Bij de dealer in Constanta (RO) staat een Spaanse XC70 D5 met 45.000 km op de teller, motor in de soep gedraaid, volgens de dealer was de verkeerde olie de oorzaak. Wat doen die Spanjolen?lemmer schreef:Zou kunnen dat ze een andere visco voeren in Spanje, is daar niet snel kouder dan 5 graden.xc-men schreef:Ik zal het eens vragen, # 1161 835 staat op de facture maar is wel een dealer in Spanje, heb gezien dat ze flessen van 1L gebruiken met Volvo erop. Ze komen uit grote krat/ Box op een pallet dus kan bulk part # zijn. Ik ga volgende week toch even naar de dealer zal eens vragen hoe het zit.edraket schreef:Vreemd, maar dat artiklenr van de olie (1161 835) bestaat volgens mij niet. In Vadis en Vida komt het niet voor. De juiste olie zou zijn 1161 711 (1l), 1161 719 (4l) of 161 726 (226 l). Dat is een Volvo kannetje/vat met hoogstwarschijnlijk Castrol olie.
Het zou natuurlijk kunnen dat art 1161 835 de bulk variant is. Misschien eens goed om uit te zoeken.
D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
XC70 D5 2009 Ocean Race
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Ik gebruik hier Castrol 5W30 "door Volvo aanbevolen" staat op de verpakking en de dealer heeft niet anders.Thijs schreef:Ok.lemmer schreef:mijn dealer doet er nu shell in 5w30 (bluekens)
Al snap ik niet waarom een dealer afwijkt van de door Volvo voorgeschreven 0W30. (In theorie bij lage temperaturen eerder binnen de viscositeits specs)
XC70 D5 2009 Ocean Race
- xc-men
- 4th Gear member
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
- Locatie: Spanje en Brasil
- Contacteer:
Dat is de goede oil, staat ook in de Handleiding, Volvo adviceerd alleen Castrol raar dat er Volvo dealers overstappen naar Shell.mad schreef:Ik gebruik hier Castrol 5W30 "door Volvo aanbevolen" staat op de verpakking en de dealer heeft niet anders.Thijs schreef:Ok.lemmer schreef:mijn dealer doet er nu shell in 5w30 (bluekens)
Al snap ik niet waarom een dealer afwijkt van de door Volvo voorgeschreven 0W30. (In theorie bij lage temperaturen eerder binnen de viscositeits specs)
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Als ik vanaf jouw bericht even mag aanschuiven in deze discussie.....Thijs schreef:Ok.lemmer schreef:mijn dealer doet er nu shell in 5w30 (bluekens)
Al snap ik niet waarom een dealer afwijkt van de door Volvo voorgeschreven 0W30. (In theorie bij lage temperaturen eerder binnen de viscositeits specs)
Ze zijn bij Volvo natuurlijk niet gek, de standaard aanbevolen olie viscositeit zou echter zo maar betrekking kunnen hebben op een nieuwe Volvo welke zijn kilometers gaat draaien in Zweden.
Ik herinner mij ooit m.b.t. mijn S60 D5 wat diagrammetjes gezien te hebben van de aanbevolen viscositeit in combinatie met hogere normale buitentemperaturen. Misschien was dat wel in het in het instructieboekje.......
Veel info over motorolie is te vinden op deze Wikipedia pagina http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_oil
Om de diverse kwaliteits-specificaties te vergelijken staat er op de site van de European Automobile Manufacturers Association een handig tooltje http://sas-origin.onstreammedia.com/ori ... index.html
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat kun je toch niet zomaar zeggen? Er zijn wel 50 soorten Castrolmet 5W30 specs. |Het gaat er dus om dat de olie aan de A5/B5 specs voldoet. Bij mijn weten maakt Castrol die niet in 5W30. |Er zijn echter wel landen die geen roetfilter gebruiken (of waar het niet verplicht is). Daar kan wel een andere olie gebruikt worden.xc-men schreef:Dat is de goede oil, staat ook in de Handleiding, Volvo adviceerd alleen Castrol raar dat er Volvo dealers overstappen naar Shell.mad schreef:Ik gebruik hier Castrol 5W30 "door Volvo aanbevolen" staat op de verpakking en de dealer heeft niet anders.Thijs schreef: Ok.
