Blijft gas geven (ook bij 1800 rpm) in N gewoon 900 rpm

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Thomox
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 12.09.2011 - 21:20

Hallo forummers,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen :) Ik ben Thomas Cox uit Enter. Ik ben op dit moment bezig met een mbo opleiding als technisch specialist personenwagens, maar ik heb toch jullie hulp nodig.

uiteraard heb ik interesse in Volvo's, vandaar dat ik er 2 weken terug een aangeschaft heb. Het is een Volvo 440 1.8i automatic met 114.000 km op de teller geworden.

Helaas heb ik hier het volgende probleem mee:
De auto rijdt goed, trekt goed, al met al goed. Alleen als ik bijvoorbeeld 80 km/h rijd en ik laat het gas los, gaat het gas er niet goed vanaf. Hij blijft namelijk maar gas geven (1800 rpm), met uiteindelijk wel een kleine vertraging, maar dat is minimaal.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Gaskabel nagekeken, er was speling genoeg..
- Stationair toerental is netjes 900 toeren per minuut, geen schommelingen etc..
- Stappenmotor-stekker heb ik eraf gehaald, ik had hierbij het idee dat hij wel harder afremde dan mét stekker erop, stationair was bij koude start erg beroerd.

Jongens jongens, wie helpt mij uit de brand?

Mvg,

Thomas Cox
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

werkt je stappenmotor wel????zit er beweging in?
Lijkt mij van niet aan je verhaal te lezen.
Kijk bij de stekkers onder de rubbertjes of er geen draadjes gebroken zijn,ook bij degeen die rechts op de carburateur zit.
Thomox
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 12.09.2011 - 21:20

Hij kan wel bewogen worden, maar niet heel veel.. hoeveel is normaal?
Alle draadjes zijn oke!

Wat verder?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik denk dan Ramon het binnenste van de motor bedoelt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Thomox
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 12.09.2011 - 21:20

ik heb 't ding wel opengemaakt, maar de tandwielen waren nog als nieuw.. Motortje toen niet geprobeerd te draaien.. Mensen nog andere tips wat het misschien zou kunnen zijn :)?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Je weet dat je nu een variomatic hebt? En dat die dingen in een 440 een betrekkelijk korte levensduur hebben?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Thomox
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 12.09.2011 - 21:20

Jep dat weet ik, maargoed, ding loopt goed :P Ik ga er ook geen 50000 mee rijden, maar had snel en goedkoop een auto nodig!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tipje; probeer hem te lozen voordat het duurkoop wordt ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Thomox
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 12.09.2011 - 21:20

Hij blijft nog even in mijn bezit, ik zie later namelijk wel :) Maar heb je een idee wat dat zou kunnen zijn (zie boven^^)?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Geen idee, anders had ik het je verteld. ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk nou eerst eens het stappenmotortje eens na. Laat iemand gas geven en weer loslaten, het motortje moet dan draaien zodat het stationair toerental weer stabiliseerd naar 850 toeren. Verder het stekkertje ervan nakijken of de draadjes nog goed en heel zijn gemonteerd. Ook de aansluitingen en bedrading op de stappenmotor zelf nakijken.
Thomox
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 12.09.2011 - 21:20

Sinds ik hem heb gesmeerd is het toch wel stukken beter geworden :) Hier lag het dus wel aan mensen!

Bedankt voor jullie uitleg (H)
side440
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 19.11.2011 - 15:17
Locatie: Heerenveen

de automatische shoke kan dat ook het probleem zijn dat die daar op blijft hangen ?
teminste mijn auto heeft ook met egt koude tyden dat hij op 1600 toeren blijft hangen tot het block warm is end an is het prima
maar dat komt tog door die automatische shoke ?
Volvo 440 1.8 8v fleet 2 1994
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”