V70 D5 in noodloop

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Wim Baarslag
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.09.2011 - 12:54

Mijn V70 D5 geartronic bj 2004 met 161000 km springt soms in de noodloop.
Dit gebeurde vorig jaar voor het eerst in Duitsland op de autobaan met snelheden tussen 140 170 km en na ± 500km Ik haalde een vrachtwagen in helling op en gaf flink gas maar ipv harder vooruit bleef het gas "hangen" en kreeg ik de mededeling motorservice vereist.
Auto aan de kant even gewacht opnieuw starten en alles weer ok Op de terugweg gebeurde hetzelfde nog een keer .
Nu doet dit euvel zich echter ook al voor in nederland bij snelheden rond de 120 km en na ± 100 km geerden te hebben.
Ik heb de auto al eens aan de computer gehad bij een dealer maar er werd niets gevonden.
Ik heb een andere Lmm geplaatst omdat dat misschien de storing zou veroorzaken maar het euvel doet zich nu vaker voor.
Wie kent de oplossing??
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Een klein gedeelte van de oplossing zit hem in het voorstellen van jezelf in het daarvoor bedoelde gedeelte van het forum! Daar zien we ook graag foto's!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is meestal een egr klep storing of een lekkage in het inlaattraject.
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Lijkt op de EGR klep,kan ook vol zitten met vuil, kijk maar eens op deze link:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=94139
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Let dan ook op het inlaatspruitstuk, die zit door de EGR ook vaak dichtgekoekt.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

turbodrukregelaar.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Keer uitlezen brengt de oplossing denk ik!
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

2004? Heeft die een wervelklep? Die stangetjes sneuvelen nog al eens.
Maar dan treedt de fout vooral op als je volgas geeft, niet bij een constante snelheid.
Indien geen wervelklep bij een 2004, dan heb ik niets gezegd
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

OK, je hebt niets gezegd :D

En de storing blijft als het aandrijfstangetje los/gebroken is gewoon voorstaan, niet alleen met gasgeven.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Wim Baarslag
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.09.2011 - 12:54

Ok mensen Bedankt voor jullie antwoorden; maar geen eensluidend antwoord.
laat hem vandaag uitlezen bij een dealer dan weet ik hopelijk meer!

vr gr Wim
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wim Baarslag schreef:Ok mensen Bedankt voor jullie antwoorden; maar geen eensluidend antwoord.
laat hem vandaag uitlezen bij een dealer dan weet ik hopelijk meer!

vr gr Wim

Dat is eigenlijk ook het eerste waar je mee moet beginnen,met uitlezen.
Anders is het zoeken en gokken,dat schiet niet op.
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Hij was toch al uitgelezen zonder resultaat?
Ben erg benieuwd, bij mij was het de turbodrukregelaar, is redelijk eenvoudig zelf te testen geen computer voor nodig.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Ik heb ook zoiets gehad en dat was het verbindingsstangetje tussen het servomotertje en de wervelklep.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

volgens mij heeft de D5 uit 2004 en 2005 geen wervelklep. Anders was deze bij mij vermoedelijk ook al wel kapot gegaan.......
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Wim Baarslag
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.09.2011 - 12:54

Heb de auto laten uitlezen bij Furness-Almelo.
Uitkomst storingscode: 284:ECM-6805 Laaddrukregeling,Slechte stroming.
Mogelijke oorzaken:
Lekkage in vacuumslangen van de motorrubbers
Lekkage in de motorrubbers
Valse lucht in inlaatsysteem
Lekkage in de vacuumslangen naar de turbocompressor/het tirbo regelventiel
Verstopte slangen voor de turbocompressor/turbo regelventiel
Beschadigd turbo regelventiel
Beschadigde turbocompressor

Dat wordt dus zoeken!!!
heeft iemand ideeen over wat het beste /handigste is?

vr gr Wim
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Met een vacuum meter de slangen nalopen op lekkage. Hetzelfde kun je doen met de motorsteunen. Je merkt gelijk als je een lek hebt, je houdt dan geen vacuum vast.

Ik zou de turbo als laatste verdenken. Meestal is dit iets kleins.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Mis de vacuumpomp in het lijstje, kan ook de oorzaak zijn.
Beste is om het systeem te testen op vacuumlekkage.
Kijk of de vacuumpomp inderdaad redelijk zijn werk doet.
Ik denk (weet het haast wel zeker) dat het turboregelventiel voor op het motorblok de schuldige is.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Wim Baarslag
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.09.2011 - 12:54

Alvast bedankt voor jullie advies
Wim
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het meest voor de hand liggende is de motorsteun of het turboregelventiel stuk
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Ik ga voor het laatste, ze hadden bij mij ook eerst een motorsteun vervangen.
heb die steun meegenomen en geen lek geconstateerd.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”