Al snap ik niet waarom een dealer afwijkt van de door Volvo voorgeschreven 0W30. (In theorie bij lage temperaturen eerder binnen de viscositeits specs)
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Dat bedoel ik dus juist. In de motor ruimte staat niet voor niets 0W30.|Het gaat er dus om dat de olie aan de A5/B5 specs voldoet. Bij mijn weten maakt Castrol die niet in 5W30. |
DawnBlueED, Zouden in warmere landen geen andere specificaties gelden, dan hadden we dat vast van de zuidelijke mede forummers gehoord.. Het enige wat daar anders is is dat ze van 0 naar 5 W gaan, en juist dat maakt bij hogrtr temperaturen niet uit..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Als ik naar de factuur van mijn (Duitse) afleverbeurt kijk, dan is er 0w30 met A5/B5 spec in gegaan, van de firma Aral. Beurt uitgevoerd door een Volvo Vertragswerkstatt overigens.
Het heeft denk ik te maken met inkoopprijs (dat Castrol is met recht vloeibaar goud - veel duurder vind je niet) en de inkoopcontracten die dealergroepen afsluiten voor hun smeermiddelen. Is dat Shell, dan krijg je Shell in je motor, met de juiste spec als het goed is....
Gr. Marc
Het heeft denk ik te maken met inkoopprijs (dat Castrol is met recht vloeibaar goud - veel duurder vind je niet) en de inkoopcontracten die dealergroepen afsluiten voor hun smeermiddelen. Is dat Shell, dan krijg je Shell in je motor, met de juiste spec als het goed is....
Gr. Marc
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Klopt, dat is idd de 'koude kant' van de multigrade viscositeit, belangrijk voor de koude start dus.Thijs schreef:
DawnBlueED, Zouden in warmere landen geen andere specificaties gelden, dan hadden we dat vast van de zuidelijke mede forummers gehoord.. Het enige wat daar anders is is dat ze van 0 naar 5 W gaan, en juist dat maakt bij hogrtr temperaturen niet uit..
Dat de 'warme kant' van de multigrade viscositeit ook wel eens hoger word gekozen heeft een andere reden; naarmate de motor ouder word komt er wat meer speling tussen de diverse onderdelen en 'past' er een dikkere olie tussen. nmm is een iets dikkere olie in een motor met 150k+ een betere keuze.
Interessant is verder dat volgens dit document* de ACEA A5/B5 specs geen garantie bieden voor aftertreatment compatibility (kat en roetfilter) daarvoor is de C reeks van de ACEA bedoeld.
Ga je vervolgens kijken welke motorolie er voldoen aan de ACEA A5/B5 specs + hoge ACEA C specs dan moet je flink zoeken. Ik vond er nog geen één.......
*http://www.acea.be/images/uploads/pub/0 ... and_HD.pdf
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 30.09.2011 - 17:53
- Locatie: Zonhoven
Ja ik zie dat het een tweedehands auto is en dat zegt al genoeg voor mij.
Dus je weet niet wat er allemaal aan gedaan is of juist niet.
Ik betwijfel het dat een garage de hele auto gaat uitmekaar draaien als hij zo een auto binnenkrijgt. Dus het hoeft daarom niet aan het merk te liggen
Dus je weet niet wat er allemaal aan gedaan is of juist niet.
Ik betwijfel het dat een garage de hele auto gaat uitmekaar draaien als hij zo een auto binnenkrijgt. Dus het hoeft daarom niet aan het merk te liggen
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Jouw specs zijn wel goed. 0W30 en A5/B5. Merk maakt niet uit, specs zijn goed!MN-NL schreef:Als ik naar de factuur van mijn (Duitse) afleverbeurt kijk, dan is er 0w30 met A5/B5 spec in gegaan, van de firma Aral. Beurt uitgevoerd door een Volvo Vertragswerkstatt overigens.
Het heeft denk ik te maken met inkoopprijs (dat Castrol is met recht vloeibaar goud - veel duurder vind je niet) en de inkoopcontracten die dealergroepen afsluiten voor hun smeermiddelen. Is dat Shell, dan krijg je Shell in je motor, met de juiste spec als het goed is....
Gr. Marc
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Zag net op een iets oudere onderhoudsfactuur ook 5W30 Havoline olie vermeld staan,...
