Bij flink accelereren is er een mooie rookpluim te zien. Niet zo erg dat de auto achter mij niet meer zie, maar toch. Ook maakte een collega mij er vandaag op attent dat er regelmatig een kleiner pluimpje uit de uitlaat komt, die ik van binnenuit niet zie. Hij vertelde er bij dat het niet stinkt naar verbrande olie.
Ik heb uiteraard al gezocht op het forum en er wordt veel gesproken over een defecte intercooler, of een scheurtje in de slang. 2 dagen terug heb ik gekeken of ik iets kon ontdekken, maar ik zie zo snel geen scheur, de intercooler is niet vettig, ik hoor geen sissend geluid wanneer ik gas geef (behalve wat volgens mij het opspinnen van de turbo is) en wat vooral opvalt, het verbruik is niet gestegen. Sterker nog, sinds de distibutieriem is vervangen is het alleen maar gedaald... Ik rijd nu regelmatig 1:16 tot 1:18.
Zou het kunnen zijn dat het roken komt doordat ik bijna alleen lange afstanden rijd? Altijd op de cruise, tussen de 90 en 130 op de teller. Als ik dan eens goed gas geef wordt alle opgehoopte roet eruit geblazen. Dat is althans de verklaring die ik er nu aan geef...
Heeft er iemand nog tips? Moet ik me al zorgen maken?
Het gaat om een S60 D5 uit 2002, 324000km. Onderhoudsbeurt staat er weer aan te komen, dus de filters en olie zijn niet nieuw.
Rookpluim bij accelereren
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
toch maar even de intercooler checken, en ook de verstuiverlektest misschien?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Is de rook zwart, wit of grijs?
en is de olie nog mooi? dus niet klonterig of een soort mayonaise?
en is de olie nog mooi? dus niet klonterig of een soort mayonaise?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
De verstuivers zijn bij de 280000km vernieuwd dus ik denk niet dat dat het is.
De rook is zwart, de olie is nog mooi vloeibaar, geen klonten op drab. Wel is de olie aan vervanging toe. De afspraak is gemaakt, maar dat laat nog 3 weken op zich wachten. Druk druk druk....
De rook is zwart, de olie is nog mooi vloeibaar, geen klonten op drab. Wel is de olie aan vervanging toe. De afspraak is gemaakt, maar dat laat nog 3 weken op zich wachten. Druk druk druk....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Tja, dat zou goed kunnen. Als ik in de ochtendspits van Nijmegen naar Nunspeet rijd zit je bijna de hele tijd op 100 km/h. En dat op de cruise control. En aangezien ik ook geen strepentrekker ben bij de stoplichten. Misschien binnenkort toch even een ritje in Duitsland maken?
Of m'n vriendin wat vaker laten rijden.....
Of m'n vriendin wat vaker laten rijden.....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
Komt altijd wat olie in de Intercooler; bij accelereren komt dat dus in je motor terecht. Met dit verbruik (heel netjes) en deze kilometers zou ik 'm eerst eens even op z'n donder geven; flink doortrekken in z'n versnellingen dan blaas je de intercooler wel schoon. als je daarna nog steeds last hebt van een rookpluim, dan even verder zoeken. Ik denk dat je inderdaad een beetje te lui rijdt. Succes!!Musicus schreef:Bij flink accelereren is er een mooie rookpluim te zien. Niet zo erg dat de auto achter mij niet meer zie, maar toch. Ook maakte een collega mij er vandaag op attent dat er regelmatig een kleiner pluimpje uit de uitlaat komt, die ik van binnenuit niet zie. Hij vertelde er bij dat het niet stinkt naar verbrande olie.
Ik heb uiteraard al gezocht op het forum en er wordt veel gesproken over een defecte intercooler, of een scheurtje in de slang. 2 dagen terug heb ik gekeken of ik iets kon ontdekken, maar ik zie zo snel geen scheur, de intercooler is niet vettig, ik hoor geen sissend geluid wanneer ik gas geef (behalve wat volgens mij het opspinnen van de turbo is) en wat vooral opvalt, het verbruik is niet gestegen. Sterker nog, sinds de distibutieriem is vervangen is het alleen maar gedaald... Ik rijd nu regelmatig 1:16 tot 1:18.
