Beste forumleden,
Mijn naam is Michiel en ik ben nieuw op dit forum.
Heb jaren Saab gereden (900) en rij inmiddels al een aantal jaren Duits. Aangezien ik niet heel tevreden ben over de kwaliteit ben ik op zoek naar een alternatief. Ik rij tussen de 20-30kkm per jaar, dus een diesel is het overwegen waard.
Voordat ik dit bericht heb gepost heb ik eerst uitgebreid gebruik gemaakt van de zoekfunctie hier.
Ik heb veel gelezen hier op het forum en in tests dat de 2.0D (136pk) van PSA een prima diesel is.
Hoe zit het met de combinatie met de Powershift dubbele koppeling automaat? (DSG van Ford) Is die betrouwbaar, en rijdt hij goed?
Ik kwam hier op het forum alleen wat meldingen van electronische storing tegen die op te lossen waren door het contact uit en weer aan te zetten.
En ik lees berichten over cuppende banden, niet specifiek voor de 2.0D. Komt dat veel voor?
Volvo V50 2.0D Powershift (automaat)
- spooky202
- 3rd Gear member
Ik heb er zelf eentje gehad. 60K km mee gereden.
Ik was er zelf erg tevreden over. Automaat schakelt heerlijk soepel en is vrij goed afgestemd op de motor. Nooit problemen met de automaat gehad overigens.
Het enige nadeel is is dat de automaat niet erg sportief is. Als je ineens het gas helemaal intrapt moet ie soms even denken welke versnelling ie kiest. Ik heb ook in DSG's van Audi gereden en die deden dat wel beter.
Electronische storingen heb ik zelf niet gehad en ook geen cuppende banden.
Ik zou 'm zo weer nemen!
Ik was er zelf erg tevreden over. Automaat schakelt heerlijk soepel en is vrij goed afgestemd op de motor. Nooit problemen met de automaat gehad overigens.
Het enige nadeel is is dat de automaat niet erg sportief is. Als je ineens het gas helemaal intrapt moet ie soms even denken welke versnelling ie kiest. Ik heb ook in DSG's van Audi gereden en die deden dat wel beter.
Electronische storingen heb ik zelf niet gehad en ook geen cuppende banden.
Ik zou 'm zo weer nemen!
Casper
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
-
- 2nd Gear member
Ik heb er zelf een kleine drie jaar een. Ik heb ernorm veel plezier van de Powershift, net wat Spooky zegt, hij is niet het meest sportief, maar zeker ook niet een traag schakelende bak. Ik ben nu bezig met een V60, maar als ik weer een V50 zou kopen, en de 2.0d en Powershift waren nog steeds leverbaar dan zou ik deze zeker nemen.
De 2.0d heeft sowieso genoeg power, zowel handgeschakeld (die heb ik ook gehad) al met de powershift. Ieder jaar rij ik er met een boot van ongeveer 1.500 kg achter naar Italie en dat gaat probleemloos, zo nu en dan een keer handmatig terugschakelen (maar ik denk dat dit met de meeste automaten moet), maar verder vermogen genoeg.
Storingen met de auto heb ik nooit gehad. Cuppende banden zul je wel hebben met de meeste voorwielaandrijvers, maar ik heb met mijn V50 s nog nooit achterbanden vervangen omdat ze gecupt waren, alleen door slijtage.
De 2.0d heeft sowieso genoeg power, zowel handgeschakeld (die heb ik ook gehad) al met de powershift. Ieder jaar rij ik er met een boot van ongeveer 1.500 kg achter naar Italie en dat gaat probleemloos, zo nu en dan een keer handmatig terugschakelen (maar ik denk dat dit met de meeste automaten moet), maar verder vermogen genoeg.
Storingen met de auto heb ik nooit gehad. Cuppende banden zul je wel hebben met de meeste voorwielaandrijvers, maar ik heb met mijn V50 s nog nooit achterbanden vervangen omdat ze gecupt waren, alleen door slijtage.
MY 15 V60 D4 Geartronic Summum 181 pk, black sapphire
- Mickyman
- 4th Gear member
niet tevreden over Duitse kwaliteit dat hoor je best wel eens maar niet heel vaak (tenzij het Opel is;-)), wil je met ons delen wat je rijdt?Michiel S schreef:Beste forumleden,
Mijn naam is Michiel en ik ben nieuw op dit forum.
Heb jaren Saab gereden (900) en rij inmiddels al een aantal jaren Duits. Aangezien ik niet heel tevreden ben over de kwaliteit ben ik op zoek naar een alternatief. Ik rij tussen de 20-30kkm per jaar, dus een diesel is het overwegen waard.
Voordat ik dit bericht heb gepost heb ik eerst uitgebreid gebruik gemaakt van de zoekfunctie hier.
Ik heb veel gelezen hier op het forum en in tests dat de 2.0D (136pk) van PSA een prima diesel is.
Hoe zit het met de combinatie met de Powershift dubbele koppeling automaat? (DSG van Ford) Is die betrouwbaar, en rijdt hij goed?
