Bovennorm bijdrage

Plaats reactie
PB34
1st Gear member

De leaseregeling bij mijn bedrijf schrijft een normbedrag voor een 4 jarig contract van 40000 km/jr. Deze norm mag met maximaal 10% overschreden worden en het verschil moet ik zelf (bruto) bijbetalen. Nu wil ik een vijfjarig contract met 30000 km/jr en dit mag van het bedrijf en de leasemaatschappij. Het leasebedrag overstijgt de norm met 26 euro per maand. De wagenparkbeheerder wil niettemin dat ik het volle pond verschil op basis van 40000 km/jr en 4 jaar contract = 125 Euro pm bij betaal. Dit lijkt me onredelijk. Heeft iemand ervaring hiermee?
Gr., PB34
Hans oet Twent
8th Gear member

Yep,
Je zal het nooit zo krijgen zoals jij denkt dat het zou moeten. Kortom je zult wat moeten gaan middelen. En dan is de vraag tot hoever moet je gaan.
Op zich vind ik de opmerking van jouw werkgever allerszins redelijk. Immers de norm is 4 jr 40K. Laat de auto uitrekenen op de norm van 4 jr en 40k. Kijk wat het verschil is met 5 jr en 30K en kijk dan wat jouw voorstel zou moeten worden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
PB34
1st Gear member

Ik begrijp wel iets van de opmerking van mijn werkgever maar deze gaat m.i. te ver.

Kijk, de offerte voor 4 jr 40K is 99 Euro duurder dan het contract van 5 jr 30K (sorry, in mijn openingsvericht heb ik een foutje gemaakt omdat ik dat het verschil tussen een 4 jr 40K contract vergeleek met een 6 jr 30K contract waardoor het verschil op 125 Eur0 pm uitkomt).

Een goede middeling zou zijn: ik betaal het bovennorm verschil met het werkelijke contract = 26 Euro pm. Maar ik committeer me aan het betalen van van het volle pond verschil (99 Euro pm) voor de resterende termijnen als ik uit eigen beweging mijn baan opzeg. Want dan zou het kunnen zijn dat de werkgever de auto moet overdragen aan een collega die wel 40K per jr wil rijden.

MVG, PB34

PS: Ik realiseer me dat dit eigenlijk een off-topic is maar het betreft wel de lease van een V70!!! En ik denk dat velen hier op het forum in hetzelfde schuitje zitten als ik.
Hans oet Twent
8th Gear member

Tja dat is de keuze die je maakt. Als je je commit aan een eigen bijdrage van X bij een looptijd van 60 maanden, dan is het niet ongewoon dat indien je na 30 maanden Adios zegt de overige 30 termijn zelf gaat verrekenen. Ook al zou de auto in werkelijkheid nog slechts 10 maanden in de lease meegaan.

Als ondernemer zeg ik;
Er is een richtlijn + een norm. Als men daar buiten wil gaan zal men de consequenties hiervoor moeten aanvaarden. Ook al houdt dat in dat je 126 euro per maand extra moet bij betalen. Wil je dat niet dan een auto zoeken die wel binnen de norm valt.... Ik zou als ondernemer niet extra gaan betalen omdat één van mijn mensen een duurdere auto zou willen rijden. Bovendien krijg je dan ook weer gezeik met andere mensen. De één wil dit de ander dat.

Misschien moet je eens in onderhandeling met de dealer en LM om het bedrag iets onderuit te krijgen. Wat uit de offerte laten om het toch voor elkaar te krijgen wat binnen de norm past.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
PB34
1st Gear member

Ik vrees dat ik je niet helemaal kan volgen: het is in mijn geval niet zo dat het de werkgever meer gaat kosten. Nogmaals: ik betaal de kosten boven de norm. Dat zou 26 Euro pm zijn bij een 5 jr 30K contract. Mijn werggever zou er zelfs op verdienen als ik 125 Euro pm moet bijbetalen want dan krijgt hij 99 Euro cadeau... En hij verdient in ieder geval iets op de brandstofkosten omdat ik geen 40K maar 30K per jaar rijdt.
ferretje
4th Gear member

Wij kennen ook van die leasenormen.....

Ook wij hebben medewerkers die daarvan willen afwijken. Als ze meer moeten betalen moet dat weer op een dusdanige manier worden ingestoken dat het voor de medewerkers aftrekbaar is als eigen bijdrage voor prive gebruik.
Vaak een hoop gedoe over een paar tientjes. Aan de administratieve lasten die dat oplevert bij het bedrijf, aparte overeenkomst, afwijkende loonstroken etc. wordt door de werknemer vaak niet gedacht, of die Hr-medewerkers niets kosten.....

En dat terwijl de norm vaak nu juist is ingevoerd om al dat ge..... over dit soort dingen te voorkomen.....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Denk ook dat je het zo moet zien als Ferretje het schetst.
De baas heeft een norm bepaald. Je kunt daar zeer creatief mee willen zijn om jezelf in de door jou gewenste V70 te krijgen.... wat ik begrijp want het is een prachtige auto ;-)

Maar als je werkgever de door jou bedachte constructie honoreert komt volgende week de volgende. Weet niet precies hoeveel personeel bij jullie in een leaseauto rijdt maar dat kan dus voor een HR manager een heleboel werk extra worden... Denk dat ik als baas daar ook niet in mee zou gaan. Dus maakt hij het gewoon financieel onaantrekkelijk voor je. Klaar.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
PB34
1st Gear member

ferretje schreef:Vaak een hoop gedoe over een paar tientjes. Aan de administratieve lasten die dat oplevert bij het bedrijf, aparte overeenkomst, afwijkende loonstroken etc. wordt door de werknemer vaak niet gedacht, of die Hr-medewerkers niets kosten.....

