xenon
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb hier "voor" en "na" foto's gezien en het verschil was inderdaad verbluffend!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je maakt je ramen of je bril tenslotte ook schoon945i schreef:Denk dat het af en toe schoonmaken van de lens ook een heleboel scheelt.
Volvo for life
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
Lenzen heb ik schoongemaakt, maar ook dat helpt nauwelijks. Ik heb geen nachtblindheid, en ik rijd voornamelijk 's nachts. Als het regent is op veel snelwegen de belijning nauwelijks nog zichtbaar. Met de standaard lichtopbrengst vind IK het balle rijden. De xenon verbetert dit enorm. Ik heb alle philips lampen gehad, en het valt allemaal in het niet bij xenon.
Het standaard uitzetten van de dimlichten in de boordcomputer gaat over rijden overdag bij helder weer. Er zijn miljoenen auto's die rijden zonder verlichting aan.
Ook heb ik nergens gezegd dat een v50/s40 zonder xenon levensgevaarlijk is. Ik zei enkel dat de lichtopbrengst beroerd is. Dus doe niet zo dramatisch.
Je kunt hier nooit een discussie voeren of deelnemen aan een gesprek zonder dat sommigen zich enorm negatief of zelfs onaardig moeten uitlaten. Jammer.
De anti-xenon groep op dit forum is erg fanatiek, dit lees je terug in meerdere posts over xenon. Prima, maar laat iedereen zijn eigen keuze, we dringen niemand op om voor xenon te kiezen. Als er mensen zijn die er meer over willen weten, of die het willen inbouwen, laat ze dan toch. ben je het er niet mee eens, negeer die post dan en antwoord er gewoon niet op.
Iedereen hier rijdt auto, dus iedereen is in theorie volwassen...toch?
Het standaard uitzetten van de dimlichten in de boordcomputer gaat over rijden overdag bij helder weer. Er zijn miljoenen auto's die rijden zonder verlichting aan.
Ook heb ik nergens gezegd dat een v50/s40 zonder xenon levensgevaarlijk is. Ik zei enkel dat de lichtopbrengst beroerd is. Dus doe niet zo dramatisch.
Je kunt hier nooit een discussie voeren of deelnemen aan een gesprek zonder dat sommigen zich enorm negatief of zelfs onaardig moeten uitlaten. Jammer.
De anti-xenon groep op dit forum is erg fanatiek, dit lees je terug in meerdere posts over xenon. Prima, maar laat iedereen zijn eigen keuze, we dringen niemand op om voor xenon te kiezen. Als er mensen zijn die er meer over willen weten, of die het willen inbouwen, laat ze dan toch. ben je het er niet mee eens, negeer die post dan en antwoord er gewoon niet op.
Iedereen hier rijdt auto, dus iedereen is in theorie volwassen...toch?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
In theorie wel ja.
Onderdeel van het op een volwassen manier kunnen discussiëren, is het uitwisselen van argumenten met iemand die niet jouw mening heeft.
Maak eens zo'n foto van wat jij ziet aub.?
Onderdeel van het op een volwassen manier kunnen discussiëren, is het uitwisselen van argumenten met iemand die niet jouw mening heeft.
Maak eens zo'n foto van wat jij ziet aub.?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
nou, ik maak geen fotos tijdens het rijden, maar los daarvan had mijn v50 dus niet zoveel lichtopbrengst met halogeen lampen...alleen als ik zou rijden met groot licht... doe jouw lichtopbrengst gedeeld door 2 en dan kom je in de buurt..en dat is bij droog weer en droog asfalt he..het gaat mij om regenrijden.
Maar goed, ik laat het hier maar bij, voordat er weer vervelend gereageerd wordt. Ik moet zeggen dat dit niet echt een forum is waar je je welkom en prettig voelt..veel betweters die met hun 100en en 1000en posts blijkbaar het monopolie hebben op dat wat goed en juist is.
Mocht ik het toch aandurven om die foto te maken 945i, dan zal ik em posten. bedankt voor je input, dat levert tenminste een normale discussie op.
Maar goed, ik laat het hier maar bij, voordat er weer vervelend gereageerd wordt. Ik moet zeggen dat dit niet echt een forum is waar je je welkom en prettig voelt..veel betweters die met hun 100en en 1000en posts blijkbaar het monopolie hebben op dat wat goed en juist is.
