B21: gaatje in motorkop

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
RHS
2nd Gear member

Hallo,
Als ik het koelwater in mijn 245 (1977) bijvul in het reservoirtje loopt het er met een mooi rond straaltje weer uit door een gaatje in de kop, pal onder de tweede bougie. Is dat een regulier gat waar een dop, een kurk of een schroef in moet of is mijn kop zo door en door verrot dat zelfs het water er uit loopt? De motor loopt overigens prima.
Robert
admiral
5th Gear member

:shock: dit vraagt om een foto ik heb ook een B21 en ik zou niet weten of het bij mij ook zit, heb wel v/h voorjaar de bougies vervangen maar ben geen gaatje tegen gekomen. Ik ben toch bang dat je je een klein beetje zorgen moet gaan maken een gat in de kop waar water uit komt hoort niet.
vomd.nl
1st Gear member
Contacteer:

ik zie in Vida geen plug staan en lijkt me ook niet logisch. bedoel je niet de aftapplug in het onderblok? er zitten ook vriespluggen in je onderblok die kunnen lekken.

foto zou idd helpen
";Volvo onderdelen nodig? VOMD maakt het verschil!";
Twitter: @vomd_dordrecht
Internet: vomd.nl
Afbeelding
RHS
2nd Gear member

Geen idee wat een Vida is, maar in het onderdelenboek van de Volvodealer dat helaas alleen de linkerzijde van de motor laat zien, komen een aantal pluggen voor; sommige van blik, andere als 3/8 bout.

Afbeelding

Het kleine verticale streepje is het straaltje uittredend water, met een druppel aan het eind..

Robert
Ramon&Ramon
7th Gear member

er is een vriesplug uit of doorgeroest zie ik
Ramon&Ramon
7th Gear member

die kun je los bestellen,hopelijk nog bij de dealer,anders misschien bij Nordic.
RHS
2nd Gear member

Kan ik dat vervangen door een rubber kurk of wordt dat te heet?

RHS
RHS
2nd Gear member

Nope; de dealer zegt dat de fabriek ze zelfs niet meer heeft.

RHS
Ramon&Ramon
7th Gear member

RHS schreef:Kan ik dat vervangen door een rubber kurk of wordt dat te heet?

RHS

je maakt een grapje zeker?
RHS
2nd Gear member

Nou nee; uiteindelijk komt er water langs dus heter dan pakweg 110º zal het niet worden. Radiatorslang is toch ook van rubber? Ik dacht aan reageerbuizen-rubberkurk/dop.
jos245
3rd Gear member

Vriesdoppen kun je bij de betere revisiebedrijven/automaterialenzaken kopen in alle soorten en maten.

Ik heb ze voor mijn 262 bij Van Tilburg in Roosendaal gehaald.
Even de oude meenemen voor de juiste maat.
RHS
2nd Gear member

Ehh, ja, volgende vraag: hoe krijg ik de oude er uit?
PS: Roosendaal is voor mij ietwat uit de gooi.

Robert
Iroll
6th Gear member

Je hoeft niet naar Roosendaal, weleens aan laten opsturen gedacht? Zo'n vriesplug weegt geen drol dus dat zal je de kop niet kosten. Oude plug kan je er zo uittrekken, ze zitten erin geklemt. Nwe plug druk je op zijn plek en het midden ervan deuk je in met de steel van een hamer zodat hij zich vastzet. Eventueel een beetje vloeibare pakking op de randen doen, met de nadruk op een beetje! Anders perst het teveel aan pakking je koelsysteem in en de boel kan verstopt raken.
In warme landen zit er vaak gewoon water in het koelsysteem en daardoor rotten de pluggen door. Daarom het systeem altijd vullen met koelvloeistof, daar zit oa ook een roestbeschermer in.
Nou nee; uiteindelijk komt er water langs dus heter dan pakweg 110º zal het niet worden. Radiatorslang is toch ook van rubber? Ik dacht aan reageerbuizen-rubberkurk/dop.
Dat is wachten op ellende, er komt veel druk op te staan. Om te voorkomen dat de koelvloeistof gaat koken wordt het op druk gehouden. De kv zelf kan wel 115c worden zonder te gaan koken, en dat betekend veel druk. Het rubber gaat door al die hitte cycli krimpen en na een paar 100km klapt die er gegarandeerd uit. Het rubber van de slangen is gewapend met vezels, dus dat is heel ander materiaal als een massief rubberen kurk.
Bovendien moet zo'n kurk er te ver ingeperst worden om hem goed klem te zetten en dan blokkeer je het inwendige koelkanaal ook nog eens.
Very bad idea zo'n kurk.
Grijze144
2nd Gear member

Draai er een schroef in met vloeibare pakking en ga op zoek naar een dopje. Bij Porto zit iemand die redelijk wat slopers heeft staan, Volvosparapecas heet het.

Die dopjes zijn redelijk universeel, misschien op de sloop?
admiral
5th Gear member

Ligt het aan mij of is die foto zo groot dat ik niet zie wat ik zou moeten zien. :D
RHS
2nd Gear member

Ja, de foto is zoals ik hem uit de camera gehaald heb en in mijn dropbox gepleurd. Om het geheel te zien kun je een aantal malen op Ctrl - drukken.
Zoek naar een bijna verticaal streepje; bovenaan zie je het gat waar het straaltje uit komt.

Robert
RHS
2nd Gear member

Grijze144 schreef: Die dopjes zijn redelijk universeel, misschien op de sloop?
Tja, wel... nu ik eenmaal wist wat ik zocht bleek de plaatselijke garage ze in voorraad te hebben; 'relas' heten ze. Nu maar hopen dat de benodigde maat een 'gewone' maat is. Eerst zien dat ik de oude er uit krijg. Daarvoor moet het uitlaatspruitstuk er af, denk ik.
Robert
jos245
3rd Gear member

Afbeelding
RHS
2nd Gear member

Dank je!
De bougie op de foto is nr 2
Grijze144
2nd Gear member

Officieel kan je deze in hun gat laten draaien door er aan één kant tegen te tikken. Maar ik weet niet hoe het gat er van binnen uitziet.

Zodoende:
http://www.autozone.com/autozone/repair ... 528006a9b3

Probeer het eens. En anders draai je er een stoere schroef in voor houvast en hefboomt hem eruit.

Let erop met je nieuwe 'relas' dat er nogal wat maten zijn die bijna hetzelfde kunnen zijn. Inch en metrisch loopt door elkaar heen. Ws. is de Volvo plug een inch maat.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”