En dat terwijl de norm vaak nu juist is ingevoerd om al dat ge..... over dit soort dingen te voorkomen.....
Het gaat hier niet om een paar tientjes maar om 99 Euro pm. Over de gehele leaseperiode dus een kleine 6000 Euro...
ferretje
4th Gear member

Bruto........

Een eigen bijdrage voor prive gebruik verlaagt het loon voor de loonheffing, c.q. bijtelling...

Na aftrek van laten we zeggen 40% belastingen blijft er € 60 over...

Dan is het dus in 5 jaar € 3600 euro....dat scheelt een jas...
BartS
4th Gear member

ferretje schreef:Bruto........

Een eigen bijdrage voor prive gebruik verlaagt het loon voor de loonheffing, c.q. bijtelling...

Na aftrek van laten we zeggen 40% belastingen blijft er € 60 over...

Dan is het dus in 5 jaar € 3600 euro....dat scheelt een jas...
Klopt, dan moet je het overigens nog wel even heel goed op papier zetten (dus dat het een bijdrage is voor privégebruik en niet voor normoverschrijding) anders gaat het alsnog mis met de aftrek (mocht de Belastingdienst bijvoorbeeld een boekenonderzoek loonbelasting doen)).
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
PB34
1st Gear member

Dank voor jullie snelle en heldere reacties! Ik moet wellicht mijn mening bijstellen en de normregeling "naar de letter" interpreteren. Dus dan maar het volle pond betalen... misschien wat opties wegstrepen om het bedrag wat te verlagen... en op papier laten zetten dat de bijdrage voor privegebruik is. Maar dan lijkt het me ook logisch dat het een 4 jr 40K contract wordt of niet...?
ferretje
4th Gear member

Yep.... maar bedenk, ik ben je baas niet dus wellicht dat je het kunt proberen, maar als je net als ik (wij) 225 lease-auto's hebt rondrijden wordt je gezeur over de normbedragen, en dan met name waarom die nu net in dit geval onredelijk zijn, gauw zat......
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

soms krijg juist jij dan een auto die overcompleet was....
Volvo for life
PB34
1st Gear member

bart simpson schreef:soms krijg juist jij dan een auto die overcompleet was....
Nou, men moet wel tegen een stootje kunnen vind ik! Het aangaan van een leasecontract gaat ten slotte om een grote investering voor het bedrijf en dit geldt evenzeer voor de werknemer. Dus ik verwacht dat men hier niet op een flauwe manier mee omgaat.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het is wat het bedrijf vind, staat er een auto waarvoor reeds betaald wordt overcompleet gaat men geen nieuwe gecompliceerdere nw overeenkomst aan
Volvo for life
ferretje
4th Gear member

Wij kijken ook naar wat er nog staat. Daar doen we vaak de volgende deal: als je eerst een lopend contract van een ander uitdient betaal je helemaal geen eigen bijdrage ook als de leaseprijs boven je norm uitgaat.......

Maar bij ons is het ook zo dat als je minder uitgeeft dan je leasenorm, je dat het verschil uitgekeerd krijgt als extra salaris.......

We hebben het leasebudget van de ambulanten omgebouwd naar een mobiliteitsbudget. Alles wat je niet uitgeeft aan een leaseauto blijft staan. De zakelijke km's (incl. woon-werk) kun je tegen 19 ct per km declareren uit dit budget. Blijft er dan wat over dan is dat bruto salaris.

Stel je mobiliteitsbudget is € 600 per maand en je rijdt 1.000 per maand in een prive-Amazon op LPG dan ontvang je € 190 per maand netto en € 410 per maand bruto.....
PB34
1st Gear member

ferretje schreef:Wij kijken ook naar wat er nog staat. Daar doen we vaak de volgende deal: als je eerst een lopend contract van een ander uitdient betaal je helemaal geen eigen bijdrage ook als de leaseprijs boven je norm uitgaat.......

Maar bij ons is het ook zo dat als je minder uitgeeft dan je leasenorm, je dat het verschil uitgekeerd krijgt als extra salaris.......

We hebben het leasebudget van de ambulanten omgebouwd naar een mobiliteitsbudget. Alles wat je niet uitgeeft aan een leaseauto blijft staan. De zakelijke km's (incl. woon-werk) kun je tegen 19 ct per km declareren uit dit budget. Blijft er dan wat over dan is dat bruto salaris.

Stel je mobiliteitsbudget is € 600 per maand en je rijdt 1.000 per maand in een prive-Amazon op LPG dan ontvang je € 190 per maand netto en € 410 per maand bruto.....
Fijn om te lezen dat er ook werkgevers zijn die een zeer redelijke, begrijpelijke én bij-de-tijdse (mobiliteits)regeling hebben! Chapeau!
sbv
6th Gear member

Een regeling zoals Ferretje schetst heb ik vroeger ook gehad en ook gebruik van gemaakt. Ik had totaal geen zin in een lease auto, kon niets vonden wat me aanstond binnen het budget.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”