Mocht ik het toch aandurven om die foto te maken 945i, dan zal ik em posten. bedankt voor je input, dat levert tenminste een normale discussie op.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Deze foto heb ik ook genomen toen ik stilstond hoor, er is niet zoveel verkeer hier.
En veel of weinig posts maakt geen z*k uit. Praktijk ervaring wel.

En veel of weinig posts maakt geen z*k uit. Praktijk ervaring wel.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De valide argumenten waarom niet worden steeds ontkent met non arumenten, uitgangspunt blijft altijd dat diegene die immitatiespul/rommel monteerd zijn eigen belang steevast boven dat van anderen stelt door dat andere belang gewoon te ontkennen.
HIJ/ZIJ moet het allemaal wat beter kunnen zien, welke overlast het daarbij aan een ander geeft maakt HEM/HAAR daarbij doorgaans niets uit, dat kun je lezen als een onaardige tekst, het is wel een feitelijk juiste tekst.
Die "verontwaardiging" zoals "ik voel me hier niet thuis" of "ik ga weg omdat..." daar zakt mijn broek ook wat van af, doe wat je niet laten kunt, dat deed je immers steeds al.
HIJ/ZIJ moet het allemaal wat beter kunnen zien, welke overlast het daarbij aan een ander geeft maakt HEM/HAAR daarbij doorgaans niets uit, dat kun je lezen als een onaardige tekst, het is wel een feitelijk juiste tekst.
Die "verontwaardiging" zoals "ik voel me hier niet thuis" of "ik ga weg omdat..." daar zakt mijn broek ook wat van af, doe wat je niet laten kunt, dat deed je immers steeds al.
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vooralsnog maak jij er meer woorden aan vuil dan ik. En aangezien jij je vrij voelt hier jouw eigen voordelen allemaal op te sommen, staat het mij ook vrij daar iets van te vinden. Als je daar niet tegen kunt, is dat jouw probleem.V50-Mart schreef:Maar goed, ik laat het hier maar bij, voordat er weer vervelend gereageerd wordt. Ik moet zeggen dat dit niet echt een forum is waar je je welkom en prettig voelt..veel betweters die met hun 100en en 1000en posts blijkbaar het monopolie hebben op dat wat goed en juist is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Sta mij toe vast te stellen dat de (meeste) 1000+ posters op dit forum zich soms bedienen van een plaagstootje maar over het algemeen meer dan gemiddeld weten waarover zij spreken.
Zo heeft een ieder zijn kwaliteiten en specialismen! En dat is nou juist het mooie aan dit forum, dat komt hier allemaal samen. En al die adviezen zijn geheel gratis! En gelet op de huidge werkplaatstarieven en boetebedragen is al dat gratis advies fantastisch, toch?
En tot slot twee dingen mijnerzijds, gewoon, omdat het kan:
1: Zullen we on-topic blijven (ook al ben ik geen moderator, noem het maar sociale controle)
2: Internet, E-mail, Twitter, Hyves, Facebook en wat weet ik wel niet allemaal: Het is allemaal gedoe zonder enige vorm van emotie.
Zo heeft een ieder zijn kwaliteiten en specialismen! En dat is nou juist het mooie aan dit forum, dat komt hier allemaal samen. En al die adviezen zijn geheel gratis! En gelet op de huidge werkplaatstarieven en boetebedragen is al dat gratis advies fantastisch, toch?
En tot slot twee dingen mijnerzijds, gewoon, omdat het kan:
1: Zullen we on-topic blijven (ook al ben ik geen moderator, noem het maar sociale controle)
2: Internet, E-mail, Twitter, Hyves, Facebook en wat weet ik wel niet allemaal: Het is allemaal gedoe zonder enige vorm van emotie.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Dan zal ik je toch teleur moeten stellen.V50-Mart schreef: Als het regent is op veel snelwegen de belijning nauwelijks nog zichtbaar. Met de standaard lichtopbrengst vind IK het balen rijden. De xenon verbetert dit enorm. Ik heb alle philips lampen gehad, en het valt allemaal in het niet bij xenon.
Ik heb op m'n huidige auto standaard Xenon lampen en de belijning op de N11, komende vanaf de A12, is bij nacht en een behoorlijke regenbui behoorlijk slecht zichtbaar.
Is ook op ander wegen zo.
