Soms hoog toerental bij versnellen zonder echte acceleratie

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Johan s60 schreef:Ik denk ook aan de bovenste kopp. cil die af en toe blijft hangen, dan kan de kopp. ook slippen, probeer de kopp. (rem vloeistof) eens door te spoelen.

Ik zal het voorzichtig zeggen,of typen natuurlijk,maar ik weet bijna zeker dat het in de koppeling zelf zit,komt namelijk vaker voor dit probleem.lekt hij olie?onder de auto,tussen de bak en de motor?
De boosdoener is meestal de drukgroep,waarvan de veren niet goed functioneren..
Gebruikersavatar
S60 Be Happy
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.08.2011 - 14:39
Locatie: Geertruidenberg

Hoi Ramon&Ramon,

Ik kreeg vanavond al eerder een tip om contact met je te zoeken.
Dus daar zit al stiekem een compliment in naar jou zoals ik begrijp.
Ik stuur je nog een pm, want mijn nachtrust wacht.
Maar ik reageer ook hier zodat andere forumleden er mogelijk ook nog wat aan hebben.

Bij mijn weten lekt de auto geen olie.
Er werden wel bij het laatste onderhoud (paar maanden terug) diverse lekkages gesignaleerd, bij de nokkenas, kleppendeksel, carter en bij de verstuivers.
Terwijl ik dus geen klachten had.
Maar okee, daarvoor is hij dan in onderhoud dacht ik, om tijdig vanalles te signaleren.

Toen heb ik dus de volgende reparaties laten uitvoeren:
Pakking voor inlaatspruitstuk, afdichtring voorste nokkenas vervangen, distributieriem vervangen, rechter steekas voor verwijderd + plaatsen, reinigen verstuivers en schachten, krukaskeerring voor vervangen, verstuiver 2 vervangen en nog wat pakkingen o-ringen e.d.

Ik heb toen ook dit probleem van de versnelling voorgelegd aan de service monteur wat ik nu hier op VOLVO forum doe, om toen in te kunnen schatten tot inhoeverre de reparaties nog verantwoord waren.
De betreffende man, die alles lijkt te weten herkende het probleem niet, op geen enkele wijze.
Hij trok ook echt zo een gezicht of ik een zeldzaam probleem zou hebben.
Dus ging ik er van uit dat het dus niet een direct in het oog springend probleem zou zijn als iets groots als de koppeling e.d.
Zoals ik al zei, hijd acht dat er een keer ergens een verdwaald druppeltje olie zou zitten wat dan weer verdampt.
BM
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Probleem heb ik onlangs ook gemerkt bij mijn S60 T5 aut. 2001.

Hoe zit dat dan met een automaat? Kan het ook met de turbo te maken hebben of de tcv?
V 70 2.4T 200 pk, RTI, Sportleder, 18 inch R velgen, HU803, K&N luchtfilter
S 60 T5 250 pk Geartronic, 18 inch R velgen, DVD RTi, Leer, HU 803, Imiv, BSR Optiflow, Ipd TCVVerkocht
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik denk eerder dat de bak slipt dan.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat je probleem betreft het volgende: Ik weet bijna zeker dat je drukplaat niet recht meer is. Deze is dan schotelvormig geworden, waardoor hij niet meer vlak aanligt op de koppelingsplaat/vliegwiel. Waarom de drukplaat krom trekt bij de diesels weet ik niet, maar het komt mij iets te vaak voor. Met een gechipte auto komt dit probleem simpelweg eerder naar voren. Ik heb het zelf onlangs ook weer gehad. Zomaar ineens begint de koppeling te slippen (en behoorlijk ook) om er vervolgens weken geen last meer van te hebben. Hij is dan zelfs met een beete hulp niet aan het slippen te krijgen. Heel verwarrend allemaal als je het niet herkend.

