t4 chippen

Geproduceerd bij NedCar in Born
v40jlt4
2nd Gear member

Ik zal eens even proberen back-on-topic te komen.

De vraag was: "Is het verstandig mijn phase1 T4 met 150.000km te chippie-tunen?"

Antwoord: Het is i.i.g leuk!!

Alle gekheid op een stokkie, je moet natuurlijk geluk hebben. En het ligt idd aan de toestand van je blokkie. Dus een eenduidig antwoord kan ik niet geven, ik kan alleen mijn ervarig delen:

Bij 180.000 km ben ik pas begonnen mijn T4 te tunen. Het volgende is gedaan:

- Cold Air intake. PiperX Viper (niet kopen, is te duur en de BMC is volgens mij beter EN goedkoper)
- Aquamist Water-alcohol injectie (extra koeling en verminderen detonatiekans).
- Grotere benzine-injectoren (441cc/min ipv standaard 312cc/min)
- Grotere turbo, een hybride geval. Een TD04-14T (standaard T4 turbo)met een groter compressorwiel (Big16G) erin.
- 3 inch downpipe en uitlaat, met racekat
- (verder niet helemaal PK gerelateerd: veerpootbrug, instelbare koni schokbrekers, andere remschijven/blokken en betere remleidingen + Toyo proxis om de PK's op de weg te krijgen, Michelin premacies kunnen dit niet, kwam ik achter.)
- Daarna een TME (of MTE, ik haal ze door elkaar, i.i.g Marco dus) een paar uur (6 of zo)met de software laten spelen. Dus geen standaard software, maar customized voor de injectoren/turbo/etc/etc

Daarna had ie 292PK en 430NM.

Tot slot (Yeah, right!) een grotere intercooler erin laten zetten. Dus misschien zijn er een paar pk-tjes bijgekomen.

Met dit geval rij ik alweer 30.000 km rond, zonder problemen.

Nu is dit wel het B4194T2 blok, nog net ietsje sterker dan het B4194T blok, dat in alle fase1 T4's tot halverwege/eind 1999 zat.

Maar gewoon chippen (zonder verdere aanpassingen) zal het blok naar 235PK/360NM of zo brengen. Volgens mij kan dit in de meeste gevallen probleemloos (wel goed behandelen in termen van opwarmen/afkoelen/onderhoud/etc/etc).

Ik hoor de laatste tijd wel van onze USA collega's best veel problemen met Upsolute als chiptuner. De auto's hebben wel de beloofde PK's, maar blijken veel te arm te lopen (te weinig benzine dus, waardoor de boel te heet wordt en er detonatie en andere enge dingen kunnen gebeuren)
Ik wil geen discussie opstarten over garantie (daar kunnen ze altijd onderuit komen volgens mij "U heeft de auto niet goed behandeld hoor, aan de software kan het niet liggen"), maar het moet me wel even van het hart dat ik mijn Volvo liever door een Volvo-tuning guru laat tunen dan een ander. In mijn geval, ik ben blij met het werk van Marco (TME/MTE)

Groeten,

Janis
Marc
3rd Gear member
Contacteer:

Ter info: MTE is de tak die de software-upgrades ontwikkeld en TME is het verkooporgaan van de andere accessoires (uitlaten, e.d.). Ik zie Marco over 2 weken weer. :razz:
v40jlt4
2nd Gear member

[quote="Marc"]Ter info: MTE is de tak die de software-upgrades ontwikkeld en TME is het verkooporgaan van de andere accessoires (uitlaten, e.d.). Ik zie Marco over 2 weken weer. :razz:[/quote]

He wat? toch niet in NL hoop ik? net als ik op vakantie ben zeker.
Ik wil 'm n.l. toch even vragen of een re-remap niet zinvol is met mijn nieuwe IC (HAHA, nu ga ik zelf off-topic, Sorry hoor!!). inlaat lucht temp is flink gezakt door dat ding.
Doe 'm anders maar gewoon de groeten.

Janis
JorisE
Starter
Contacteer:

Wow, wat een reacties allemaal, ik heb de auto waar het hier om ging net opgehaald, en voorlopig heb ik volgens mij wel genoeg vermogen ;) Denk dat ik nog maar even wacht met tunen, maar misschien dat ik me later nog bedenk, haha.
caspar
Starter

bij phase 1 blazzen ze nog wel eens de chip op bij het updaten dus kijk uit met chippen anders moet je een nieuwe chip kopen en die zijn duur
T4Freak
2nd Gear member

Rica is en blijft mijn meester.

Roel heeft mijn T4tje gechipped en ik heb niets anders dan een hoop lol en plezier ervan.

Geen gezeik niets met 150Duizend op het tellertje.

Heb alleen zelf voordat ik ging chippen de turbo vervangen omdat het slakkenhuis gescheurd was.

Storringen en hikken wat ik had is ook opgelost na chippen ff luchtfilter bougies en kabels vervangen.

Zit te kwijlen achter het stuur en mijn 17 inches 205 houden het vermogen aardig op de weg.

Mijn conclusie ik ben happy.
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

Ik ga voor ET/MTE, mijn T4 rijdt al ruim een jaar zonder probs rond!
Het ligt ook puur aan je rechtervoet!

Waarom ET? Klein bedrijf, vakmanschap, aardige en geode behandeling, altijd bereid meer vragen te beantwoorden etc etc, echte volvofielen!

Gr, Rob
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
T4Freak
2nd Gear member

Idd rechtervoetje doet een hoop goed of kwaad.

Vooral bij koude motor wat sommige doen direct 5D toeren en gaan.
brambierpul
2nd Gear member

Zijn er ook chips voor de PHI 1.9TD?
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”