Licht niet aan de lichtopbrengst van de auto maar aan de kleur van de belijning.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Maar ik zou het weleens willen zien, kan mij niet voorstellen dat Volvo een (best succesvolle) auto op de markt zet met een matige lichtopbrengst..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- kawaman
- 5th Gear member
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
- Locatie: Apeldoorn
En al weer dezelfde discusie over aftermarket Xenon!
Hebben de tegenstanders van "De imitatie zooi" ooit al eens zelf gereden in een 1e generatie V50, S40, C30 over een donker landweggetje met bemodderde rijbaan? Doe dat, dan denk je wel anders over de lichtopbrengst van deze halogeen dimlichten.
Wel eens in je spiegel gekeken toen je één van deze modellen voorbijreed?
Gezien dat er kaarsjes in branden.
Als er mensen met je mee rijden in een verlichte straat in een woonwijk of doorgaande weg en zeggen: Heey heb je de lampen wel aan?
Het feit dat er iedere keer weer melding word gemaakt van weinig lichtopbrengst van deze dimlichten zegt voor mij genoeg.
En als je, zoals V50-Mart, al meerder typen halogeen lampen hebt geprobeerd en dan als laatste redmiddel voor "aftermarket zooi" gaat, kan IK mij dat goed voorstellen.
De meeste mensen maken nou eenmaal geen proefrit over met modder besmeurde wegen in het buitengebied en al helemaal niet als het donker is!
Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is: dat de meeste mensen hier geen aftermarket Xenon willen plaatsen om maar Xenon te hebben. (Daar hebben we andere merken en petjes voor) Deze modellen hebben een serieus probleem wat lichtopbrengst betreft en ja ,als je daarbij ook nog eens wat last hebt van nachtblindheid (want dat schijnen alle mensen met aftermarket Xenon te hebben) dan word het allemaal nog erger.
Hebben de tegenstanders van "De imitatie zooi" ooit al eens zelf gereden in een 1e generatie V50, S40, C30 over een donker landweggetje met bemodderde rijbaan? Doe dat, dan denk je wel anders over de lichtopbrengst van deze halogeen dimlichten.
Wel eens in je spiegel gekeken toen je één van deze modellen voorbijreed?
Gezien dat er kaarsjes in branden.
Als er mensen met je mee rijden in een verlichte straat in een woonwijk of doorgaande weg en zeggen: Heey heb je de lampen wel aan?
Het feit dat er iedere keer weer melding word gemaakt van weinig lichtopbrengst van deze dimlichten zegt voor mij genoeg.
En als je, zoals V50-Mart, al meerder typen halogeen lampen hebt geprobeerd en dan als laatste redmiddel voor "aftermarket zooi" gaat, kan IK mij dat goed voorstellen.
De meeste mensen maken nou eenmaal geen proefrit over met modder besmeurde wegen in het buitengebied en al helemaal niet als het donker is!
Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is: dat de meeste mensen hier geen aftermarket Xenon willen plaatsen om maar Xenon te hebben. (Daar hebben we andere merken en petjes voor) Deze modellen hebben een serieus probleem wat lichtopbrengst betreft en ja ,als je daarbij ook nog eens wat last hebt van nachtblindheid (want dat schijnen alle mensen met aftermarket Xenon te hebben) dan word het allemaal nog erger.
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het gaat erom dat mensen die te weinig menen te zien er geen been inzien om hinder te veroorzaken voor anderen en die dat steeds stelselmatig ontkennen en wegwuiven, het raakt hen immers niet
Volvo for life
- sgt.flippy
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
- Locatie: Ham, Limburg
Die verblinding naar anderen is een kwestie van de lampen afstellen.
In men vorige auto had ik 8000k xenon, best al blauw dus. Dit was chinese troep (zat zelfs in een namaak Pilot doos, achteraf pas ontdekt dat het geen echte Pilot was, maar Pilot had op zen website staan dat ze de lampen getest hebben en dat ze geen gevaar vormden)
Maar verblinden heeft het nooit gedaan, geen enkele persoon heeft ooit geseind, en als ik in groep reed, zeiden ze enkel dat het wel fel was, maar niet verblindend. Kwam van iemand die niet zo voor xenon was trouwens.
Verder klopt het wel dat zichtbaarheid veel beter is, het klopt misschien dat blauw licht niet ideaal is, maar dit reflecteert wel duidelijker op borden en lijnen op het wegdek, dus uiteindelijk is de weg toch duidelijker.
In men C30 vind ik ook dat het licht niet zo super is, wou niet te veel aanpassingen doen aan deze auto, maar ben nog steeds serieus ant twijfelen xenon te steken, wel maar 5000k deze keer, kwestie van niet zo op te vallen.
In men vorige auto had ik 8000k xenon, best al blauw dus. Dit was chinese troep (zat zelfs in een namaak Pilot doos, achteraf pas ontdekt dat het geen echte Pilot was, maar Pilot had op zen website staan dat ze de lampen getest hebben en dat ze geen gevaar vormden)
Maar verblinden heeft het nooit gedaan, geen enkele persoon heeft ooit geseind, en als ik in groep reed, zeiden ze enkel dat het wel fel was, maar niet verblindend. Kwam van iemand die niet zo voor xenon was trouwens.
Verder klopt het wel dat zichtbaarheid veel beter is, het klopt misschien dat blauw licht niet ideaal is, maar dit reflecteert wel duidelijker op borden en lijnen op het wegdek, dus uiteindelijk is de weg toch duidelijker.
In men C30 vind ik ook dat het licht niet zo super is, wou niet te veel aanpassingen doen aan deze auto, maar ben nog steeds serieus ant twijfelen xenon te steken, wel maar 5000k deze keer, kwestie van niet zo op te vallen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb tegenwoordig een prima remedie tegen mensen die bewust verblindend licht voeren... :roll:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- kawaman
- 5th Gear member
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
- Locatie: Apeldoorn
Volgens mij Bart, heb je te lang in Xenon licht gekeken en daardoor blind geraakt voor de mening van iemand anders.bart simpson schreef:Het gaat erom dat mensen die te weinig menen te zien er geen been inzien om hinder te veroorzaken voor anderen en die dat steeds stelselmatig ontkennen en wegwuiven, het raakt hen immers niet
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Totdat je iets in de achterbak legt en/of iemand meeneemt, dan staan de koplampen weer te hoog omdat 99% van de bestuurders vergeet om de koplampen handmatig naar beneden stellen.sgt.flippy schreef:Die verblinding naar anderen is een kwestie van de lampen afstellen.
Om die reden is het ook sinds 01-01-2007 verplicht om bij Xenon verlichting ook koplampsproeiers en een automatische hoogte instelinrichting te hebben.
Wat vele ook vergeten is dat de koplampunit goedgekeurd moet zijn voor Xenon lampen.
Dus simpelweg een Halogeen lampje verwisselen voor een Xenon is er niet bij.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Grappige reactie Erik, maar totaal irrelevant en nergens mijn mogelijke ongelijk aantonende, heel kenmerkend ook voor die groep die ik bedoel en heel af en toe classificeer als "petjes"kawaman schreef:Volgens mij Bart, heb je te lang in Xenon licht gekeken en daardoor blind geraakt voor de mening van iemand anders.bart simpson schreef:Het gaat erom dat mensen die te weinig menen te zien er geen been inzien om hinder te veroorzaken voor anderen en die dat steeds stelselmatig ontkennen en wegwuiven, het raakt hen immers niet
Volvo for life
- sgt.flippy
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
- Locatie: Ham, Limburg
Gewone lampen kunnen ook ontzettend verblindend zijn, en op die moment vraag ik me dan af of het nu werkelijk verschil uitmaakt dat ik verblind werd door een halogeen lamp of een xenon lamp.Schorpioen schreef:Totdat je iets in de achterbak legt en/of iemand meeneemt, dan staan de koplampen weer te hoog omdat 99% van de bestuurders vergeet om de koplampen handmatig naar beneden stellen.sgt.flippy schreef:Die verblinding naar anderen is een kwestie van de lampen afstellen.
Om die reden is het ook sinds 01-01-2007 verplicht om bij Xenon verlichting ook koplampsproeiers en een automatische hoogte instelinrichting te hebben.
Wat vele ook vergeten is dat de koplampunit goedgekeurd moet zijn voor Xenon lampen.
Dus simpelweg een Halogeen lampje verwisselen voor een Xenon is er niet bij.
Veel OEM xenon verlichting is ook verblindend, omdat het systeem niet snel genoeg werkt, of vaak bij SUV's die zowiezo hoger zijn en waarbij het dus onmogelijk is perfect af te stellen.