Dan de beslissing van je auto: Ik ken je gevoel helaas maar al te goed. Heb zelf dit jaar ook net weer flink moeten investeren in mijn auto: Koppeling+vliegwiel, condensor, remschijven rondom, stuurhuis, setje 18" rubber, net weer een verstuiver en zo komt er denk ik nog een motorsteun aan. Zit inmiddels wel aan het bedrag wat jij in je hoofd hebt voor jouw auto aan toekomstig onderhoud als ik alles had laten doenbij de garage. Gelukkig doe ik bijna alles zelf, en dan vallen de kosten mee.

Je gaat dan wel even nadenken wat wijsheid is. Nuchter gedacht is het gewoon slim om een andere auto te kopen. De geinvesteerde kosten krijg je toch niet meer terug, ook niet als je door rijdt.De rest van de onderdelen van je auto begrijpen namelijk niet dat jij al voor 6 ruggen in een auto hebt geinvesteerd. Het zijn simpelweg erg dure auto's om in te rijden. Waarom ik dan wel in mijn auto blijf rijden? Er zijn toch wel veel mensen die deze auto's makkelijk naar een dikke 3 ton sturen zonder heel veel problemen. Waarom zou mij dat dan niet lukken. In basis zijn het sterke auto's, maar ook complex en daardoor duur. Als ik dat niet op voorhand had gewild had ik wel in een Skoda oid gereden bij wijze van spreken. Zit het er niet op dan kan het ook niet stuk.

Wat jij moet doen is moeilijk te zeggen. Ik vind het nog steeds een fijne auto met heel veel praktische ruimte en goed comfort. En inruilen kost ook zoveel geld. Ik probeer niet teveel te doemdenken (is wel moeilijk, heb met elke Volvo wel enorm hoge kosten gehad) en te genieten van deze auto zolang het kan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

Wel ik heb na een S40 met megaveel kosten aan (lees: motor, versnellingsbak, dieselpomp, waterpomp, startmotor, halve carosserie en heel interieur en set koplampen en pinkers) overgestapt naar een S60.
Wel te vermelden was opgegeven door 2 garages met zogenaamde motorschade. Was voor export omdat hij er niet fris meer uitzag (lak)
Op de kop getikt met rode kaart van de keuring voor 2750€ en nog een een 1000€ bij opgegooid om hem weer goed te maken (lees: nieuw schokdempers voor, motorsteun, motorprobleem verholpen, flashlube bijgevuld).
Gekocht op 180.000km nu op 210.000km en tot nu toe zalig rijden maar houd ook men hart vast als de kosten komen omdat ik te gehecht ben aan de wagen zelf. Dus helaas bij mannen is het vaker moeilijk scheiden van "de ride"..
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Gebruikersavatar
S60 Be Happy
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.08.2011 - 14:39
Locatie: Geertruidenberg

Toch wel een database aan informatie en ervaring wat op deze manier ontstaat.

Voor de geinteresseerden:
Na het nodige overleg met anderen hoorde ik toch ook regelmatig een advies om eerst te bepalen hoe lang ik nog met de Volvo wil rijden.
Veel reparaties die nu komen, zullen de komende 200.000 Km niet meer opnieuw verschijnen. Dus als ik voornemens ben om er nog een jaar of 4 - 5 in te rijden dan is investeren gewoon zinvol.
Maar pas investeren op het moment dat het nodig is.
En dat is nu nog niet echt aan de orde.

Dan nog een technisch antwoord van een bedrijf wat gespecialiseerd is in revisies e.d. wat ik de medelezers niet wil onthouden.

KOPIE 1:
Als ik het zo lees, is het een kwestie van het toegenomen vermogen door de tuning in combinatie met een koppeling die dat net wel / net niet verwerken kan. Schakel je wel terug op dat moment of laat je de Volvo op koppel in de vijfde versnelling vertrekken?

Een vette koppeling slipt eigenlijk constant, dat zal het denk ik niet zijn.
Op den duur zal de koppeling vervangen moeten worden en zouden we eventueel naar een steviger variant moeten kijken.

Wat je beschrijft komt overeen met mijn eigen ervaringen met een Alfa 2.4 jtd die gechipped is, soms bij plots gas geven hield de koppeling het niet en als deze eenmaal slipt zal je inderdaad even van het gas afmoeten op de frictie te herstellen.

