Hallo,
Ik heb van de week mijn homokineet aan de versnellingsbak kapot gereden. Ik ben begonnen met het verwijderen van de aandrijfas, maar ik kom niet verder. Een gedeelte van de homokineet aan de versnellingsbak zit er nog op de versnellingsbak vast. Weet iemand of dat er nog een borgveertje in de vbak zit? Wat ik krijg hem er niet vanaf.
Het gaat om een Volvo S60 2.3 T5 uit 2001 met een handbak.
homokineet
- iksee90
- 3rd Gear member
Deze zit gewoon met een springveer vast. Daar is een spec. gereedschap voor, maar is ook gemakkelijk zonder te doen. Maar hoe leg ik nu uit hoe je een aandrijfas uit een versnellingsbak haalt zonder de boel te forceren. In ieder geval, moet de as dmv. gecontroleerd geweld uit de versnellingsbak gedrukt worden. Bijvoorbeeld met een bandenlichter tussen bak en homokineet. Maar let wel, gecontroleerde krachten. En let op je keerring. Dat je die niet beschadigd.
-
- 3rd Gear member
Op de aandrijfas zit een spingveer, die ervoor zorgt dat de aandrijfas niet zomaar uit de bak kan schuiven. Met een forse schroevendraaier voorzichtig wrikken tussen bak en homokineet en regelmatig ronddraaien.
Hij 'klikt' er dan relatief makkelijk uit.
Voor de zekerheid het spingveertje vervangen als je de boel weer terugplaatst.
Succes,
Jan
Hij 'klikt' er dan relatief makkelijk uit.
Voor de zekerheid het spingveertje vervangen als je de boel weer terugplaatst.
Succes,
Jan
Juist niet vervangen, als die verder goed is.Pikantje schreef:Voor de zekerheid het spingveertje vervangen als je de boel weer terugplaatst.
-
- 5th Gear member
Een al wat ouder topic, dat ik toch even open.Dimmes960 schreef:Hallo,
Ik heb van de week mijn homokineet aan de versnellingsbak kapot gereden. Ik ben begonnen met het verwijderen van de aandrijfas, maar ik kom niet verder. Een gedeelte van de homokineet aan de versnellingsbak zit er nog op de versnellingsbak vast. Weet iemand of dat er nog een borgveertje in de vbak zit? Wat ik krijg hem er niet vanaf.
Wij, V70 2.4D 2003 met 200.000km hebben sinds kort
bij, met name linker bochten, een vreemd geluid wat in elk geval
gerelateerd is aan wielrotatie.Waaraan merkte jij dat de homokineet
kapot was?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- Rippie V70
- 5th Gear member
Bart,
Homokineet gaat "knakken"
Lager gaat zoemen/zingen
Als het bij jou naar links is, en een jankend geluid (ik weet het niet hoor)
kijk dan ff naar je niveau van je stuurbekrachtigingsvloeistof.
Homokineet gaat "knakken"
Lager gaat zoemen/zingen
Als het bij jou naar links is, en een jankend geluid (ik weet het niet hoor)
kijk dan ff naar je niveau van je stuurbekrachtigingsvloeistof.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 7th Gear member
bartv70 schreef:Een al wat ouder topic, dat ik toch even open.Dimmes960 schreef:Hallo,
kapot was?
Wiellager stuk !!
Een defecte homokineet maakt meestal een flink tokkend geluid,niet te verwarren met een kip.

-
- 5th Gear member
Ramon&Ramon schreef:bartv70 schreef:Een al wat ouder topic, dat ik toch even open.Dimmes960 schreef:Hallo,
kapot was?
Wiellager stuk !!
Een defecte homokineet maakt meestal een flink tokkend geluid,niet te verwarren met een kip.
Dan denk ik toch de homokineet, want het is inderdaad een tokkend, kloppend geluid op rotondes en haakse bochten.
Enig idee wat zo'n grapje kost en moeten beide kanten vervangen worden?
Hoor wel weer
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km