Versnellingsbakken 140

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

In http://volvo200.org/modellen/bakken.htm vond ik een helder overzicht van de verschillende bakken voor de 200 serie. Bestaat zoiets ook voor de 144? Ik heb er een (1970) met de pook helemaal vooraan en een ander met de pook veel verder naar achter. Ik zoek voor een van beide een bak met overdrive.

Dank
RHS
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Voor de 140 werd volgens mij buiten de automatische bak alleen de M40 en M41, beide met 4 versnellingen geleverd: de M41 is de bak met overdrive. De lange en korte pook is dezelfde bak, alleen met een ander bovenstuk, dat je kunt omzetten...De M41 is in principe de M40, maar met een langere uitgaande as voor de overdrive.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

whitehorsekart schreef:.De M41 is in principe de M40, maar met een langere uitgaande as voor de overdrive.
Bedankt; dat is precies wat ik weten wou. Bij de aanschaf van een M41 heb ik dus ook een kortere cardanas nodig?

Robert
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Yep! Je kunt hem ( laten-) inkorten, maar dan moet je hem wel laten balanceren!
Je kunt eens vragen bij Dhr Frankefort, http://www.frankefort.nl/overdrive/
zie ook o.a. dit draadje: http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141&t=8594
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

Ik had ergens op een site een andere versnellingsbak gevonden, maar weet niet meer welke dat geweest moet zijn.
tevens lees ik ook wel eens dat met een BMW bak monteert(??)

maar of dat nu zo voor de hand ligt...
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

patrick2wd schreef:Ik had ergens op een site een andere versnellingsbak gevonden, maar weet niet meer welke dat geweest moet zijn.
tevens lees ik ook wel eens dat met een BMW bak monteert(??)

maar of dat nu zo voor de hand ligt...
Dat zijn de latere bakken van AW, de 140 serie en daarvoor deelde elkaars bakken. Oftewel een katterug mits deze van na 196.....is tot en met de 140 serie is uitwissel baar met elkaar. Tuurlijk inwendig kan er iets anders zijn en de 1 is voor een OD en de ander niet maat constructief zijn ze bij mij weten allemaal hetzelfde. Vanaf de 200 serie zijn ze overgestapt op bakken die op meerdere merken zaten.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.

Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.

Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.

Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

B-lennium schreef:Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.

Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.

Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.

Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
Als je een bak van een 740/940 neemt moet je er goed om denken dat deze een mechanische teller aansluiting heeft, dit heeft met het bouwjaar uit te staan.

mvg
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De Fryske Volvo Rider schreef:
B-lennium schreef:Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.

Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.

Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.

Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
Als je een bak van een 740/940 neemt moet je er goed om denken dat deze een mechanische teller aansluiting heeft, dit heeft met het bouwjaar uit te staan.

mvg
Bak met mechanische teller aansl is zeldzaam, moet je dus aan een regelsysteem die speciaal daarvoor is ontwikkeld en al bij diverse bedrijven te koop is. Dan kun je dus met een bak met electrische aansluiting nemen.
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

De Fryske Volvo Rider schreef:
B-lennium schreef:Naast de originele volvo bakken worden soms ook 'niet' volvo bakken gebruikt. Vaak wordt er dan een adapterplaat geplaatst.

Borg en warner t5, t9 bakken of ford siera versnellingsbakken zijn populair.

Bmw getrag 265/262 'dogleg' versnellings bakken zijn erg sterk maar duur.

Er zijn bakhuizen te koop waarmee de m45 van volvo (240, 740 of 940) gemonteerd kan worden aan een b20
Als je een bak van een 740/940 neemt moet je er goed om denken dat deze een mechanische teller aansluiting heeft, dit heeft met het bouwjaar uit te staan.

mvg
heeft die versnellingsbak een typenummer?
M...?
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Met het plaatsen van een M45 schiet je nog niet zo heel veel op, want dat is een vierbak. Dan kun je dus net zo goed je M40 houden.

De volgende 240/740 bakken zijn mogelijk wel interessant:
- M46 = vierbak + overdrive (vergelijkbaar met M41, maar sterker)
- M47 = echte vijfbak
Een M46 met mechanische telleraandrijving is weer makkelijker te vinden dan een M47 met telleraandrijving.

Zie ook het verhaal over de mogelijkheden op mijn website.
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... ingen.html
Is geschreven voor Amazon, maar geldt ook voor de 140-serie.

Een betaalbare en makkelijke optie is wellicht de volgende
www.frankefort.nl/overdrive/
Dat is een M40 omgebouwd tot M41.

Het verschil in korte of lange pook zit hem puur in het deksel.
Die kun je dus gewoon naar wens monteren.
1 op 1 overzetten van het deksel van je M40 kan echter niet omdat dan de "sensor" voor de vierde versnelling ontbreekt.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

nu een M47 gevonden, maar waar (of hoe zie ik) die tellergever zit/ aansluiting (foto?)
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Dit is er een met aansluiting, maar afgedopt
Afbeelding
Dan weet je in elk geval waar je moet kijken.
Waarschijnlijk zegt de prijs ook al veel.
Aankoop circa 50 a 100 euro = zonder
Aankoop circa 200 a 200 euro = met
Of je moet geluk hebben en met een bak met aansluiting in de eerste categorie zitten :)
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

..bingo..
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Gefeliciteerd! Fototje?

Dan nu nog een koppelingshuis (laten maken) om hem achter je B20 te hangen. Aangenomen dat hij voor je 140 is.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

nee.. B23A...
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Oh, dan is het appeltje eitje
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

alleen kijken of de ophanging compatible is..
en gereed maken voor gas..
en.. en ..
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Eh, achter een B23A in je 140 of in een 240?
In dat eerste geval, veel succes!
In dat tweede geval, appeltje eitje.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

want.. :-k
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”