Als het erger wordt is terugschakelen en dus op vermogen ipv op koppel vertrekken de enige remedie.

KOPIE 2
Dan ook altijd interessant voor de forum lezers.
De Volvo s60 2.4 d5 (d5244t 2401cc 120kw) heeft origineel een koppelingset inclusief druklager van € 407,- exclusief btw. Het tweemassa vliegwiel kost € 675,- exclusief btw, mocht deze ook versleten zijn.

Voor het vervangen van de koppeling en of het tweedelig vliegwiel demonteren we de versnellingsbak. We zijn ongeveer een dag bezig om de bak te demonteren, de delen te vervangen en de auto weer op te bouwen. Ons uurtarief is € 67,- exclusief btw. In het geval de koppelingset en het tweedelig vliegwiel beide vervangen zouden moeten worden, ziet de offerte er als volgt uit;

Koppelingset, incl. druklager: € 407,-
Versnellingsbak olie: € 36,-
Tweedelig vliegwiel: € 675,-
Arbeid 8 uur: € 536,-
Totaal: € 1654,-

Deze prijzen zijn exclusief BTW. Inclusief BTW en Bovag garantie is dat € 1969,-

Wij zijn een Bovag Revisie Specialist en werken dagelijks aan motoren en versnellingsbakken. Je zou vrijwel direct terecht kunnen met de Volvo. Het is dan een kwestie van ’s morgens brengen en de volgende ochtend weer ophalen.

Wat betreft de urgentie, een versleten koppeling kondigt zich vrij vroeg aan. Zodra de koppeling geregeld gaat slippen, heb je nog een paar honderd kilometer als je op de snelweg zit. In de stad gaat het natuurlijk harder. Kortom, zodra je een paar keer per dag deze problemen ervaart, zou je een afspraak moeten maken.

Carrec Technocenter BV
Sterrenbergweg 38
3769 BT Soesterberg.

Een ieder weer bedankt voor de reacties.
En dat we er allemaal maar weer wijzer door worden.
M.vr.gr,
Marcel.
Gast

S60 Be Happy schreef:ziet de offerte er als volgt uit;

Koppelingset, incl. druklager: € 407,-
Versnellingsbak olie: € 36,-
Tweedelig vliegwiel: € 675,-
Arbeid 8 uur: € 536,-
Totaal: € 1654,-

Deze prijzen zijn exclusief BTW. Inclusief BTW en Bovag garantie is dat € 1969,-
Zo, die is duur! Wat een uur tarief.
Voor het eindbedrag wil een Volvo-dealer het ook wel doen. Doen ze het vast ook nog eens veel sneller (Bron: ramon&ramon).
Volgens mij kunnen de onderdelen ook nog wel goedkoper.
Zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden, ik dacht iets van € 800,- incl. BTW voor alle onderdelen.
Gebruikersavatar
S60 Be Happy
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.08.2011 - 14:39
Locatie: Geertruidenberg

Tsjaa,...... en dan weet je het even niet meer,...
Wellicht 18 inch rubber onder de voetjes dan maar
:walk:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik snap ook niet waar ze een dag werk vandaan halen..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

S60 Be Happy schreef:Toch wel een database aan informatie en ervaring wat op deze manier ontstaat.

Voor de geinteresseerden:
Na het nodige overleg met anderen hoorde ik toch ook regelmatig een advies om eerst te bepalen hoe lang ik nog met de Volvo wil rijden.
Veel reparaties die nu komen, zullen de komende 200.000 Km niet meer opnieuw verschijnen. Dus als ik voornemens ben om er nog een jaar of 4 - 5 in te rijden dan is investeren gewoon zinvol.
Maar pas investeren op het moment dat het nodig is.
En dat is nu nog niet echt aan de orde.

Dan nog een technisch antwoord van een bedrijf wat gespecialiseerd is in revisies e.d. wat ik de medelezers niet wil onthouden.

