Volvo V70 2.5 10 V 1997

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
H.J. Biemond
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.09.2008 - 10:45
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik rij sinds 2 jaar in een V70 classic 2.5 10v. Op zich rijdt de auto super maar ik vind hem wat magertjes presteren als het bergop gaat en al helemaal in combinatie met de caravan. Wij hebben een relatief kleine caravan van maximaal 1000 kg dus daar zou de Volvo niet veel moeite mee moeten hebben. (ook de berekeningen op de site van de caravantrekker bevestigen dit). Echter een lichte helling in midden Frankrijk zorgt er al voor dat we soms in de 3e versnelling met 60 km/h naar boven rijden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. De auto rijdt en start goed, geeft geen storingen, rookt niet en gebruikt bijna geen olie. Km. stand is 173.000. De laatste tijd vind ik hem nog tammer geworden. boven de 3000 toeren gebeurt weinig meer dan daaronder. Hij loopt wel rustig richting de 150 en harder maar volgens mij ging dat in het verleden pittiger. Zijn er mensen die dit herkennen of die een idee hebben waar ik naar zou moeten kijken ? Is het zinvol om de auto eens op een rollenbank te zetten om te kijken hoeveel vermogen de auto nog heeft ? En zo ja weet iemand een bedrijf met een rollenbank in het westen van het land?

Groeten, H.J.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou eerst eens naar de carter ventilatie kijken. Als de distributie net is gedaan kan daar ook het probleem zitten.
De 5 pitters moet je wel lekker op toeren houden. Bij 60 in zijn 3 zit je volgens mij nog niet eens aan de 3000 toeren en dat is echt niet overdreven hoog voor bergop met caravan. Zelf zou ik de toerenteller niet onder de 3000 laten komen. Dan klinkt ie ook nog eens geweldig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fi-Wi
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 24.02.2008 - 11:11

Herkenbaar. Ik heb eveneens een V70 2.5 10V uit 1997 en hoewel het een geweldige auto is stoor ik mij aan het gebrek aan vermogen. Zelfs onbepakt en zonder passagiers moet ik goed inschatten of ik wel genoeg tijd heb om een vrachtwagen in te halen. Laat staan als we er met zijn 4-en met wat koffers inzitten.

Ik heb een monteur van een Volvo-dealer al eens laten testrijden maar die merkte geen bijzonderheden. Ook geen foutcoden na het uitlezen.

Kennelijk zijn de 144pk's te weinig voor de 1600 kg.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Nog geen pk per 10 kg is inderdaad niet pittig, maar gelukkig houden de motoren van hogere toerentallen. Dus wat eerder terugschakelen en hoger in de toeren rijden. Als je boven de 3000 toeren niet merkt dat 'ie meer kracht krijgt is er iets niet goed.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
ravdevil
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 08.01.2009 - 17:39
Locatie: Drenthe

Wel bijzonder, mijn S70 en V70 hadden in het verleden nooit dit soort problemen. Ik reed met gemak door de Alpen over passen heen met belading en aan de trekhaak een Kip 47 Grey-line caravan die max beladen 1300 kg woog....
S70 2.5 10v aut
V70 2.5 10v aut
XC70 2.4 T geartronic nauticblue
For Vikings only
brucio
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.06.2009 - 17:09

oeps... wrong topic
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

ravdevil schreef:Wel bijzonder, mijn S70 en V70 hadden in het verleden nooit dit soort problemen. Ik reed met gemak door de Alpen over passen heen met belading en aan de trekhaak een Kip 47 Grey-line caravan die max beladen 1300 kg woog....
Hé, maar jij had automaten, die schakelen wel terug en dan is het geen probleem. Bij een handbak moet je dat zelf doen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Geus schreef:
ravdevil schreef:Wel bijzonder, mijn S70 en V70 hadden in het verleden nooit dit soort problemen. Ik reed met gemak door de Alpen over passen heen met belading en aan de trekhaak een Kip 47 Grey-line caravan die max beladen 1300 kg woog....
Hé, maar jij had automaten, die schakelen wel terug en dan is het geen probleem. Bij een handbak moet je dat zelf doen.
Ja! doe dat dan ook :) , dan is het probleem ook verholpen... :twisted:
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

T5 kopen? :P
H.J. Biemond
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.09.2008 - 10:45
Contacteer:

Lijkt me een mooi plan. Eerst maar even sparen ! :-)
H.J. Biemond
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.09.2008 - 10:45
Contacteer:

Hallo allemaal,

Heb even gekeken naar de luchtmassameter van mijn 10 klepper. Deze is van Siemens met als artikelnummer 1537-1 183-97. Weet iemand waar ik deze nieuwe kan vinden (buiten de Volvo dealer) ?

Groeten, H.J.
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

2e hands zou kunnen, maar dan is het de gok hoe lang hij het volhoud.
ik heb ik mijn V70 een imitatieLMM gezet, was volgens mij 270 euro...

groeten
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
Fi-Wi
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 24.02.2008 - 11:11

H.J. Biemond schreef:Hallo allemaal,

Heb even gekeken naar de luchtmassameter van mijn 10 klepper. Deze is van Siemens met als artikelnummer 1537-1 183-97. Weet iemand waar ik deze nieuwe kan vinden (buiten de Volvo dealer) ?

Groeten, H.J.
Is deze kapot dan? Als je twijfelt is het goedkoper je BC te laten uitmeten op foutcodes of zelf het stekkertje eruit te halen en kijken of je (geen) verschil merkt.

Anders is het - lijkt mij - wat zonde van de paar honderd euro die je anders voor niets voor een LMM uitgeeft.
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Heeft een 10V een LMM dan ???? kan het mis hebben maar volgens mij werkt deze met een map sensor.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klopt, de 10 kleppert heeft een MAP ipv een lmm.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
TimoB
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.10.2011 - 21:18

Sorry voor het kicken van een oud topic. Ik ben me aan het inlezen in een door mij onlangs aangeschafte V70 2.5 10V, maar die heeft toch een LMM ipv een MAP?
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”