Hallo allen,
Ik rij een mooie Volvo 240 Bignose met een B230A motorblok.
Deze is uitgerust met een Stromberg 175CD carburateur.
Recentelijk heb ik het membraan moeten vervangen. Toen ben ik wat olie uit het potje boven op de carb verloren (is eruit geknoeid) Deze heb ik vervolgens weer bijgevuld en eigenlijk sinds dien heb ik wat problemen. Wanneer ik langere tijd met hoger toerental gereden heb (b.v. snelweg) lijkt het of er iets blijft hangen in de carburateur zodat deze een te rijk mengsel blijft krijgen. Wanneer ik meer dan 25% gas geef trekt de motor ineens weg, geef ik minder gas dan verzuipt de motor en slaatie uiteindelijk af. Starten wil wel wanneer ik veel gas geef. Hoe komt dit? Iemand een suggestie? Zit er misschien te veel olie in het potje, of te weinig?
Ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen hier over, heb m morgen eigenlijk weer nodig om op mn werk te komen e.d.
Groeten en alvast bedankt!
B230A Wil niet meer stationair lopen
- mlaroi
- 1st Gear member
- Contacteer:
Volvo 244 GL 2.3 1985
- mlaroi
- 1st Gear member
- Contacteer:
nee, daar was ik wel van op de hoogte, ooit eens bij gebrek aan beter een oude B21 bijgevuld met gewone motorolie, zelfs dat werkte, maar deze heb ik gevuld met ATF. Daar zou het niet aan moeten liggen...
Volvo 244 GL 2.3 1985
- Fat Rat
- 5th Gear member
Bij een te rijk mengsel denk ik als eerste aan een choke die ergens niet precies doet wat ie zou moeten doen. Choked deze handmatig(dacht ik aan bij de B230A) of automatisch?
Moet zeggen dat ik niet heel veel carb kennis heb, heb wel een poos met een Pierburg 2B5 gereden op een B230K blok, maar dit was meer een veredelde gasklep voor mij gasinstallatie(Carb was ook redelijk matig van staat en kwaliteit).
Moet zeggen dat ik niet heel veel carb kennis heb, heb wel een poos met een Pierburg 2B5 gereden op een B230K blok, maar dit was meer een veredelde gasklep voor mij gasinstallatie(Carb was ook redelijk matig van staat en kwaliteit).
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- mlaroi
- 1st Gear member
- Contacteer:
Deze choked inderdaad handmatig, en het is inderdaad een probleem met een te rijk mengsel, maar hoe dit komt weet ik alleen niet. Het probleem ontstaat namelijk niet tijdens het choken, maar tijdens het rijden wanneer de choke allang uit staat. Het probleem heeft de oorsprong dus ergens anders, ik vermoed in de vlotterkamer, maar hoe dit zit...geen idee
Gisteren had ik het probleem dat het blok alleen boven de 3000 toeren fatsoenlijk wilde draaien, toen heb ik het ATF-olie potje er af geschroefd en heb ik even naar het membraan gekeken en vervolgens de sproeier bekeken en de boel weer dicht geschroefd, toen deed mn auto het beter, maar wilde het stationair lopen nog niet. Alleen boven de 1200/1500 toeren wilde het blok aan blijven, daar onder was het mengsel te rijk. Waar kan het aan liggen? Overigens viel me op dat het olieniveau ondertussen gezakt is in het potje boven de carb. Krijgt iemand al een heldere ingeving over wat het probleem kan zijn?
Gisteren had ik het probleem dat het blok alleen boven de 3000 toeren fatsoenlijk wilde draaien, toen heb ik het ATF-olie potje er af geschroefd en heb ik even naar het membraan gekeken en vervolgens de sproeier bekeken en de boel weer dicht geschroefd, toen deed mn auto het beter, maar wilde het stationair lopen nog niet. Alleen boven de 1200/1500 toeren wilde het blok aan blijven, daar onder was het mengsel te rijk. Waar kan het aan liggen? Overigens viel me op dat het olieniveau ondertussen gezakt is in het potje boven de carb. Krijgt iemand al een heldere ingeving over wat het probleem kan zijn?
Volvo 244 GL 2.3 1985
-
- 2nd Gear member
Het membraan heeft een nokje wat in een uitsparing in de carb moet vallen. Twee gaten onderin de luchtschuif staan ri. de motor. Verder staat de naald naar de inlaatkant vd sproeier gedrukt.
Kan me voorstellen dat als één of meerdere zaken verkeerd om gemonteerd zijn, je problemen krijgt.
Soort olie in de 'demper' is niet zo belangrijk, ik vul hem meest tot-ie overloopt.
Kan me voorstellen dat als één of meerdere zaken verkeerd om gemonteerd zijn, je problemen krijgt.
