Roetfilter niet meer verplicht
AMSTERDAM - Auto's hoeven straks niet meer verplicht een roetfilter te hebben. Fabrikanten, overheid en brancheorganisaties zijn bezig met een akkoord dat uitgaat van het terugdringen van voldoende CO2-uitsoot.
Dat kan volgens beleidsmedewerker Poppink van brancheorganisatie TLN ook zonder roetfilter. De overeenkomst is bijna rond.
Bron: Telegraaf.nl
Roetfilter niet meer verplicht
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ach, weet je: afgelopen zondag in Spier zaten we ook zo eens over dat roetfilter te kletsen. Wat een ieder eigenlijk tot verbazing bracht was dat dat domme ding zich eens in de zoveel tijd schoon gaat branden, met behulp van dieselolie, en dat het verbuik om en bij de 1 :12 hangt.
Toen waren wij, in mijn optiek terecht, van mening dat dit feitelijk niet ten goede kwam aan het millieu. Immers: dat ding verzamelt de troep om het vervolgens op te gaan fikken. En waar blijft het afvalverbrandingsresultaat? Juist ja, daar.
En dus vond ik het wel aardig dat stukje uit de Televaag op het forum te knallen.
Toen waren wij, in mijn optiek terecht, van mening dat dit feitelijk niet ten goede kwam aan het millieu. Immers: dat ding verzamelt de troep om het vervolgens op te gaan fikken. En waar blijft het afvalverbrandingsresultaat? Juist ja, daar.
En dus vond ik het wel aardig dat stukje uit de Televaag op het forum te knallen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Er is toch echt wel een verschil. In plaats van het roet (= koolstof) als fijnstof uit te stoten, wordt het onder grote hitte verbrand tot CO2. Da's een stuk prettiger voor je longen als je langs een drukke weg woont.
Voorkomen dat er roet wordt gevormd is natuurlijk het beste.
Voorkomen dat er roet wordt gevormd is natuurlijk het beste.
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Op zich ben ik het met je eens Marcel, maar als je alles tot onder de streep bekijkt wat een roetfilter ons kost qua geld en milieu weet ik het ook zo net nog niet, maar dat is met zoveel van deze zaken.
Wat tel je mee, en wat niet.
Aanpakken bij de bron is vrijwel altijd het beste, en dat gaat al heel aardig in nieuwste motoren. Wat dat betreft zou ik ze ook graag weer zien verdwijnen op het moment dat er een praktische / realistische uitstoot waarde wordt behaald.
En daarbij: de grove zaken worden gepakt, maar de echt fijne delen blijven gewoon uitgeblazen worden..
Veel van het stof komt immers van heel andere zaken (remmen. banden etc maar zeker ook van heel andere bronnen zoals landbouw en industrie)..
aanvullend: dit zou men ook eens moeten meewegen bij de aanleg van de vele rotondes in de provincie.. Heb weer een paar nieuwe in mijn omgeving mogen begroeten: kijk eens naar het vrachtverkeer: hop in de remmen wringend door de bocht en weer vol op het gas...
das inderdaad Uche uche Bart
daar valt vast heel veel CO2 winst te behalen...
Wat tel je mee, en wat niet.
Aanpakken bij de bron is vrijwel altijd het beste, en dat gaat al heel aardig in nieuwste motoren. Wat dat betreft zou ik ze ook graag weer zien verdwijnen op het moment dat er een praktische / realistische uitstoot waarde wordt behaald.
En daarbij: de grove zaken worden gepakt, maar de echt fijne delen blijven gewoon uitgeblazen worden..
Veel van het stof komt immers van heel andere zaken (remmen. banden etc maar zeker ook van heel andere bronnen zoals landbouw en industrie)..
aanvullend: dit zou men ook eens moeten meewegen bij de aanleg van de vele rotondes in de provincie.. Heb weer een paar nieuwe in mijn omgeving mogen begroeten: kijk eens naar het vrachtverkeer: hop in de remmen wringend door de bocht en weer vol op het gas...
das inderdaad Uche uche Bart
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
uche, uche....
Volvo for life
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat schoonbranden is meestal niet aan de orde door te korte ritten.V70/2.4D/2003 schreef:Ach, weet je: afgelopen zondag in Spier zaten we ook zo eens over dat roetfilter te kletsen. Wat een ieder eigenlijk tot verbazing bracht was dat dat domme ding zich eens in de zoveel tijd schoon gaat branden, met behulp van dieselolie, en dat het verbuik om en bij de 1 :12 hangt.
Toen waren wij, in mijn optiek terecht, van mening dat dit feitelijk niet ten goede kwam aan het millieu. Immers: dat ding verzamelt de troep om het vervolgens op te gaan fikken. En waar blijft het afvalverbrandingsresultaat? Juist ja, daar.
En dus vond ik het wel aardig dat stukje uit de Televaag op het forum te knallen.
Vandaar ook de vele technische schades aan motoren,verdunning van de motorolie bijvoorbeeld.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21361
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik had ooit een Audi 80 met milieu turbo diesel. Die liep met moeite 1 op 13, inclusief EGR-klep. Na het verwijderen van de oxidatiekatalysator liep dat ding ineens 1 op 15.
Schiet mij maar lek.
Schiet mij maar lek.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Wat mij stoort is dat de auto gewoon zuipt met het roetfilter etc. Helaas geeft het verwijderen ervan een hoop ellende
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
wel verplicht of niet verplicht, de wetgeving bestaat bij de waan van de dag en getuigt zelden van een langetermijn visie.
Volvo for life
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Helemaal mee eensbart simpson schreef:wel verplicht of niet verplicht, de wetgeving bestaat bij de waan van de dag en getuigt zelden van een langetermijn visie.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik ben het eens met de vijf posters boven me :roll:
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik zit ook na te denken over verwijderen:sbv schreef:Wat mij stoort is dat de auto gewoon zuipt met het roetfilter etc. Helaas geeft het verwijderen ervan een hoop ellende
-Filter er tussen weg, recht stuk pijp er tussen. Wat betreft de inspuiting: Die zal niet gaan regenereren als de dP (drukverschil) over het filter niet te hoog wordt. Dus afblinden van de druk meetleidingen zou daarin voldoende moeten zijn. Hij zal geen extra brandstof meer inspuiten voor de regeneratie.
Zie ik nu wat over het hoofd?? Te simpel gedacht?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
afkeur bij apk en terugvorderings risico eerder verstrekte BPM premie?
Volvo for life
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Het gaat hier even over de praktische mogelijkheid. Plus dat het eerste topic mij verteld dat roetfilters straks niet meer verplicht zijn.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat alles zal waarschijnlijk uitsluitend op nieuw te leveren auto's opgaan.
Volvo for life
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
eenmalig afkopen, is zo terugverdiend...bart simpson schreef:afkeur bij apk en terugvorderings risico eerder verstrekte BPM premie?

2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
En je mag geen Duitse stad meer in!
Wat een onzin allemaal met die filters, de tegenwoordige dieseltjes lopen twee keer zo goed zonder die prop in de uitlaat denk ik.
Turbo's moeten goed kunnen uitademen.

Wat een onzin allemaal met die filters, de tegenwoordige dieseltjes lopen twee keer zo goed zonder die prop in de uitlaat denk ik.
Turbo's moeten goed kunnen uitademen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt