Hulp gevraagd bij keuze vervanger T5

Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

Mijn zeer geliefde V70 T5 (2005) is aan vervanging toe, zit nu op de 272.000km en ben rustig eens aan het rond kijken voor iets anders.

Ik wil ondanks mijn redelijke aantal kilometers per jaar wel benzine blijven rijden, dat bevalt mij persoonlijk het beste.
De meeste kilometers maak ik op de snelweg en de T5 loopt daar 1 op 11 met mijn rijstijl.

Stoplicht sprintjes zijn leuk met de T5 maar wat mij erg bevalt aan deze motor is het feit dat er altijd vermogen beschikbaar is.
Vooral op de snelweg lekker makkelijk doorrijden en even inhalen.
Dat moet de volgende dus zeker ook hebben!

Ik zoek een gebruikte auto (2008-2010) met weinig kilometers (<75.000)

Op dit moment ben ik aan het kijken naar de:
V70 2.5T
V70 3.2 6 cil.

De T6 zal afvallen door het verbruik denk ik.

Een XC70 is ook een mogelijkheid.

Iemand ervaring met de 3.2 in een V70?
Vooral het vermogen/rijgedrag van de motor en het verbruik op de snelweg.
Ik verwacht dat de 3.2 een wat rustigere motor is als de T5.
Maar hopelijk wel een die altijd koppel heeft.

Andere aanbevelingen zijn natuurlijk ook welkom.
Wel met inachtneming dat ik niet veel wil inleveren ten opzichte van mijn T5.

mvg,

Edwin
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

V70 2.5T evt met (polestar) tuning?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Ik zou een 2.5t nemen en die laten chippen naar 250+ pk. 3.2 rijdt heel anders doordat je geen turbo hebt, wat ervoor zorgt onderin een veel lager koppel hebt. Daarnaast is een 2.5t zuiniger, de 3.2 verbruikt ongeveer net zoveel als een t6.
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

t5power schreef:V70 2.5T evt met (polestar) tuning?
De polestar tuning is er niet voor de 200 pk versie.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Correctie: De Polestar tuning komt er NIET voor de 200 pk versie in Nederland. Tenzij Polestar besluit tot maximaal 240 pk te gaan!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk dat ik ook voor de 2.5T zou gaan. Is een hele fijne motor met overal vermogen. Wat ik heb begrepen is dat de 6 in lijn (geen V6!) nogal wat gebruikt. En door het gemis zal hij zoals terecht opgemerkt hierboven onderin veel minder thuis zijn.\Als je een 2.5 chipt wordt hij nog een behoorlijk snel, waarschijnlijk een stukje vlotter nog dan de t5.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

V480-S60 schreef:Correctie: De Polestar tuning komt er NIET voor de 200 pk versie in Nederland. Tenzij Polestar besluit tot maximaal 240 pk te gaan!
Ik kan er helaas over meepraten. :(
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

Hmm ja, de 6 cil bedoelde ik het is idd geen V6.

Ik zag dat BSR wel tuning doet op de 2.5T.
Zelf heb ik met een standaard 2.5T gereden en dat is idd een erg fijne motor.
Maar echt wel een stuk braver dan de T5.

Mijn huidige T5 is gechipped en heeft een andere downpipe.
Maar zo extreem hoeft het niet (mag wel).

Ik had van iemand die ik laatst sprak begrepen dat de 3.2 juist een stuk zuiniger was dan de T6.
Maar dat kan natuurlijk ook per persoon erg schelen.
Het vermogen onderin had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb toen niet zelf gereden maar het geluid was erg aangenaam van de 6 cil.

Iemand ervaring met een door BSR gechipte 2.5t?
Ik zal nog eens wat rond zoeken op het forum.

mvg,

Edwin
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

lol, een T5 met andere downpipe met custom chip zit zo op 320 pk ofzo, dan snap ik best dat je een 2.5T wat tam vindt :)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Ik zou ook een 2.5T nemen, en als je een chip wil zou ik naar europeantuning gaan.
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

of naar Rica...
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

@T5power
ja hij zit nu boven de 300pk.
Echt een fantastische auto, ben er wel zuinig op en knal niet volgas bij het stoplicht weg.
Gebruik het volle vermogen af en toe bij een tussen sprintje.
Maar het is heerlijk hoe makkelijk deze auto op de snelweg even inhaalt etc.

Het is ook niet dat de auto weg moet, zou er nog liever een jaartje of wat in rijden.
Maar ik rij toch redelijk wat kilometers per jaar en met de huidige stand van 272.000km is de kans op erg groot onderhoud toch wel aanwezig.

Had er ook al aan gedacht om een andere T5 met een lagere km stand te kopen.
Want een T5 is eigenlijk wat ik wil, voor mij de ideale combo tussen veel vermogen en verbruik.
Alleen dan rij ik eigenlijk in dezelfde wagen (zit tussen de oren).
Dan kan ik net zo goed deze door blijven rijden en eventueel onderhoud op de koop toe nemen.

Ach ja keuzes....
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Je zou nog voor een R kunnen gaan ook .
Wil je echt vanaf 2008 heb je eigenlijk weinig opties.
Wil je bakken koppel de T6 evt met sjipie.
Doet met GT een 1 op 9 als je voorzichtig bent.
Of anders een 2.5T kietelen.

Je kunt ook nog voor de nieuwe T5 kiezen :D .
Maar dat zoek je waarschijnlijk niet.

SK6 Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

Die van mij staat binnenkort bij de dealer als inruiler......
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Krijg je uberhaupt nog een redelijk bedrag voor je T5, gezien de km-stand? Is het niet beter om dat ding gewoon op te rijden? 272k lijkt veel, maar als zo'n auto zijn beurtjes heeft gehad moet hij nog wel tonnetje mee kunnen lijkt me?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

Nee de nieuwe T5 zoek ik niet.... ;-)

Voor mijn T5 zal ik niet al teveel meer terug krijgen gezien de km stand.
De auto heeft verder altijd zijn beurten gehad en als ik iets vreemds merkte ben ik altijd gelijk naar de garage gegaan.
Ook de turbo is vervangen, dus die kan nog wel wat km`s mee.

Vandaar dat als ik voor een andere V70 ga ik eigenlijk een model nieuwer wil.
Anders ben ik een hoop geld kwijt aan eigenlijk een zelfde auto.
Dan kan ik net zo goed dat geld in mijn zak houden en zien wat de toekomst brengt.

Maar wat zou reel zijn voor een T5 qua kilometers?
Buiten de gebruikelijke slijtage denk ik dan aan problemen met de nivomats, automaat en motor.

Hmm lastig....
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

ik bedoelde de 2.5T verbruik gemiddeld 10l/100km hoewel het beide kanten op kan qua verbruik....veel en snel op de snelweg is 11l/100km en rustig rijden is 8-9l/100km
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
PB34
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 18.04.2010 - 21:57
Locatie: Zuid-Holland

@je schreef:Mijn zeer geliefde V70 T5 (2005) is aan vervanging toe, zit nu op de 272.000km en ben rustig eens aan het rond kijken voor iets anders.

Ik wil ondanks mijn redelijke aantal kilometers per jaar wel benzine blijven rijden, dat bevalt mij persoonlijk het beste.
De meeste kilometers maak ik op de snelweg en de T5 loopt daar 1 op 11 met mijn rijstijl.

Stoplicht sprintjes zijn leuk met de T5 maar wat mij erg bevalt aan deze motor is het feit dat er altijd vermogen beschikbaar is.
Vooral op de snelweg lekker makkelijk doorrijden en even inhalen.
Dat moet de volgende dus zeker ook hebben!

Ik zoek een gebruikte auto (2008-2010) met weinig kilometers (<75.000)

Op dit moment ben ik aan het kijken naar de:
V70 2.5T
V70 3.2 6 cil.

De T6 zal afvallen door het verbruik denk ik.

Een XC70 is ook een mogelijkheid.

Iemand ervaring met de 3.2 in een V70?
Vooral het vermogen/rijgedrag van de motor en het verbruik op de snelweg.
Ik verwacht dat de 3.2 een wat rustigere motor is als de T5.
Maar hopelijk wel een die altijd koppel heeft.

Andere aanbevelingen zijn natuurlijk ook welkom.
Wel met inachtneming dat ik niet veel wil inleveren ten opzichte van mijn T5.

mvg,

Edwin
Je verhaal komt enigzins overeen met dat van mij. Ik rijd nu een C70-T5 (daarvoor een 850 T5). Die motor is inderdaad heerlijk, je hebt altijd voldoende vermogen over. Maar aangezien je net zoals ik 1 op 11 rijdt maak je er maar zelden gebruik van. Het idee dat je voldoende vermogen hebt is al fijn genoeg. Nu ga ik leasen en ga ik over naar een D3. Deze diesel is gehoriger dan de 5-cilinder benzine maar het geluid is minstens zo fraai. Hij klinkt en voelt erg sterk (naar mijn idee beter dan de benzine versie). Koppel van de D3 is ook hoger dan wat je nu hebt. Ik raad je dus een diesel aan. Als het een tweedehands was geworden had ik gekozen voor een 2.4D of een D5 (deze laatste is denk ik bijna even snel als de T5 die je nu hebt). Ook als je wat minder rijd haal je de diesel er wel financieel uit naar mijn idee. Je rijdt in ieder geval zuiniger mee dan 1 op 11 (en dat is voor jou denk ik toch een issue want anders rijd je met een T5 echt geen 1 op 11!) Kortom: ga eens een diesel proberen!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

PB34 schreef:
Je verhaal komt enigzins overeen met dat van mij. Ik rijd nu een C70-T5 (daarvoor een 850 T5). Die motor is inderdaad heerlijk, je hebt altijd voldoende vermogen over. Maar aangezien je net zoals ik 1 op 11 rijdt maak je er maar zelden gebruik van. Het idee dat je voldoende vermogen hebt is al fijn genoeg. Nu ga ik leasen en ga ik over naar een D3. Deze diesel is gehoriger dan de 5-cilinder benzine maar het geluid is minstens zo fraai. Hij klinkt en voelt erg sterk (naar mijn idee beter dan de benzine versie). Koppel van de D3 is ook hoger dan wat je nu hebt. Ik raad je dus een diesel aan. Als het een tweedehands was geworden had ik gekozen voor een 2.4D of een D5 (deze laatste is denk ik bijna even snel als de T5 die je nu hebt). Ook als je wat minder rijd haal je de diesel er wel financieel uit naar mijn idee. Je rijdt in ieder geval zuiniger mee dan 1 op 11 (en dat is voor jou denk ik toch een issue want anders rijd je met een T5 echt geen 1 op 11!) Kortom: ga eens een diesel proberen!
Ik denk dat je best 1 op 11 kunt halen maar toch zo nu en dan flink inhalen op de snelweg.

Zelf heb ik slechts 2 maal in een D5 mogen rijden, in een V70 en S60 (beide denk ik 163 pk). Was wel een fijne motor maar was niet echt heel erg onder de indruk weet ik nog (mijn referentiekader was toen een s40 met 2.0).
Als je veel op de snelweg rijdt en een gechipte T5 hebt, zit je @ 120 km/uur perfect aan het begin van de powerband van de T5. Die blijft tot bijna 6000 toeren doorknallen, dat gevoel kan je met een D5 toch nooit evenaren?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
PB34
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 18.04.2010 - 21:57
Locatie: Zuid-Holland

De D5 zal niet gauw naar de 6000 toeren gaan maar geeft je wel een flinke duw in je rug! De T5 motor loopt inderdaad vrij snel in de toeren en dat hoor je ook. En bij 6000 toeren vind ik de motor niet zo mooi meer klinken...

Maar het is maar wat je wilt; mij gaat het niet zo zeer om de snelheid maar meer om het gevoel; en de diesel geeft je echt een goed gevoel vanwege het hogere koppel! En dat vind ik comfortabeler dan het wat meer onrustige karakter van de T5.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”