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Volvo specialist Nordicar gooide ook Havoline in mijn D5, maar dan 5W40
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Ondertussen 40000km verder en alles blijf voorlopig normaal,... geen traktor-geluid meer!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Afkloppen op een stuk hout, dit is de volvo goden verzoekenWim J schreef:Ondertussen 40000km verder en alles blijf voorlopig normaal,... geen traktor-geluid meer!
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Tsja, toen de mijne dat geluid ging maken was het op te lossen door een olieflush met Forte, de dealer was hier zelf mee gaan experimenteren omdat het nogal uit de hand liep onder zijn klanten met de D5, dit was overigens tegen de instructie van Volvo, maar heeft in 50% van de gevallen de kosten sterk kunnen reduceren. Ook de verversing adviseerde ze daarna om de 15000km.
Van de 7tal mensen om mij heen die een D5 hebben hebben er 5 dezelfde problemen, elke D5 heeft wel iets van de bekende kwalen. De 2 laatste zijn de laatste generatie.
De D5 is een uitstekende motor/ ontwerp met een goede loop cultuur, maar de motor is verziekt doordat Volvo door bleef borduren op dit oudere ontwerp om aan de steeds strengere Euro emissie eisen te voldoen.
De BMW zal dit wel moeten halen, die beweren premium te zijn.
Van de 7tal mensen om mij heen die een D5 hebben hebben er 5 dezelfde problemen, elke D5 heeft wel iets van de bekende kwalen. De 2 laatste zijn de laatste generatie.
De D5 is een uitstekende motor/ ontwerp met een goede loop cultuur, maar de motor is verziekt doordat Volvo door bleef borduren op dit oudere ontwerp om aan de steeds strengere Euro emissie eisen te voldoen.
De BMW zal dit wel moeten halen, die beweren premium te zijn.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Mijn V70 met D5 185pk euro4 motor heeft nu 215.000km gelopen zonder problemen.
Rijd als een zonnetje. Normaal gooi ik er ook de Castrol 0w30 met volvo specificatie in. Heb er nu verleden week dezelfde variant van Shell ingedaan.
Gekocht in Duistland voor 7,80 euro de liter.
http://shop.oil-center.de/index.php/she ... 1x1-l.html
Er zijn geen andere viscositeit varianten met de Volvo specificatie.
Als je dus wel bv een 5w30 of iets dergelijks erin gooit dan ben je zelf je motor aan het ruineren. Volvo schrijft niet voor niets deze olie voor met die specificatie. Daar zitten speciale toevoegingen in die de andere soorten niet hebben.
Rijd als een zonnetje. Normaal gooi ik er ook de Castrol 0w30 met volvo specificatie in. Heb er nu verleden week dezelfde variant van Shell ingedaan.
Gekocht in Duistland voor 7,80 euro de liter.
http://shop.oil-center.de/index.php/she ... 1x1-l.html
Er zijn geen andere viscositeit varianten met de Volvo specificatie.
Als je dus wel bv een 5w30 of iets dergelijks erin gooit dan ben je zelf je motor aan het ruineren. Volvo schrijft niet voor niets deze olie voor met die specificatie. Daar zitten speciale toevoegingen in die de andere soorten niet hebben.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Hou je wel de 30000 km aan of ververs je eerder?Turbodesk schreef:Mijn V70 met D5 185pk euro4 motor heeft nu 215.000km gelopen zonder problemen.
Rijd als een zonnetje. Normaal gooi ik er ook de Castrol 0w30 met volvo specificatie in. Heb er nu verleden week dezelfde variant van Shell ingedaan.
Gekocht in Duistland voor 7,80 euro de liter.
http://shop.oil-center.de/index.php/she ... 1x1-l.html
Er zijn geen andere viscositeit varianten met de Volvo specificatie.
Als je dus wel bv een 5w30 of iets dergelijks erin gooit dan ben je zelf je motor aan het ruineren. Volvo schrijft niet voor niets deze olie voor met die specificatie. Daar zitten speciale toevoegingen in die de andere soorten niet hebben.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik ververs 1 keer per jaar. En dat is meestal zo rond de 20.000km.
Wij rijden alleen prive met de V70. De rest voor mijn werk rijd ik met de leasebak.
Wij rijden alleen prive met de V70. De rest voor mijn werk rijd ik met de leasebak.