kachelmotor demonteren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Weet iemand of je een kachelmotor van een V70 N (2001) kunt demonteren zonder hem te mollen? In een ander topic staat namelijk dat het alleen maar op die manier kan, wat mij niet kan voorstellen.
Ik wil namelijk een piepend asje smeren zodat die weer een tijdje mee kan. Ja ik weet het, uitstel van executie.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Beetje WD40 en even in laten trekken. (en bij de forumsponsors alvast een andere/nieuwe bestellen)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

V70/2.4D/2003 schreef:Beetje WD40 en even in laten trekken. (en bij de forumsponsors alvast een andere/nieuwe bestellen)
Ja, bedankt, dat was ik ook van plan maar de vraag is hoe ik bij dat asje kom. Dus hoe demonteer ik de handel. Misschien een goedbedoelde reactie van je maar ik heb er niets aan.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Je gaat er niet aan ontkomen om (gokje) 80% van je dashboard uit te moeten bouwen. Maar dat is wel een leuk klusje voor een regenachtige zaterdag.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Kachelmotor ligt er redelijk snel uit hoor.

Plaat onder dashbord kastje verwijderen, dan dashbordkastje loshalen en dan kan je de kachelmotor losschroeven.
Al met al denk ik 15 a 20 min werk.
Ik heb dit onlangs bij een XC70 MY05 gedaan

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Wij hebben de complete motor vervangen daar smeren maar 1 week stilte opleverde

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat piepen wordt veroorzaakt door de koolborstels in de motor en dus niet het asje.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

demonteren stelt niet zo veel voor inderdaad..
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ramon&Ramon schreef:dat piepen wordt veroorzaakt door de koolborstels in de motor en dus niet het asje.
Dus je advies is om het gehele ding te vervangen? Ik meen me te herinneren gelezen te hebben op een ander forum dat alleen het electronische deel te vervangen is. Ik dacht voor 75 euro o.i.d. Zou van Bosch zijn.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij de 850 en V70 classic stond het Bosch nummer van het motortje erop. Dit motortje wordt ook in kachels enzo gebruikt, en is bij elke Bosch dealer (installateur of garage) te bestellen. Kostte inderdaad iets van 80 euro als ik me goed herinner.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

edraket schreef:Bij de 850 en V70 classic stond het Bosch nummer van het motortje erop. Dit motortje wordt ook in kachels enzo gebruikt, en is bij elke Bosch dealer (installateur of garage) te bestellen. Kostte inderdaad iets van 80 euro als ik me goed herinner.
Klopt Ed. In onderstaande link uit 2008 zeg je hetzelfde. Iemand in die link zegt echter dat hij met grof geweld de fan van het asje moest verwijderen en daardoor kapot. Dat lijkt me dan niet zo handig als je alleen het motorretje wilt vervangen. Of heb jij een andere ervaring?

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=18520#287264 id=287264
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt de fan er gewoon af halen. Gewoon in de workmate zetten en dan op het asje tikken, dan schuift de fan zo van de as af. Bij mij ging het probleemloos.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Thanks, ik weet genoeg.
Gebruikersavatar
mini2
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 11.12.2008 - 20:01
Locatie: Amersfoort

Met contactspray inspuiten en even laten uitwasemen. Bij mij is hij nu al een jaar stil, wellicht een keer herhalen als je hem weer hoort.
V60 T8 Recharge AWD Inscription Polestar Engineered & Optimised
V60 D4 Geartronic Nordic+ Luxury (model 2017) 251.000km
V70 D5 AWD Summum (model 2005) sinds aug 2008 390.000km
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

mini2 schreef:Met contactspray inspuiten en even laten uitwasemen. Bij mij is hij nu al een jaar stil, wellicht een keer herhalen als je hem weer hoort.
Klein vraagje, wat spuit je dan in? Volgens Ramon zijn het de koolborstels. Die kun je moeilijk inspuiten lijkt me.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het lagertje wil ook wel piepen hoor, zijn zeker niet altijd de koolbortsels. Vaak gaat de fan piepen als je door een bocht gaat, en dat heeft niks met koolborstels te maken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ik zeg ook niet dat het de koolborstels zijn,maar dat het ook zou kunnen.
het is niet altijd het lagertje wat piept.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ramon en Ed,

beiden bedankt voor de info. Er zijn dus 2 mogelijke oorzaken. Ik begin bij het asje en eindig misschien bij de koolborstels. Is dat laatste aan de orde dan schaf ik een nieuwe unit aan.
By the way, heb even pro forma geïnformeerd bij de plaatselijke Volvodealer wat een kachelmotor kost: Schrik niet, 430 euro!!!!!. Daarentegen: Scandcar 130 euro.
Worden wij hier door volvo genaaid?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Nee hoor, want ik heb ze beide gezien, scandcar ziet er wat minder degelijk uit. De waaier is van een veel zachtere kunststof het geen dan ook wel minder lang mee zal gaan. De Volvo stond me bij van rond de 350 euro

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Anders eens informeren via onderdelenlijn.nl of rechtstreeks bij Verwijst voor een gebruikte.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”