In http://volvo200.org/modellen/bakken.htm vond ik een helder overzicht van de verschillende bakken voor de 200 serie. Bestaat zoiets ook voor de 144? Ik heb er een (1970) met de pook helemaal vooraan en een ander met de pook veel verder naar achter. Ik zoek voor een van beide een bak met overdrive.
Dank
RHS
Versnellingsbakken 140
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Voor de 140 werd volgens mij buiten de automatische bak alleen de M40 en M41, beide met 4 versnellingen geleverd: de M41 is de bak met overdrive. De lange en korte pook is dezelfde bak, alleen met een ander bovenstuk, dat je kunt omzetten...De M41 is in principe de M40, maar met een langere uitgaande as voor de overdrive.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- RHS
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
- Locatie: Coimbra
Bedankt; dat is precies wat ik weten wou. Bij de aanschaf van een M41 heb ik dus ook een kortere cardanas nodig?whitehorsekart schreef:.De M41 is in principe de M40, maar met een langere uitgaande as voor de overdrive.
Robert
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Yep! Je kunt hem ( laten-) inkorten, maar dan moet je hem wel laten balanceren!
Je kunt eens vragen bij Dhr Frankefort, http://www.frankefort.nl/overdrive/
zie ook o.a. dit draadje: http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141&t=8594
Je kunt eens vragen bij Dhr Frankefort, http://www.frankefort.nl/overdrive/
zie ook o.a. dit draadje: http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141&t=8594
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
Ik had ergens op een site een andere versnellingsbak gevonden, maar weet niet meer welke dat geweest moet zijn.
tevens lees ik ook wel eens dat met een BMW bak monteert(??)
maar of dat nu zo voor de hand ligt...
tevens lees ik ook wel eens dat met een BMW bak monteert(??)
maar of dat nu zo voor de hand ligt...
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Dat zijn de latere bakken van AW, de 140 serie en daarvoor deelde elkaars bakken. Oftewel een katterug mits deze van na 196.....is tot en met de 140 serie is uitwissel baar met elkaar. Tuurlijk inwendig kan er iets anders zijn en de 1 is voor een OD en de ander niet maat constructief zijn ze bij mij weten allemaal hetzelfde. Vanaf de 200 serie zijn ze overgestapt op bakken die op meerdere merken zaten.patrick2wd schreef:Ik had ergens op een site een andere versnellingsbak gevonden, maar weet niet meer welke dat geweest moet zijn.
tevens lees ik ook wel eens dat met een BMW bak monteert(??)
maar of dat nu zo voor de hand ligt...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.
Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.
Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.
Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.
Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.
Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11
Als je een bak van een 740/940 neemt moet je er goed om denken dat deze een mechanische teller aansluiting heeft, dit heeft met het bouwjaar uit te staan.B-lennium schreef:Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.
Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.
Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.
Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
mvg
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Bak met mechanische teller aansl is zeldzaam, moet je dus aan een regelsysteem die speciaal daarvoor is ontwikkeld en al bij diverse bedrijven te koop is. Dan kun je dus met een bak met electrische aansluiting nemen.De Fryske Volvo Rider schreef:Als je een bak van een 740/940 neemt moet je er goed om denken dat deze een mechanische teller aansluiting heeft, dit heeft met het bouwjaar uit te staan.B-lennium schreef:Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.
Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.
Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.
Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
mvg
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
heeft die versnellingsbak een typenummer?De Fryske Volvo Rider schreef:Als je een bak van een 740/940 neemt moet je er goed om denken dat deze een mechanische teller aansluiting heeft, dit heeft met het bouwjaar uit te staan.B-lennium schreef:Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.
Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.
Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.
Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
mvg
M...?
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Met het plaatsen van een M45 schiet je nog niet zo heel veel op, want dat is een vierbak. Dan kun je dus net zo goed je M40 houden.
De volgende 240/740 bakken zijn mogelijk wel interessant:
- M46 = vierbak + overdrive (vergelijkbaar met M41, maar sterker)
- M47 = echte vijfbak
Een M46 met mechanische telleraandrijving is weer makkelijker te vinden dan een M47 met telleraandrijving.
Zie ook het verhaal over de mogelijkheden op mijn website.
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... ingen.html
Is geschreven voor Amazon, maar geldt ook voor de 140-serie.
Een betaalbare en makkelijke optie is wellicht de volgende
www.frankefort.nl/overdrive/
Dat is een M40 omgebouwd tot M41.
Het verschil in korte of lange pook zit hem puur in het deksel.
Die kun je dus gewoon naar wens monteren.
1 op 1 overzetten van het deksel van je M40 kan echter niet omdat dan de "sensor" voor de vierde versnelling ontbreekt.
De volgende 240/740 bakken zijn mogelijk wel interessant:
- M46 = vierbak + overdrive (vergelijkbaar met M41, maar sterker)
- M47 = echte vijfbak
Een M46 met mechanische telleraandrijving is weer makkelijker te vinden dan een M47 met telleraandrijving.
Zie ook het verhaal over de mogelijkheden op mijn website.
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... ingen.html
Is geschreven voor Amazon, maar geldt ook voor de 140-serie.
Een betaalbare en makkelijke optie is wellicht de volgende
www.frankefort.nl/overdrive/
Dat is een M40 omgebouwd tot M41.
Het verschil in korte of lange pook zit hem puur in het deksel.
Die kun je dus gewoon naar wens monteren.
1 op 1 overzetten van het deksel van je M40 kan echter niet omdat dan de "sensor" voor de vierde versnelling ontbreekt.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
nu een M47 gevonden, maar waar (of hoe zie ik) die tellergever zit/ aansluiting (foto?)
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Dit is er een met aansluiting, maar afgedopt

Dan weet je in elk geval waar je moet kijken.
Waarschijnlijk zegt de prijs ook al veel.
Aankoop circa 50 a 100 euro = zonder
Aankoop circa 200 a 200 euro = met
Of je moet geluk hebben en met een bak met aansluiting in de eerste categorie zitten

Dan weet je in elk geval waar je moet kijken.
Waarschijnlijk zegt de prijs ook al veel.
Aankoop circa 50 a 100 euro = zonder
Aankoop circa 200 a 200 euro = met
Of je moet geluk hebben en met een bak met aansluiting in de eerste categorie zitten

_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
..bingo..
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Gefeliciteerd! Fototje?
Dan nu nog een koppelingshuis (laten maken) om hem achter je B20 te hangen. Aangenomen dat hij voor je 140 is.
Dan nu nog een koppelingshuis (laten maken) om hem achter je B20 te hangen. Aangenomen dat hij voor je 140 is.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
nee.. B23A...
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Oh, dan is het appeltje eitje
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
alleen kijken of de ophanging compatible is..
en gereed maken voor gas..
en.. en ..
en gereed maken voor gas..
en.. en ..
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Eh, achter een B23A in je 140 of in een 240?
In dat eerste geval, veel succes!
In dat tweede geval, appeltje eitje.
In dat eerste geval, veel succes!
In dat tweede geval, appeltje eitje.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
want.. :-k