BCM 0090 acceleratiemeter XC90

Plaats reactie
josvdp
Starter

Eergisteren de wagen laten uitlezen en...volgende storingscode is actief:
593:BCM-0090 Zijwaartse-acceleratiemeter. Onjuist signaal.
Ik heb via via een tutor voor het controleren van de bedrading..
Er moet gemeten worden tussen de contacten van de actieve gierregelingssensor en de aansluitingen op de "regeleenheid".
Mijn vraag is volgende, waar vind ik deze regeleenheid terug op de wagen ????
De gierregelingssensor zit onder de rechtse zetel doch waar zit "de" regeleenheid welke gelinkt is aan deze accelerator? Mag men hier ongestoord de stekkers van los nemen ?? Het betreft een xc90 DW5 van 2003. Wat kost zulk een acceleratiemeter ??
mvg.jos
Thijs
7th Gear member

Denk dat de signalen over de canbus gaan. Dus of de sensor is stuk, of de module waar deze op aangesloten zit. Die bedrading zou je moeten kunnen volgen?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
josvdp
Starter

Volgens de garagehouder zou ik eerst de bedrading moeten controleren. Zo schrijft deze tutor: Zet contact uit ..controleer de bedrading tussen de actieve gierregelingssensor vervolgens..aansluiting #1en aansluiting #A25 (A25van de regeleenheid)...vervolgens #2 en aansluiting #A29 .....3 en #A6 .....5 en #A39
Deze controleren op kabelbreuk.
Mijn vraag daaromtrent is : waar vind ik deze "regeleenheid"

De signalen gaan wel degelijk via canbus.
mvg.jos
josvdp
Starter

Ik heb het betreffende onderdeel gedemonteerd onder de rechter passagiersstoel...het doosje open gemaakt in de hoop op zichtbare schade....doch. Het kastje bevat een volledig rondom dichtgesoldeert doosje verbonden met een eerste print welke een heuse microprocessor bevat en daaronder zit nogmaals een print welke ik niet heb kunnen demonteren vermits deze vast gekit was aan de behuizing. Zes soldeerpunten heb ik opnieuw aangestipt omdat deze mechanisch contact moesten maken met de onderliggende print...alles terug gemonteerd, maar nu moet je telkens terug de wagen uitlezen met gepaste apparatuur. De mij beschikbare kan enkel motorstoringen detecteren en moet de wagen terug bij een merkdealer uitgelezen worden.
Kostprijs van een nieuwe acceleratiesensor : €574 zonder montage.
Ik heb actronics.nl aangeschreven doch voorlopig nog geen antwoord gekregen. (deze herstellen elektronische componenten)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”