S40 op G3, stottert/houdt in, please help

Geproduceerd bij NedCar in Born
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Hallo.
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een nette S40 uit 1996.
Deze heeft dus een G3 tank achterin de kofferbak liggen.

Nu is het probleem:

Op benzine rijden...heeeeeeeerlijk, wat rijdt zo'n wagen lekker zeg.
Zodra ik overstap naar LPG, dan kan ik gas geven wat ik wil...maar gebeurt niks.
Hij stotterde in het begin, beetje inhouden (was tijdens proefrit).
Maar.... gister-avond even een stukje gereden, en het werdt van kwaad tot erger.
Tot op gegeven moment hij niet meer voorruit wilde komen.

Wat kan dat zijn.
Iemand riep, voor 90% zeker de verdamper / verstuiver..
kan dat kloppen ?

Update :
Ik belde net met een erkend gas-installateur ('t Pand in Velp).
Die melde dat met grote zekerheid de pomp kapot is...en dat kost ong.800 euro..... schijnt bekend probleem te zijn bij Volvo ?
Wat is nou waarheid...
800 euro onkosten meteen nu al ..... baal ik wel van.
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Wat voor merk is de gasinstallatie? Vialle of Necam/AG?

Bij een Vialle instalatie kan de gaspomp in de tank inderdaad voor problemen zorgen. Verder kunnen er nog filters verstopt zijn.

800 euro voor een pomp is wel erg stevig aan de prijs; de vorige eigenaar van mijn auto had de pomp net laten vervangen voor 500 euro.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Ik ben momenteel niet thuis, dus ik kan niet zien of er een merk op staat.
Waar kan ik dat aan zien ? Staat er ergens een naam op ?

Alle gas-inbouwers en reparateurs in arnhem e.o. zitten vol of met vakantie...dat is ook lekker..
Is er niks wat ik zelf kan waardoor ik het e.e.a. kan uitsluiten ?
Een filter vervangen bijv., kan ik dat zelf doen ?

Volgens mij is het een AMS installatie...ik las ergens als je een vierkant knopje hebt met een rood en groen ledje om te wisselen van lpg - benzine ...dat dat ams is ?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Voskewarez schreef:Volgens mij is het een AMS installatie...ik las ergens als je een vierkant knopje hebt met een rood en groen ledje om te wisselen van lpg - benzine ...dat dat ams is ?
vierkant knopje met rood/groen ledje is bij AMS én de eerste LPi's gebruikt.
jouw symptomen van eerst stotteren en dan inhouden (is dat bij optrekken?) komen idd overeen met een kapotte pomp.
die kosten idd rond de 800 euro want de tank moet volledig met pomp nieuw geplaatst.
bij de latere LPi installaties kun je de pomp herstellen.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Het is niet alleen bij optrekken.... ook als ik 80 rij op benzine en dan omzet naar lpg.
dan valt hij gewoon stil op gegeven moment.
stationair draaien wil hij dan nog wel....

Maar hoe kan ik zien welke het is... ams of vialle.
Zijn er geen goedkopere alternatieven ?
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Welkom hier, wat zijn de specs. van de S40 en heb je ook al foto's?
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Welke specs wil je hebben.
Het is een S40 uit 1996, een 1.8.
foto's waarvan ??
ik kan vanavond zo foto's maken ergens van....als het probleem maar (zo goedkoop mogelijk) wordt opgelost.
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Hallo.
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een nette S40 uit 1996.
Deze heeft dus een G3 tank achterin de kofferbak liggen.
Geen garantie waarschijnlijk?????????????????
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

officieel wel.maar dan zou ik er een zaak van moeten maken.
Was auto van zoon van eigenaar van "garage"

Hij gaat zelf ook kijken of hij er iets mee kan....misschien revisie set of zo als dat kan / bestaat....
Maar ja ... niemand kan mij nu met zekerheid vertellen dat het de pomp is.
Niemand heeft tijd momenteel om te meten / uit te lezen o.i.d.
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

officieel wel.maar dan zou ik er een zaak van moeten maken.
Was auto van zoon van eigenaar van "garage"
Je staat gewoon in je recht, dus aankaarten en laten repareren. Zij moeten maar bepalen waar het aan ligt en het verhelpen. Komt nogbij dat je het defect als een verbrogen gebrek mag beschouwen dat voor de aankoop niet door de garage aan jou is gemeld. Dit mag men niet verzwijgen en het is zeer redelijk aan te nemen dat men wist van dit gebrek omdat de auto van de zoon van de eigenaar is geweest.

Dus.... ff stampij maken :redhotevil: :redhotevil:
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

auto is wel indirect via die garage gekocht.
eigenaar was de zoon, niet de garage......
dus in hoeverre je dat red is een 2e....en als je er een zaak van maakt, dan kan dat wel ff duren.
Maar dat is nu ff niet de issue..

issue is wel, wat is er echt mis en wat is de beste en minst dure manier om te repareren. is het een filter, pomp of wat dan ook....