Zou het kunnen zijn dat het roken komt doordat ik bijna alleen lange afstanden rijd? Altijd op de cruise, tussen de 90 en 130 op de teller. Als ik dan eens goed gas geef wordt alle opgehoopte roet eruit geblazen. Dat is althans de verklaring die ik er nu aan geef...
Heeft er iemand nog tips? Moet ik me al zorgen maken?
Het gaat om een S60 D5 uit 2002, 324000km. Onderhoudsbeurt staat er weer aan te komen, dus de filters en olie zijn niet nieuw.
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
de koppakking, als die niet helemaal goed meer is kan er koelvloeistof lekken en dat kan ook witte rook veroorzaken.Maus-met-Volvo schreef:Wat zou er in die gevallen die je beschrijft aan de hand zijn dan?Laguna-S60 schreef:Is de rook zwart, wit of grijs?
en is de olie nog mooi? dus niet klonterig of een soort mayonaise?
en dan word de olie een soort mayonaise als je er lang mee door rijd....
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8514
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Je moet een sterk karakter hebben Musicus om met een D5 te rustig te kunnen rijden, ik vind het heelijk om em regelmatig eens zijn sporen te geven
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
- Locatie: Zoetermeer
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Laat de EGR eens schoonmaken inclusief alle aanvoer slangen. Dat zal hem helpen en is het gerook ook voor een groot deel gedaan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ach sterk karakter, echt doorrijden kan je hier niet veel meer. En ik weet dat het in tijd niet echt veel scheelt. Ik rijd gewoon 130 op de teller, lekker cruisen, daar is die Volvo voor gemaakt!!BlackcurrantV70 schreef:Je moet een sterk karakter hebben Musicus om met een D5 te rustig te kunnen rijden, ik vind het heelijk om em regelmatig eens zijn sporen te geven
Mijn carpool-collega rijdt een BMW 325d, dat is toch meer een scheurauto...
De S60 zit overigens beter!
Ik zal de motor eens flink laten werken de komende tijd, ook zal ik me eens goed inlezen in het schoonmaken van de EGR. Mocht iemand zin hebben om me hier bij te helpen, ik houd me aanbevolen!
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Mijn vader werkt er ook sinds kort. Misschien spot je hem welMusicus schreef:Tja, dat zou goed kunnen. Als ik in de ochtendspits van Nijmegen naar Nunspeet rijd zit je bijna de hele tijd op 100 km/h. En dat op de cruise control. En aangezien ik ook geen strepentrekker ben bij de stoplichten. Misschien binnenkort toch even een ritje in Duitsland maken?
Of m'n vriendin wat vaker laten rijden.....

- Mrlten
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
- Locatie: Bilthoven
- Contacteer:
Met die kilometerstand is het ook heel goed mogelijk dat je roetfilter vol begint te raken. Mijn auto (340.000km gereden) heeft hier ook 'last' van ondanks dat het inlaatsysteem luchtdicht is en de injectoren nog allemaal binnen de marges vallen.
Een volle roetfilter is trouwens iets anders dan een verstopt roetfilter
Een volle roetfilter is trouwens iets anders dan een verstopt roetfilter

- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Ik denk niet dat een 2002 D5 voorzien is van en roetfilter.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Jawel, aftermarket. Er was destijds een actie van Volvo.Rippie V70 schreef:Ik denk niet dat een 2002 D5 voorzien is van en roetfilter.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- roadrage
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50
bedoel jij niet van de staat ? dat deze gratis eronder werden gehangen?Musicus schreef:Jawel, aftermarket. Er was destijds een actie van Volvo.Rippie V70 schreef:Ik denk niet dat een 2002 D5 voorzien is van en roetfilter.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Dat kan, heb ik ook
Is een half open filter, en die kan dus niet vol raken of dicht slibben
Is een half open filter, en die kan dus niet vol raken of dicht slibben
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =