niet om te wachten tot eindelijk de volledig elektrische Volvo op de markt zal verschijnen.

Zodra ze er zijn ga ik er onmiddellijk een kopen d.w.z. natuurlijk wel eerst even kijken wat de buurman doet en of er wellicht nog een of andere subsidie is binnen te slepen want de liefde voor het milieu gaat natuurlijk wel door de portemonnee en kan niet van een kant komen.

Sarcastisch ? Nee hartstikke cynisch en gelukkig meen ik het ook nog !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Franswa
5th Gear member

Het wordt gewoon tijd dat dit gebeurt anders mist Volvo de boot volledig wat motoren betreft.
V60 Plus Dark. Fusion red.
DawnBlueED
5th Gear member

De oplossing voor al die milieuproblematiek is natuurlijk heel simpel -> afname van de wereldbevolking. Alleen bijna niemand wil daar aan ......
945i
8th Gear member

Aan mij zal dat niet liggen :D Daarom kan ik met gerust hart 5 cilinder rijden. ;)
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Dat vind ik nou weer jammer... en merk als Volvo staat toch bekent om hun fijne 5 cilinders, ik neem aan dat een 5 cilinder ook nog wel zodanig te bouwen is dat ze ook in de 20% bij telling komen.

nu maar blijven hopen dat een merk als Subaru boxers blijft bouwen !
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
liquid_force
6th Gear member

ik weet van een bron in Skövde dat er momenteel een aantal prototypes met Kers rondrijden in Zweden ... en naar wat hij van berijders gehoord heeft schijnt dat echt een super oplossing te zijn ... vergelijkbaar met een turbo!
DawnBlueED
5th Gear member

945i schreef:Aan mij zal dat niet liggen :D Daarom kan ik met gerust hart 5 cilinder rijden. ;)
Absoluut :D

Als gezin met slechts één kind vind ik dat ik zelfs wel recht heb op een 6 cilinder :P
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

viercylinder en minder cc hoeft niet altijd negatief te zijn.
Kijk ondermeer bij bmw en volkswagen.
Ik rijd nu op dit moment zelf een 1.4 tsi gechipt naar 155pk.
Ik ben zelf behoorlijk onder de indruk van de souplesse en de kracht van deze motor. Ook voldoende koppel om lekker soepel te rijden
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
DawnBlueED
5th Gear member

Ik vraag me ook af wanneer er eigenlijk is begonnen met de ontwikkeling van deze 4 cilinder motor, een goed jaar geleden was Volvo nog van Ford.
945i
8th Gear member

Hoop niet dat ze overhaast die dingen gaan inbouwen met alle kinderziektes van dien.
Thom
5th Gear member

xc-men schreef:Erg jammer.
In mijn ogen gaat Volvo hard in de richting van een "doorsnee auto merk".
Met deze zet hoor je niet meer in het lijstje "premium automerken"
Volvo is nimmer Premium geweest, alleen in NL ingetogen een alternatief voor de Duitse premium. In bv. Duitsland is een V70 haast een middenklasser. Overigens beschouw ik Audi persoonlijk ook niet als premium, althans de A4 en A6 iig niet.
Gesloten

Terug naar “Techniek overig”