Soort olie in de 'demper' is niet zo belangrijk, ik vul hem meest tot-ie overloopt.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Ik denk ook dat de montage van het membraan niet helemaal is goed gegaan. En anders de gasnaald opnieuw centreren, want die blijft waarschijnlijk hangen.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- mlaroi
- 1st Gear member
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties, hoe centreer je een sproeier? Dat is namelijk het enige wat ik me nog kan bedenken. Dat membraan zit volgens mij nu goed (uitsparing en alles...) Wanneer de gasnaald niet gecentreerd is krijg je natuurlijk gedonder, alle problemen die ik heb lijken hier op te wijzen. De gaten onder in de luchtschuif staan idd richting de motor.
Volvo 244 GL 2.3 1985
-
- 2nd Gear member
Deze naald kan je niet meer centreren, door een klein veertje wordt-ie tegen de sproeier gedrukt (luchtopwaarts). In de jaren 60/70 hebben ze nl. ontdekt dat daardoor de benzine beter verstuift t.o. een gecentreerde naald.
Doe anders de membraan installatie nog een keer over. Of er zit een vuiltje tussen het 'tonnetje' wat de demperolie laat passeren (hangt aan de 'peilstok').
Hierdoor werkt het verrijkingseffect niet meer of zelfs tegen.
De 'demper' werkt als een acceleratiesproeier (wat extra benzine als je goed gas geeft), door de luchtschuif te belemmeren omhoog te gaan krijg je heel even meer vacuum boven de sproeier en trekt er meer benzine omhoog.
Dikkere olie geeft zodoende meer 'acceleratiesproeing', dunnere minder. Penta B20's gebruiken motorolie, beetje meer rook geeft niks, op het water gelden andere regels dan op de weg.
Doe anders de membraan installatie nog een keer over. Of er zit een vuiltje tussen het 'tonnetje' wat de demperolie laat passeren (hangt aan de 'peilstok').
Hierdoor werkt het verrijkingseffect niet meer of zelfs tegen.
De 'demper' werkt als een acceleratiesproeier (wat extra benzine als je goed gas geeft), door de luchtschuif te belemmeren omhoog te gaan krijg je heel even meer vacuum boven de sproeier en trekt er meer benzine omhoog.
Dikkere olie geeft zodoende meer 'acceleratiesproeing', dunnere minder. Penta B20's gebruiken motorolie, beetje meer rook geeft niks, op het water gelden andere regels dan op de weg.
- mlaroi
- 1st Gear member
- Contacteer:
Allright, heb vandaag de membraan-installatie opnieuw gedaan en het is nu wel beter, ben op en neer geweest naar Ede (vanuit home-town Apeldoorn, ongeveer 35km) en opzich loopt het allemaal wel weer behoorlijk. Maar ik merk dattie momenteel minder agressief accelereert als eerst, dunnere olie is het devies dus? Daarnaast merk ik ook dat de motor nog niet mooi stationair loopt. Eigenlijk loopt het blok alleen mooi stationair op het moment dat ik de choke een heel klein beetje open trek.
Volvo 244 GL 2.3 1985
-
- 2nd Gear member
Well done dus. Dat-ie niet meer lekker stat. loopt komt ws. doordat de instelling was gebaseerd op een oud halflek membraan.
Draai de CO een beetje omhoog, dat zit bij de B230A gewoon onderin de carb onder een dekseltje, schroefje uitdraaien.
Dikkere olie zorgt voor meer verrijking. Meer CO uiteraard ook.
Draai de CO een beetje omhoog, dat zit bij de B230A gewoon onderin de carb onder een dekseltje, schroefje uitdraaien.
Dikkere olie zorgt voor meer verrijking. Meer CO uiteraard ook.
- Fat Rat
- 5th Gear member
Als je de choke open trekt gaat de motor rijker lopen, dus als ik de situatie zo begrijp krijgt het blok niet genoeg benzine...
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- mlaroi
- 1st Gear member
- Contacteer:
Persoonlijk denk ik dat het mengsel ook wel eens te rijk zou kunnen zijn, wanneer je de choke een klein beetje opent, wordt er in eerste instantie gewoon meer mengsel de motor in gestuurd. De choke zet namelijk eerst de vlinderklep open. Daarna gaat de choke pas minder lucht en meer benzine toevoegen. Gezien het gemiddelde verbruik van de afgelopen dagen is mijn mengsel te rijk 

Volvo 244 GL 2.3 1985
- mlaroi
- 1st Gear member
- Contacteer:
Bougies zien er prima uit, maar waren wel wat bejaard. Afstelling is inmiddels voor elkaar. Met een setje nieuwe bougiekabels, een nieuwe bobinekabel en nieuwe bougies loopt het beestje weer als een trein!
Bedankt voor als goede tips iedereen!
Bedankt voor als goede tips iedereen!
Volvo 244 GL 2.3 1985