Ik gooi hier maar eens even een restauratie-vraag neer: wat is hier wijs?
Ik heb in de dakrand van de 780 (dus boven de goot) wat gaatjes. Die heb ik verder rechthoekig uitgeslepen tot ik gezonde plaat tegenkwam. Nu blijkt dat onder de bovenplaat een onderplaat zit, die een roestrand heeft. ik denk dat e.e.a veroorzaakt is door lekkage via het schuifdak en er water heeft gestaan. Het probleem zit aan beide kanten.
Ik wil dit behandelen voordat ik ga lassen, maar dan krijg ik oplos/brandproblemen. En ten tweede: hoe zal ik het behandelen: met waxoil, roestomvormer die meteen ook een epoxylaag wordt, lasprimer, etc.. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld lasprimer goed werkt en dan later via te boren gaatjes waxoil??
Graag jullie ideeen erover!
De foto: dakrand, direct aansluitend eronder de goot waar het rubber met sierrand overheen komt en daaronder zie je nog de bovenkant van het portier.
Wat is wijs bij deze roest?
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik persoonlijk ben meer van nieuw plaatwerk inlassen. Ik heb altijd een beetje de angst dat de zaak volspuiten met waxoil een lapmiddel is als er al sprake is van (stevige) roestvorming. Roetsomvormer zou je kunnen proberen maar daar heb ik ook zoiets van...hmm. Roest is vergaan plaatwerk en je hebt altijd dat kleine risisco dat het gebeuren wat meer is aangevreten dan je had durven vermoeden, dat heb ik proefondervindelijk mogen ervaren bij de restauratie van een 64-er MGB.
Mijn voorkeur is dus: Uitstukken en lassen.
Mijn voorkeur is dus: Uitstukken en lassen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Hoi! Dank voor je reactie!
Ik ben het wel met je eens, maar dit is plaatwerk onder het plaatwerk: dan ben ik het verband kwijt en bovendien is het haast niet na te maken en moet ik zo'n beetje het hele dak eraf halen. Bovendien is het oppervlakte-roest, en kan ik het kaal schuren op de plekkjes waar ik er bij kan.
Ik heb goede ervaringen met Brunox omvormer, dat wordt ook door grote restaurateurs gebruikt en werkt ook meteen als epoxyprimer. Ik moet het alleen " blind" gebruiken en dan weet je niet waar het gekomen is. de roest lijkt wel vooral in het voorste deel te zitten, meer naar achteren is er geen probleem zo te zien.
Ik ben het wel met je eens, maar dit is plaatwerk onder het plaatwerk: dan ben ik het verband kwijt en bovendien is het haast niet na te maken en moet ik zo'n beetje het hele dak eraf halen. Bovendien is het oppervlakte-roest, en kan ik het kaal schuren op de plekkjes waar ik er bij kan.
Ik heb goede ervaringen met Brunox omvormer, dat wordt ook door grote restaurateurs gebruikt en werkt ook meteen als epoxyprimer. Ik moet het alleen " blind" gebruiken en dan weet je niet waar het gekomen is. de roest lijkt wel vooral in het voorste deel te zitten, meer naar achteren is er geen probleem zo te zien.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Om in de kieren en naden te koekeloeren zou je ergens een endoscoop vandaan moeten toveren, dan kuj je zien wat je moet doen en nadien hoe je het hebt gedaan. En als de roest oppervlakkig is en het middel door de prof ook in gebruik is, waarom dan niet ook bij jou gebruiken?
En dak is inderdaad lastig maar (is een beetje werk) een nieuwe dakplaat blijft natuurlijk een optie (na dit gedoe moet je toch het hele dak spuiten)
Enniehoe: succes met de klus en, indien mogelijk, een kleine fotoreportage om het werk te laten zien alhier?
En dak is inderdaad lastig maar (is een beetje werk) een nieuwe dakplaat blijft natuurlijk een optie (na dit gedoe moet je toch het hele dak spuiten)
Enniehoe: succes met de klus en, indien mogelijk, een kleine fotoreportage om het werk te laten zien alhier?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Die endoscoop is een goed idee! Ik denk dat ik het dak daarna wat verder open maak om de roest te kunnen schuren.? En dan Brunox en na het lassen waxoil...
Een nieuwe dakplaat is niet te krijgen, of ik moet ergens een sloop 780 zien te vinden, maar 780's liggen niet voor het opscheppen en al het plaatwerk is anders dan van de reguliere Volvo's.
Een nieuwe dakplaat is niet te krijgen, of ik moet ergens een sloop 780 zien te vinden, maar 780's liggen niet voor het opscheppen en al het plaatwerk is anders dan van de reguliere Volvo's.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Denk er goed om: Een vouw of iets dergelijks in je dakplaat krijg je never nooit meer strak! Dat blijf je zien, dat kan elke plaatwerker bevestigen.Ik denk dat ik het dak daarna wat verder open maak om de roest te kunnen schuren.
Ik heb eens de keuze gemaakt om het dak van een 205-je (waar de motorkap overheen gevouwen was en het dak dus zijn model verloren had) uit te laten deuken in plaats van er een dakplaatje over te laten zetten. Op het oog was hij strak maar met strijklicht leek het wel een golfbaan.
Ik zou adviseren om maar niet te buigen aan die dakplaat.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Zoals je op de foto kunt zien heb ik alleen het slechte deel weggeslepen en daar komt een stukje in, dan met tin afstrijken en in de vorm schaven. Dat moet op zo'n stukje wel te doen zijn..
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Vakmanschap is meesterschap. Dat klinkt goed en inderdaad, dat moet op zo'n stukje goed te doen zijn.daar komt een stukje in, dan met tin afstrijken en in de vorm schaven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant