Per kant dan zeker?donald1957 schreef:Ik heb net een prijs van 127,00 euro incl. alles doorgekregen van een Volvo dealer (V70).
Handrem aan stukken
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Meeus
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57
Na dit te lezen ga ik morgen eens bellen voor een prijs en een datum voor reparatie bij de lokale dealer.
Handrem staat slap, S60 heeft al 191.000km gereden.
Nota, zijn er nog zo bekende problemen bij de S60 van 2001...?
Handrem staat slap, S60 heeft al 191.000km gereden.
Nota, zijn er nog zo bekende problemen bij de S60 van 2001...?
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";


- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Naar aanleiding van deze topic heb ik toch maar besloten de remblokken te vervangen. Ondanks dat ik geen problemen heb met de handrem, laat staan de blokken. Ergens tussen de 250.000 en de 260.000 ben ik aan de slag gegaan en gelijk even een paar foto's gemaakt voor de hobbiest.
Handremkabel flink ontspannen, wiel eraf, remklauw eraf. De schijf is bij mij nog niet aan vervanging toe.
Eerder in dit forum werd al gemeld dat het erg lastig is om de schijf van de naaf te krijgen. Daar heb ik een erg simpel en snel trukje voor bedacht!

In de schijf zitten een 5 tal gaten waarvan 4 ongebruikt. In de andere zit een M6 bout die de schijf met de naaf verbind, maar die moet je er gewoon uitdraaien. Pak nu een draadtap van de 3de snij-gang, volgensmij M8 (Het is alweer te lang geleden). Dit betekend een tap die tot bijna onderin het gat geheel draad kan snijden. Met deze tap snij je draad in schijf terwijl deze nog gewoon op de naaf zit. Tijdens het snijden goed smeren. Het snijden is een fluitje van een cent. Het staal is gelukkig niet gehard of met een hoog koolstof percentage zoals bij gereedschapsstaal. Na het tappen van 2 a 3 gaten tegenover elkaar, draai je er bouten in. Hierdoor druk je de schijf los van de naaf. Wel gelijkmatig met stapjes aan de bouten draaien.

Oude blokken er af. Alles goed schoonmaken (remreiniger). Tip, gebruik latex handschoenen. Hierdoor worden je klauwen (handen) niet zo vies van de roest en smeer.


Monteer nieuwe blokken, gebruik een beetje koper vet aan de zijkanten. Niet op de voering zelf anders remt die natuurlijk niet.

Schijf weer terug plaatsen en handrem stellen. Even stapvoets rijden en verschillende keren de handrem bedienen voor het afstellen en de remmen in te laten slijten. Daarna gereedschap opruimen en is de klus geklaard.
Handremkabel flink ontspannen, wiel eraf, remklauw eraf. De schijf is bij mij nog niet aan vervanging toe.
Eerder in dit forum werd al gemeld dat het erg lastig is om de schijf van de naaf te krijgen. Daar heb ik een erg simpel en snel trukje voor bedacht!

In de schijf zitten een 5 tal gaten waarvan 4 ongebruikt. In de andere zit een M6 bout die de schijf met de naaf verbind, maar die moet je er gewoon uitdraaien. Pak nu een draadtap van de 3de snij-gang, volgensmij M8 (Het is alweer te lang geleden). Dit betekend een tap die tot bijna onderin het gat geheel draad kan snijden. Met deze tap snij je draad in schijf terwijl deze nog gewoon op de naaf zit. Tijdens het snijden goed smeren. Het snijden is een fluitje van een cent. Het staal is gelukkig niet gehard of met een hoog koolstof percentage zoals bij gereedschapsstaal. Na het tappen van 2 a 3 gaten tegenover elkaar, draai je er bouten in. Hierdoor druk je de schijf los van de naaf. Wel gelijkmatig met stapjes aan de bouten draaien.

Oude blokken er af. Alles goed schoonmaken (remreiniger). Tip, gebruik latex handschoenen. Hierdoor worden je klauwen (handen) niet zo vies van de roest en smeer.


Monteer nieuwe blokken, gebruik een beetje koper vet aan de zijkanten. Niet op de voering zelf anders remt die natuurlijk niet.

Schijf weer terug plaatsen en handrem stellen. Even stapvoets rijden en verschillende keren de handrem bedienen voor het afstellen en de remmen in te laten slijten. Daarna gereedschap opruimen en is de klus geklaard.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Weer mooie foto's
Kopervet wordt niet meer veel gebruikt, zal hier niet zoveel uitmaken.
Is nu ander vet voor, omdat ze niet willen dat kopervet (ivm geleiding) bij de ABS delen komt.
Kopervet wordt niet meer veel gebruikt, zal hier niet zoveel uitmaken.
Is nu ander vet voor, omdat ze niet willen dat kopervet (ivm geleiding) bij de ABS delen komt.