elzenmaa schreef:Ik vind het tijdpad uit het persbericht wel verwarrend. Er staat dat de V50 en S40 nog tot eind volgend jaar gebouwd worden.
Dit klopt inderdaad, de S40 & V50 worden nog een hele poos gebouwd....
elzenmaa schreef:Ook staat er dat het nieuwe model volgend jaar gebouwd gaat worden. Bij de omschakeling van de vorige S60 naar de huidige zat er volgens mij een hele tijd tussen waarin niet geproduceerd werd.
Dit klopt ook maar... vergeet niet dat onze toenmalige grote baas (Ford) toen blijkbaar andere prioriteiten had... dan de opvolger van de S60 te lanceren. Dit heeft veel langer geduurd dan vooropgesteld.
elzenmaa schreef:Verder hebben we nog weinig gezien van de nieuweling, wel wat fotoshops en in het verleden wat schetsen maar nog niets wat rijdt.
sgt.flippy schreef:Neen, het onderstel is gebouwd en afgesteld door Ford. Eigenlijk heeft Volvo het design van dat onderstel zelfs lichtjes slechter gemaakt.
C30 staat ook op onderstel van de Focus trouwens, dus je verhaal klopt ergens niet.
Lees even verder. C70 en C30 staan er ook bij
Even fout gelezen, dacht dat er bedoeld werd dat de C30 en C70 een ander onderstel hadden.
En ik had er al veel over gelezen dat het een Ford onderstel was, vandaar dat ik het ook gek vond dat erachter stond dat niemand daar wat van zei, want dat is wel degelijk het geval.
Naar mijn rij-ervaring rijd een Focus nog net iets leuker dan een C30.
Onderstaande staat op Wikipedia over het Ford C1 platform
Niet alleen Volvo en Ford gebruiken deze.
Ook Mazda rijdt er mee.
Ford C1 platform
Het Ford C1 platform (staat voor "Compact-class") is het platform van Ford voor de compacte auto klasse. Het vervangt het C170 platform van Ford en het BJ platform van Mazda. Het C1 platform debuteerde met de Europese Ford C-MAX compacte MPV begin 2004. Het platform is ontwikkeld voor zowel voor- als vierwielaandrijving.
Het C platform is ontwikkeld in Keulen, Duitsland, onder de naam "C Technologies Program". Dertig ingenieurs van Ford, Mazda en Volvo hebben samengewerkt bij de ontwikkeling. Dit gaf de mogelijkheid om de kracht van de verschillende fabrikanten te combineren: Volvo op het gebied van veiligheid, Mazda op het gebied van de stijfheid van de koets en Ford op het gebied van wegligging.
Ford Focus C-MAX
Het C1 platform is verlengd tot het EUCD platform (staat voor: EUropa, C en D klasse) voor het gebruik in grotere modellen (zoals de Volvo V70, Volvo S80, en Ford Mondeo.
Alle auto's gebaseerd op dit model delen de voor- en achtersubframes, vering, stuurinrichting, reminrichting, veiligheidsystemen en elektrische installatie.
Modellen
De volgende modellen maken momenteel gebruik van het platform:
2003 – Ford C-MAX (eerste model op dit platform).
2004 – Mazda 3 (code naam BK).
2005 – Ford Focus (niet de Amerikaanse versie deze blijven tot en met 2009 het oude C170 platform gebruiken).
2004 – Volvo S40 sedan (code naam P11).
2004 – Volvo V50 station wagon (code naam P12).
2006 – Mazda 5.
2006 - Volvo V50 2006 – Volvo C70 coupe/cabriolet (code naam P15).
2007 – Volvo C30 (code naam P14).
2008 – Ford Kuga.
2009 - Volvo XC60
2009 - Volvo S60
Ben schreef:We gaan in het voorjaar wel weer eens met een Volvo-forumgroep kijken wat er geproduceerd wordt in Gent.
Lijkt me ook weleens leuk om de geboorteplek van m'n V50 te zien.
Bij het bestellen ervan las ik over de mogelijkheid om de auto zelf in Zweden te gaan ophalen.
Echter toen ik hoorde dat hij dan vanuit België naar Zweden gebracht zou worden waar ik hem vervolgens weer kon ophalen, dat maar gelaten voor wat het is.
Hij zou tenslotte bijna bij me langs gekomen zijn.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020) V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Ben schreef:Ik hoorde op de persconferentie in Frankfurt iets over nieuwe platforms.
Of die nu al zullen worden ingezet?
Discovery schreef:Je bedoelt de nieuwe Scalable Platform Architecture. Maar die is alleen voor de grotere modellen. Voor zover ik weet wordt voor de nieuwe V/C/XC 30/40 hetzelfde platform gebruikt als voor de C70 facelift, wat een gewijzigd Ford C1 platform is.
Stond in het april nummer van Autovisie al een stukje over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020) V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Ben schreef:Ik hoorde op de persconferentie in Frankfurt iets over nieuwe platforms.
Of die nu al zullen worden ingezet?
Discovery schreef:Je bedoelt de nieuwe Scalable Platform Architecture. Maar die is alleen voor de grotere modellen. Voor zover ik weet wordt voor de nieuwe V/C/XC 30/40 hetzelfde platform gebruikt als voor de C70 facelift, wat een gewijzigd Ford C1 platform is.
Stond in het april nummer van Autovisie al een stukje over.
Ik hoop dat Volvo in staat om genoeg geld te verdienen om continue innovatie te blijven volhouden. Wie weet wat Geely zich kan veroorloven? Het aandeel Geely is in de aanloop naar de Volvo deal gestegen en sinds vorig jaar november alleen maar gedaald tot lager dan voor de overname gesprekken. Het aandeel Volvo is ook minder dan de helft van voordat de gesprekken publiek werden. Ik wil niet doem denken, maar waarom zouden tot heel veel meer instaat zijn dan Ford toen Ford eigenaar was? We hebben allemaal gezien dat Ford het enige grote Amerikaanse merk was dat geen bail-out nodig had van de staat. GM heeft flink moeten schrappen in hun product portfolio (zelfs opheffen van submerken).
Niet veel automerken kunnen meer onafhankelijk (zie laatste poging bij Saab) van elkaar en moeten omwille van schaal grootte wel samenwerken.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Saab is ander verhaal. Met Saab is het slecht gegaan toen Opel erbij in is gekomen. Opel heeft de marketing van Saab niet goed aangepakt. Je kreeg het geval bij het kopen van een Saab toch een Opel te kopen. Daarnaast zijn er bij Saab te weinig productinnovaties doorgevoerd de laatste jaren.
Volvo heeft al langer ervaring met samenwerking van andere merken. Renault/Mitsubishi/Ford/etc.
Als Volvo maar de onafhankelijkheid gebruikt en krijgt dan zie ik geen problemen voor ze.
Ik ben juist blij dat mijn C30 op een Focus onderstel staat. Hiervoor had ik namelijk een Focus uit 2006, 2.0 motor en die reed geweldig. Ik was dus ook zo enthousiast dat ik zonder aarzeling de C30 heb gekocht.
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
Er zijn idd. slechtere onderstellen te bedenken, al heb ik niet de indruk dat dat onderstel 1 op 1 is overgenomen, een Focus is iets strakker te sturen...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
945i schreef:Er zijn idd. slechtere onderstellen te bedenken, al heb ik niet de indruk dat dat onderstel 1 op 1 is overgenomen, een Focus is iets strakker te sturen...
Dat hoeft niet aan een aanpassing van het chassis te liggen. Andere veren, schokdempers en stabilisatoren maken al een enorm verschil. Fords zijn over het algemeen wat straffer afgeveerd als Volvo's. Ik denk dat je het daarin moet zoeken.
Ben schreef:We gaan in het voorjaar wel weer eens met een Volvo-forumgroep kijken wat er geproduceerd wordt in Gent.
Lijkt me ook weleens leuk om de geboorteplek van m'n V50 te zien.
Bij het bestellen ervan las ik over de mogelijkheid om de auto zelf in Zweden te gaan ophalen.
Echter toen ik hoorde dat hij dan vanuit België naar Zweden gebracht zou worden waar ik hem vervolgens weer kon ophalen, dat maar gelaten voor wat het is.
Hij zou tenslotte bijna bij me langs gekomen zijn.
Ik weet dat het ook niet he-le-maal on topic is, echter een bezoek aan de fabriek lijkt me wel een ge-wel-dig idee!