Versnellingsbakken 140

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Nou een B20 zoals standaard in je 140 zit is een fundamenteel andere motor dan de B23. Die zijn niet zondermeer uitwisselbaar.
Belangrijkste verschil is dat de B20 rechtop staat en een B23 schuin.
Bovendien zit de carburateur aan de andere kant
Je moet dan de keuze maken of je de B23 rechtop zet net als de B20 zat of dat je hem schuin plaatst.
Benodigde aanpassingen (vast niet volledig)
- maken nieuwe custom motorsteunen
- maken custom uitlaatspruitstuk
Schuin of recht in een 140 heeft ieder z'n eigen voor en nadelen, maar veel werk is het sowieso.
zie ook http://www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

Nou een B20 zoals standaard in je 140 zit is een fundamenteel andere motor dan de B23. Die zijn niet zondermeer uitwisselbaar. --weet ik--
Belangrijkste verschil is dat de B20 rechtop staat en een B23 schuin. --weet ik--
Bovendien zit de carburateur aan de andere kant --weet ik--
Je moet dan de keuze maken of je de B23 rechtop zet net als de B20 zat of dat je hem schuin plaatst. --weet ik/ schuin--
Benodigde aanpassingen (vast niet volledig)
- maken nieuwe custom motorsteunen --weet ik--
- maken custom uitlaatspruitstuk --weet ik--
Schuin of recht in een 140 heeft ieder z'n eigen voor en nadelen, maar veel werk is het sowieso.
--hoeft niet altijd even makkelijk.. beetje eraan werken geeft ook voldoening--

toch bedankt voor je commentaar...
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik zou op deze manier niets meer vragen: Lars heeft meer sleutelervaring aan Volvo's dan de overgrote meerderheid hier en is nog steeds bereid om iedereen van advies te voorzien.
Aan al je andere vragen hier is te zien dat je nog veel ervaring nog moet opdoen.....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

+1,
van zo'n reactie gaan mijn nekharen ook overeind staan. Laten we het maar houden op jeugdige overmoed. Tenminste dat mag ik hopen.
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Ik heb ook nog een hele stomme vraag: waar op een bak kan ik zien wat voor type het is?

Robert
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

inderdaad..
ik ben hier al best veel te weten gekomen, andere zaken wist ik al en dat stel ik zeer op prijs..

Maar dat wil niet zeggen dat het niet gewaardeerd wordt, ik vond dit zelf de makkelijkste manier om aan te geven dat ik ook wel wat weet, ook van deze ombouw.

Ik ga ervan uit dat we wat van elkaar kunnen leren, ik ben best technisch aangelegd maar dat houdt niet in dat ik advies wil en mag vragen aan mede forummers.

Ook omdat ik graag iets anders wil dat de gemiddelde mensch, is ervaring hierin goed om te weten.

Het is NIET mijn bedoeling om bijdehand te zijn of een opmerking in die trant te maken of zo over te komen..
(ook nooit mijn intentie geweest)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mooi, is dat misverstand ook weer uit de wereld. Succes met je 140!
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Dank @Tom en @Peter voor de reactie en @patrick2wd voor de toelichting.
En inderdaad, succes met de ombouw. Ben benieuwd naar foto's want het blijft een mooi staaltje werk.

En om maar gewoon door te gaan met antwoorden ;)
De vraag van Robert:

Er is geen generieke plek op een bak waardoor je kunt zien wat voor type het is. Bij de bakken voor de Amazon en 140, etc (M40 / M41) staat het op een typeplaatje aan de achterkant bij het bakrubber.
Verder is het ook een kwestie van herkennen.

In de headers op de verschillende pagina's op Mogelijkheden voor een vijfde versnelling op een Amazon zie je foto's van de M41, M410, M46 en M47

Waarbij de M410 in een 1800E en 164 hoort en de M46 en M47 in de 200-serie.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel?
het staat er voor zover ik weet nergens op, of in ieder geval vaak niet, ik had hetzelfde met een M90 bak voor een 940. Na koop bleken er drie types te bestaan, en ik had de verkeerde!
Een fotootje, dan kunnen we meer zeggen!
Trouwens, Lars heeft ook mooie foto's va nde bakken op zijn site! (En de M40 is dezelfde bak als de M41 maar dan zonder de overdrive (en heeft een langere uitgaande as om de overdrive aan te drijven)
EDIT: je was sneller Lars!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”