Koelvloeistof D5

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Dennis
1st Gear member

Heeft er iemand enig idee wat voor soort koelvloeistof de "volvo koelvloeistof" is, zoals deze bedoeld wordt in (onder andere) het boekje van mijn S60 D5 (2002)?

Er zijn verschillende meningen en/of feiten te vinden op internet (waaronder dit forum) over koelvloeistof, maar het is mij toch nog niet geheel duidelijk.

De makkelijkste manier is natuurlijk om gewoon bij de dealer koelvloeistof te halen als dit nodig is, maar dat is te gemakkelijk :) .

In mijn geval wil ik in mijn S60 wat koelvloeistof bijvullen, en heb ik een bus rode koelvloeistof staan (op basis van monoethyleenglycol, zonder nitrieten, amines, fosfaten, borax en silicaten).

Op internet wordt er veel gezegd dat je rode koelvloeistof niet bij andere koelvloeistoffen mag gooien, maar een kleurstof is maar een kleurstof (tenzij alle fabrikanten altijd dezelfde kleurstof voor dezelfde soort koelvloeistof gebruiken, maar dit lijkt geen standaard te zijn).

Ook is er wel te vinden, dat G12+ overal bij mag (maar of dat zo is, blijft de vraag).

Als de volvo-koelvloeistof op basis van ethyleenglycol is, zou het toch geen probleem moeten zijn om andere koelvloeistof op basis van ethyleenglycol te gebruiken om wat koelvloeistof bij te vullen?
Op de bus staat een specificatie/norm vermeld: Volvo 128 6083 / 002, komt dit overeen met de volvo-koelvloeistof?

Heeft iemand enig idee?
Iroll
6th Gear member

De basis kan dan wel ethyleenglycol zijn maar dat zegt niets over de rest van de additieven of juist het ontbreken daarvan. Koelvloeistof is er niet alleen om te koelen maar voorkomt ook corrosie van het inwendige van de motor en kop, voorkomt neerslaan van vervuiling en heeft een licht smerende werking voor de waterpomp en thermostaat. En die additieven mogen elkaar niet bijten of een negatieve uitwerking hebben op de gebruikte metalen/legeringen in de motor en kop als je gaat mengen.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”