KOPIE 1:
Als ik het zo lees, is het een kwestie van het toegenomen vermogen door de tuning in combinatie met een koppeling die dat net wel / net niet verwerken kan. Schakel je wel terug op dat moment of laat je de Volvo op koppel in de vijfde versnelling vertrekken?

Een vette koppeling slipt eigenlijk constant, dat zal het denk ik niet zijn.
Op den duur zal de koppeling vervangen moeten worden en zouden we eventueel naar een steviger variant moeten kijken.

Wat je beschrijft komt overeen met mijn eigen ervaringen met een Alfa 2.4 jtd die gechipped is, soms bij plots gas geven hield de koppeling het niet en als deze eenmaal slipt zal je inderdaad even van het gas afmoeten op de frictie te herstellen.

Als het erger wordt is terugschakelen en dus op vermogen ipv op koppel vertrekken de enige remedie.

KOPIE 2
Dan ook altijd interessant voor de forum lezers.
De Volvo s60 2.4 d5 (d5244t 2401cc 120kw) heeft origineel een koppelingset inclusief druklager van € 407,- exclusief btw. Het tweemassa vliegwiel kost € 675,- exclusief btw, mocht deze ook versleten zijn.

Voor het vervangen van de koppeling en of het tweedelig vliegwiel demonteren we de versnellingsbak. We zijn ongeveer een dag bezig om de bak te demonteren, de delen te vervangen en de auto weer op te bouwen. Ons uurtarief is € 67,- exclusief btw. In het geval de koppelingset en het tweedelig vliegwiel beide vervangen zouden moeten worden, ziet de offerte er als volgt uit;

Koppelingset, incl. druklager: € 407,-
Versnellingsbak olie: € 36,-
Tweedelig vliegwiel: € 675,-
Arbeid 8 uur: € 536,-
Totaal: € 1654,-

Deze prijzen zijn exclusief BTW. Inclusief BTW en Bovag garantie is dat € 1969,-

Wij zijn een Bovag Revisie Specialist en werken dagelijks aan motoren en versnellingsbakken. Je zou vrijwel direct terecht kunnen met de Volvo. Het is dan een kwestie van ’s morgens brengen en de volgende ochtend weer ophalen.

Wat betreft de urgentie, een versleten koppeling kondigt zich vrij vroeg aan. Zodra de koppeling geregeld gaat slippen, heb je nog een paar honderd kilometer als je op de snelweg zit. In de stad gaat het natuurlijk harder. Kortom, zodra je een paar keer per dag deze problemen ervaart, zou je een afspraak moeten maken.

Carrec Technocenter BV
Sterrenbergweg 38
3769 BT Soesterberg.

Een ieder weer bedankt voor de reacties.
En dat we er allemaal maar weer wijzer door worden.
M.vr.gr,
Marcel.

De dealer is goedkoper!
Gebruikersavatar
S60 Be Happy
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.08.2011 - 14:39
Locatie: Geertruidenberg

Dank je,
Het wordt nu toch eerst sparen.
En ondertussen in de gaten houden of de frequentie van het slippen gaat toenemen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ramon&Ramon schreef:Ik snap ook niet waar ze een dag werk vandaan halen..
Ben je serieus of maak je een grapje. Koppeling en vliegwiel is toch echt een puist werk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sonny Snepvangers
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 19.11.2011 - 20:24

Hoe is dit verhaal nog afgelopen ?
Gebruikersavatar
S60 Be Happy
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.08.2011 - 14:39
Locatie: Geertruidenberg

koppeling en drukgroep laten vervangen. Dual mass vliegwiel was nog goed. euro 860 kwijt bij een monteur. Echter radiateur kapot gegaan, deze vervangen euro 260,-. De auto trekt nu weer goed op in hogere versnellingen, geen slip meer, maar wel een erg irritant geluid vanonder de motorkap. Hiervoor heb ik weer een nieuw topic gestart.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

edraket schreef:
Ramon&Ramon schreef:Ik snap ook niet waar ze een dag werk vandaan halen..
Ben je serieus of maak je een grapje. Koppeling en vliegwiel is toch echt een puist werk.
Het is ongeveer 5 uur werk..
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”