Ik heb deze bij een handelaar besteld die alle onderdelen doet. Voor 18u besteld en wordt 's nachts geleverd. Was zelfde prijs of via web te bestellen.
Normaal zal ik de rest van de steunen in de loop van de volgende 2 weken installeren. Deze zal ik wel bestellen via scandix. Die is toch een stuk goedkoper dan de rest van de aanbieders.
Groeten,
Steven
Versnellingsbak steun
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dank u!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vanmorgen de stoute schoenen ook maar aangetrokken. Auto iets verhoogd met extra zware betontegels. Ik werk namelijk niet onder een auto die is opgekrikt. Veiligheid voor alles natuurlijk!

Vooraf even de beide bouten en moeren met WD40 ingespoten, omdat ik hierboven had gelezen dat ze nog wel eens goed vast willen zitten. Ik had geluk! Ik kon ze gewoon met de ratel losdraaien.

Ik vond van de nieuwe steun het kleine rubber best wel flexibel. Maar je voelt pas echt verschil als je de oude ook kunt uitproberen! De ruimte in de kleine opening (aan de bak-kant) beweegt duidelijk bonkend tegen de bus aan, iets wat de nieuwe absoluut niet doet. Verder bleek de oude steun nog de originele, gezien het productiejaar 01. De nieuwe heeft uiteraard 11 genoteerd staan.

Even de bouten en moeren ingespoten met WD40 en gereinigd met een doekje en weer gemonteerd. Alles aangedraaid met 50 Nm, waarbij de twee bouten wat lastiger waren, gezien de geringe bodemspeling. Met de ratel voldoende aandraaien en met de momentsleutel (die is wat langer) kleine slagen maken en het lukt prima.

Met dank aan het enthousiasme van TS en de support van edraket, want daardoor heb ik het aangedurfd. Kosten waren trouwens € 49,00 voor een originele versnellingsbaksteun. Voor montage wordt drie tientjes gerekend, maar ik heb die dus in de zak kunnen houden.
Vanmiddag gaan we een eindje rijden. Ik zal mijn bevindingen vanavond melden.

Vooraf even de beide bouten en moeren met WD40 ingespoten, omdat ik hierboven had gelezen dat ze nog wel eens goed vast willen zitten. Ik had geluk! Ik kon ze gewoon met de ratel losdraaien.

Ik vond van de nieuwe steun het kleine rubber best wel flexibel. Maar je voelt pas echt verschil als je de oude ook kunt uitproberen! De ruimte in de kleine opening (aan de bak-kant) beweegt duidelijk bonkend tegen de bus aan, iets wat de nieuwe absoluut niet doet. Verder bleek de oude steun nog de originele, gezien het productiejaar 01. De nieuwe heeft uiteraard 11 genoteerd staan.

Even de bouten en moeren ingespoten met WD40 en gereinigd met een doekje en weer gemonteerd. Alles aangedraaid met 50 Nm, waarbij de twee bouten wat lastiger waren, gezien de geringe bodemspeling. Met de ratel voldoende aandraaien en met de momentsleutel (die is wat langer) kleine slagen maken en het lukt prima.