Misschien zit er hier wel iemand op het forum welke mij kan helpen daarmee.. misschien iemand die bij zo'n lpg station werkt of zo?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Voskewarez schreef:Maar hoe kan ik zien welke het is... ams of vialle.
AMS is ook van Vialle, net als LPi, het verschil is dat het 2 totaal andere systemen zijn.
heb je geen handleidingsboekje of iets dergelijks van je lpg installatie?.
bij een Vialle installatie zit er een sticker op de tank.
het verschil is ook duidelijk te zien onder de motorkap.
een AMS heeft een verdamper, bij LPi heb je injectoren in je inlaatspruitstuk geperst.
maak anders een een paar foto's van de motorruimte en de lpg tank.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

nee, ik heb alleen standaard boekje van de Volvo zelf.
ik zal z.s.m. foto's maken van de motor ruimte.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Nou, batterijen van camera waren leeg, dus even opladen.
Maar is er niemand hier die een plek weet(in buurt van arnhem) waar ik heel snel heen kan om e.ea te laten nameten ?
Stel het is een filter, kan ik die zelf vervangen of moet dan van alles worden afgesteld ?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

je bent wel érg ongeduldig hé. :lol:

zoek nou eerst effe uit welk merk/type installatie je hebt.
straks ga nog een filter zoeken in een installatie waar d'r geen inzit.

wat je ook kan controleren in geval van Vialle LPi:
motor starten, op lpg zetten zodat de pomp druk gaat maken en laat em stationair draaien.
luister nu met je oor tegen de tank.
hoor je iets zacht zoemen of ratelen?.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Ik ben het met Ludo volkomen eens. Merk gasinstallatie? hoe oud is deze?
Kijk eens op de gastank, waarschijnlijk zie je een rechthoekig aluminium deksel op de tank met LPi er op gedrukt.
Ik heb wel eens een dergelijk probleem gehad met die van mij en inderdaad iedereen roept meteen dat is de pomp die defect is. Was bij mij gelukkig niet zo, maar je zal hem vervangen hebben en het probleem is niet opgelost!!!
Uitgaand van een vialle LPi zou je ook kunnen denken aan defecte injectoronderbreker, druksensor pomp sturing enz. Kortom het kan van alles zijn. Zoek eerst maar eens uit welk installatie erin zit dat maakt de diagnose al een heel stuk eenvoudiger.

Succes Martin2
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Nou... het is een vaille...
ik hoor in de kofferbak bij de gastank niks ratelen / zoemen...maar!!
zodra ik hem op gas laat draaien, dan hoor ik wat tikken bij de bougies (ong. 3e van links)
Op benzine hoor ik dit niet ???!!!!!
klinkt een beetje als een schakelend relais......zo'n soort geluid.

update : Net nog even alles bekeken.
Vialle nr. 204073
RDW nr : VIAU-002 type 0050
Inspuitunit : Vialle 15
Regelunit LPE : Vialle 202079

Net na stationair draaien sloeg hij ook af....
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Dit hoort niet dus ik denk dat je het probleem gevonden hebt. Om een vonk te laten overspringen bij de bougie heb je een bepaalde voltage nodig (ionisatie spanning). Deze is hoger als je LPG als brandstof gebruikt. Hierdoor gebeurt het vaak dat de isolatie van de ontsteking doorslaat waar door de vonk niet bij de bougie overslaat maar ergens anders (dit geeft een tikkend geluid). Dus geen vonk bij de bougie dus geen verbranding in een (of meerdere) cilinders dus loopt de auto op 3 (in dit geval 2) cilinders. Je komt inderdaad niet vooruit.
Ik zou kijken waar het geluid precies vandaan komt. Ik hoop voor je dat je alleen de bougiekabels hoeft te vervangen (50 euro !!!) maar het kan ook zijn dat je een bobine moet vervangen (deze zijn rectstreeks op de bougies van cil 2 en 4 geplaatst).

Succes Martin
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Ok... kan ik dit op een manier snel uittesten ?
ik ben niet zo technisch...maar zover durf ik nog wel te gaan....
want als ik heel goed mijn oor er tegen aan leg, dan hoor ik hem echt bij bougie 3 het sterkst....
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

kijk goed uit want je hebt te maken met een electronische ontsteking. Dit houdt in extreem hoge voltage. Dus niet met lopende motor aanzitten.
Je kan proberen om te kijken of je een dun zwarte "lijn" of plek(je) kunt ontdekken op de kabels en\of bougies. Kijk op het "rubber" aan de buitenkant maar ook in het gat waar de bougie in gaat. Dit duidt op een isolatie doorslag maar is niet altijd aanwezig. Verder even de deksel eraf schroeven (moet je toch om de kabels te controleren en dan met lopende motor luisteren waar het getik vandaan komt maar kom niet te dicht bij met je gezicht of ogen ivm overslaan naar jou.

Martin
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”