Hey allemaal,
afgelopen week een aantal dagen naar de eifel geweest in Duitsland. Zowel op de heen- als terugreis heb ik me S60 vooraf afgetankt. Op de heenreis heb ik een verbruik gehad van 1 op 11,26 en op de terugreis een verbruik van 1 op 14,14.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het brandstofverbruik op de autobahn. Hieronder beschrijf ik de omstandigheden die mogelijk van invloeden geweest kunnen zijn op het verschil in verbruik.
Heenreis
Vanuit Amsterdam gestart en tussen de Witte Bergen en Amersfoort af en toe stapvoets moeten rijden ivm filevorming. temperatuur rond de 21 graden en af en toe regen gehad. Op de autobahn even de snelheid opgevoerd naar 180 en daarna voornamelijk 130 gereden.
Terugreis
Vanuit Eifel gestart en geen file gehad. temperatuur rond de 28 graden en voor de rest zonnig. De snelheid even opgevoerd naar 200 en ook daarna weer voornamelijk 130 gereden.
Brandstofverbruik op de autobahn met benzinemotor
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Duitsland is niet zo vlak als het soms lijkt, ik rijd regelmatig een stuk (75 kilometer) over de A31, richting noorden is mijn momentele verbruik over het algemeen lager dan naar het zuiden. Scheelt niet veel, 6,6 tegen 7,2, maar toch wel merkbaar. Als je dan ook nog heuvel op richting 200 gaat, gaat het wel hard met de benzine. Filerijden kost ook veel brandstof.
Ik haal als ik vaak daar rijd meestal rond de 1:12,5
Ik haal als ik vaak daar rijd meestal rond de 1:12,5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Van een keer lekker doorrijden over een paar honderd km wordt bijna elke auto zuiniger: de auto komt door-en-door op temperatuur en je rijdt het blok helemaal schoon...
(en de Eifel ligt op een kleine 300 m boven NAP, Amsterdam ligt grotendeels onder NAP - en dat terwijl NAP voor nieuw AMSTERDAMS peil staat
)
Wordt de auto in zijn dagelijkse leven meer voor korte ritten gebruikt?
Gr. Marc
(en de Eifel ligt op een kleine 300 m boven NAP, Amsterdam ligt grotendeels onder NAP - en dat terwijl NAP voor nieuw AMSTERDAMS peil staat

Wordt de auto in zijn dagelijkse leven meer voor korte ritten gebruikt?
Gr. Marc
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
NAP staat voor Normaal Amsterdams Peil(en de Eifel ligt op een kleine 300 m boven NAP, Amsterdam ligt grotendeels onder NAP - en dat terwijl NAP voor nieuw AMSTERDAMS peil staat )
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Yep, klopt. Het NORMAAL Amsterdams Peil is wel vernieuwd in 2005....
http://home.tiscali.nl/~wr2777/NAP-niveau.htm
En er is toch ook zoiets als het Nieuw Amsterdams Peil
http://www.nieuwamsterdamspeil.com/nap. ... =nl&page=1
http://home.tiscali.nl/~wr2777/NAP-niveau.htm
En er is toch ook zoiets als het Nieuw Amsterdams Peil

http://www.nieuwamsterdamspeil.com/nap. ... =nl&page=1
- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Gezien dat je spec naar de Duitse autoweg vraagt.
1 op 5 zo een beetje.
Grts
1 op 5 zo een beetje.
Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
- acecombat
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 01.08.2011 - 16:22
@ EVV: Vorig jaar ben ik met een 2.4 140pk naar het Italiaanse landschap geweest en deze S60 reed in zuidelijke richting duurder 1 op 12,5 en terug naar het noorden 1 op 14. Maarja heuveltje af is ook zuiniger 
@ MN-NL Meestal rij ik in het Hollandse landschap stukken van ongeveer 30 km per rit.

@ MN-NL Meestal rij ik in het Hollandse landschap stukken van ongeveer 30 km per rit.
Volvo S60 2.0T PS Momentum MY2011, maart 2011
Volvo C70 2.4 170PK Summum MY2007, oktober 2006
Volvo S60 2.4 140PK Edition MY2004, mei 2003
Volvo S60 2.0T Edition 2 MY 2006, juli 2005
Opel Astra G, GL, april 2000
Volvo C70 2.4 170PK Summum MY2007, oktober 2006
Volvo S60 2.4 140PK Edition MY2004, mei 2003
Volvo S60 2.0T Edition 2 MY 2006, juli 2005
Opel Astra G, GL, april 2000
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Mijn 2.0T my 2007 V70 liep ook naar Beieren paar weken terug 1 op 12 ongever en terug 1 op 13. Op de erugweg rustiger gereden!
In mei naar Italie was ie net iets zuiniger. Denk 1 op 14, maar veel stukken 90 en 100 moeten rijden. op de CC
In mei naar Italie was ie net iets zuiniger. Denk 1 op 14, maar veel stukken 90 en 100 moeten rijden. op de CC
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Zoals MN-NL al schreef, na een flink stuk rijden wordt de auto een stuk zuiniger (inderdaad waarschijnlijk omdat alle koolaanslag weggebrand is) . Was afgelopen zomer in Scandinavië (4000 km retour), en nadien rijdt de auto tegen standaard iets van 8.2 l/100 km nu 7.8.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Tussen de 1 op 5 en de 1 op 15 met de D5, met de D24TIC trouwens niet veel anders.acecombat schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het brandstofverbruik op de autobahn. Hieronder beschrijf ik de omstandigheden die mogelijk van invloeden geweest kunnen zijn op het verschil in verbruik.
Het verbruik is (uiteraard) afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Wind mee of tegen verklaart mijns inziens het verschil in verbruik. Verschillende tankstations niet. Let wel, mijns inziens he 
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Tank je dan heen en terug apart weer ?945i schreef:Geen files en 3000 t/pm dat is iets boven de 130 km/h, op cruise control zoveel mogelijk.
Alleen op de A9 iets rustiger met al die camera's.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Das het nadeel van een benzine he, die acciradius...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Gha, ik doe met normale rijstijl 1200 km
. Maar goed, 945i had een aardige toer gemaakt. En als je halfvol weggaat moet je dus halverwege tanken, toch?

Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015