Met dank aan het enthousiasme van TS en de support van edraket, want daardoor heb ik het aangedurfd. Kosten waren trouwens € 49,00 voor een originele versnellingsbaksteun. Voor montage wordt drie tientjes gerekend, maar ik heb die dus in de zak kunnen houden.
Vanmiddag gaan we een eindje rijden. Ik zal mijn bevindingen vanavond melden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ziet er keurig uit, gaat vast een verschil maken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is altijd lekker om het zelf te doen (vind ik dan).
Wel even opletten op de aanhaalmomenten:
de kleine boutjes aan de bak moeten op 35Nm met 40 graden hoekverdraaiing
de grote aan het subframe moeten op 40Nm met 90 graden hoekverdraaiing. De grote moeren hebben ook een soort van veerringen eronder zitten. Ik denk dat hiervoor de hoekverdraaiing is.
Wel een beetje suf om voor zo'n "onbelangrijke" verbinding een hoekverdraaing voor te schrijven. Ik kan dat niet begrijpen.
Wel even opletten op de aanhaalmomenten:
de kleine boutjes aan de bak moeten op 35Nm met 40 graden hoekverdraaiing
de grote aan het subframe moeten op 40Nm met 90 graden hoekverdraaiing. De grote moeren hebben ook een soort van veerringen eronder zitten. Ik denk dat hiervoor de hoekverdraaiing is.
Wel een beetje suf om voor zo'n "onbelangrijke" verbinding een hoekverdraaing voor te schrijven. Ik kan dat niet begrijpen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Da's apart. Ik kan daar in het boek Olving (Autovraagbaak V70) niets over vinden. Die maakt alleen melding van 50 Nm. En van hoekverdraaiingen heb ik al helemaal geen kaas gegeten. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Die veerringen zag ik ook, maar of die na 10 jaar nog zo'n goede werking hebben...
Die veerringen zag ik ook, maar of die na 10 jaar nog zo'n goede werking hebben...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En 90 graden is dan nog 1/4 slag rond?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ziet er weer netjes uit. Probleem nu opgelost?
Leuke kleedjes heb je op de vloer
Leuke kleedjes heb je op de vloer
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Volvo gebruikt heel veel boutverbindingen met hoekverdraaiing. Waarom dat is snap ik niet. Zo'n steun is inderdaad vast of los. Wordt niet warm of wat dan ook.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het wordt natuurlijk nooit een nieuwe auto, maar het verschil is duidelijk waarneembaar:V70/2.4D/2003 schreef:Ziet er weer netjes uit. Probleem nu opgelost?
Leuke kleedjes heb je op de vloer
- het wegrijden gaat nu vlotter, omdat de koppeling minder lang hoeft te slippen om zonder schokken weg te rijden
- het inschakelen van de versnellingen gaat duidelijk gemakkelijker
- na het inschakelen en het weer oplaten van de koppeling is de "doick" verdwenen
Al met al een zeer geslaagde operatie. En ja, je kleedjes heb ik weer goed kunnen gebruiken!

Moet ik die bouten en moeren nou nog wat strakker draaien?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou het lekker zo laten. Als je een bout aandraait heb je wel een idee als hij gewoon vast zit. Bij een moer met verende ring eronder heb je het idee dat je kunt blijven draaien totdat de veer is samengedrukt en de moer zelf aanligt. Denk dat 50Nm dan wel voldoende is, maar je zou ze nog even zonder moment sleutel kunnen natrekken totdat het echt vast zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb ze alle vier eerst met de ratel vastgedraaid. Op zich is 50 Nm niet erg veel, want met de momentsleutel hoefde ik niet veel verder aan te draaien.
Maar wat ik niet snap, waarom schrijven ze 35Nm met die 40 graden voor? Als ik ze op 50Nm vast zet, draai ik toch ook verder rond met de dop? Vage materie! :roll:
Maar wat ik niet snap, waarom schrijven ze 35Nm met die 40 graden voor? Als ik ze op 50Nm vast zet, draai ik toch ook verder rond met de dop? Vage materie! :roll:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
50 Nm is niet veel voor dergelijke bouten. Ik zou ze gewoon vast zetten, misschien eerst nog even nieuwe veerringen halen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Die veerringen zitten vast op de moeren. 90 graden rond is nog een best eind. Zal gevoelsmatig zeker ergens rond de 100Nm zitten dan. Maar het gaat echt niet zomaar los hoor!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zoals al gemeld, vond ik ze ook best gemakkelijk los gaan. Ze zijn vermoedelijk al eens losgedraaid bij het vervangen van de onderste motorsteun bij de dealer. Wellicht dat zij hem destijds ook op die 50 Nm hebben vastgezet. Ik zal het eens navragen, dan kom ik er nog even op terug. Voor nu laat ik het er maar bij en controleer binnenkort wel hoe strak ze nog zitten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En mail van de dealer terug:
De bouten aan de versnellingsbak moeten met 35Nm en 40 graden worden vast gezet.
De bouten aan het subframe moeten 65Nm en 60graden worden vast gezet.
De moeren van de torsiestang zelf moeten met 35Nm en 90 graden worden vast gezet.
Dus ik kan nog even aan het werk... Komend weekend of zo. Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat de torsiestang al op het juiste moment was aangedraaid. Fout dus... Man, wat leer ik weer een hoop bij.
De bouten aan de versnellingsbak moeten met 35Nm en 40 graden worden vast gezet.
De bouten aan het subframe moeten 65Nm en 60graden worden vast gezet.
De moeren van de torsiestang zelf moeten met 35Nm en 90 graden worden vast gezet.
Dus ik kan nog even aan het werk... Komend weekend of zo. Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat de torsiestang al op het juiste moment was aangedraaid. Fout dus... Man, wat leer ik weer een hoop bij.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race