Ik kwam hier op het forum alleen wat meldingen van electronische storing tegen die op te lossen waren door het contact uit en weer aan te zetten.
En ik lees berichten over cuppende banden, niet specifiek voor de 2.0D. Komt dat veel voor?
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
-
- Starter
Allereerst bedankt voor de reacties!
Klinkt positief over het uitblijven van storingen. Helaas lees ik hier op het forum toch veel over de 2.0D wat betreft problemen, vooral electrisch.
Voorwielaandrijvers met McPherson wielophanging voor en achter/langsdraagarmen hebben dit sneller dan wishbone voorwielophanging/multilink achter.
De V50 is gebasseerd op het platform van de Ford Focus, een auto met McPherson voor.
Heb zelf ooit 7 jaar in een Saab 900 gereden, en daarvan heb ik veel banden vroegtijdig moeten vervangen. Het rijcomfort heeft ook ernstig te leiden onder het cuppen. Vandaar mijn vraag.
De Saab 900 probleemloos op autogas van 125.000km naar de 290.000km gereden. En met het vervangen van de koppeling (handbak) + airco opnieuw vullen had daar nog minstens 50.000km bijgekund...maar ik wilde een nieuwere auto...
Overigens hoor ik heel veel meer mensen met VAG producten met buitengewone slijtages en problemen. Dat van die Duitse auto's is wat mij betreft gewoon een cliche, iets van vroeger.
De Audi rijdt voortreffelijk, is behoorlijk snel en relatief zuinig voor een benzinebak van 1500kg. Stoelen zijn matig, alsook het gevoel in het stuurwiel (veel te licht, dood). Wegligging is super, automaat (CVT) in combinatie met een turbomotor helemaal een feest. Wat mij betreft de meest ideale automaat/motorcombinatie (ook met TDI leverbaar)
Ik rij meer als verwacht, vandaar de overstap naar een diesel. Automaat wil ik niet meer missen (vooral voor de files).
2.0 TDI van VAG hoor ik zeer veel klachten over wat betreft de betrouwbaarheid, zeker in combinatie met DSG wanneer de kilometerstand richting of over de 100.000km gaat. CVT automaten van Audi staan helaas bekend om het vroegtijdig kapotgaan van de koppeling (lamellen), alsook het slijten van de ketting op de pulley's. Tussen de 100.000km en 250.000km gaan de meeste eraan. Zeer hoge revisiekosten.
2.0D (136Pk) van PSA schijnt lekker te rijden, alsook redelijk zuinig.
Mijn voorkeur gaat naar de V50 D5 automaat. Echter dat die "geknepen" is om de conventionele 5 traps-automaat te sparen met 50Nm koppel minder doet mij een beetje weerhouden hiervan. De 2.0D heeft slechts 10Nm minder koppel.
Hoeveel kilometer heb je ermee gereden als ik vragen mag?Mike_V50 schreef:Storingen met de auto heb ik nooit gehad. Cuppende banden zul je wel hebben met de meeste voorwielaandrijvers, maar ik heb met mijn V50 s nog nooit achterbanden vervangen omdat ze gecupt waren, alleen door slijtage.
Klinkt positief over het uitblijven van storingen. Helaas lees ik hier op het forum toch veel over de 2.0D wat betreft problemen, vooral electrisch.
Voorwielaandrijvers met McPherson wielophanging voor en achter/langsdraagarmen hebben dit sneller dan wishbone voorwielophanging/multilink achter.
De V50 is gebasseerd op het platform van de Ford Focus, een auto met McPherson voor.
Heb zelf ooit 7 jaar in een Saab 900 gereden, en daarvan heb ik veel banden vroegtijdig moeten vervangen. Het rijcomfort heeft ook ernstig te leiden onder het cuppen. Vandaar mijn vraag.
VAG product: Audi A4 1.8turbo multitronic (automaat CVT) uit 2004. Nog nooit zoveel storingen en defecten gehad met een auto ooit in 70.000km.Mickyman schreef:niet tevreden over Duitse kwaliteit dat hoor je best wel eens maar niet heel vaak (tenzij het Opel is;-)), wil je met ons delen wat je rijdt?
De Saab 900 probleemloos op autogas van 125.000km naar de 290.000km gereden. En met het vervangen van de koppeling (handbak) + airco opnieuw vullen had daar nog minstens 50.000km bijgekund...maar ik wilde een nieuwere auto...
Overigens hoor ik heel veel meer mensen met VAG producten met buitengewone slijtages en problemen. Dat van die Duitse auto's is wat mij betreft gewoon een cliche, iets van vroeger.
De Audi rijdt voortreffelijk, is behoorlijk snel en relatief zuinig voor een benzinebak van 1500kg. Stoelen zijn matig, alsook het gevoel in het stuurwiel (veel te licht, dood). Wegligging is super, automaat (CVT) in combinatie met een turbomotor helemaal een feest. Wat mij betreft de meest ideale automaat/motorcombinatie (ook met TDI leverbaar)
Ik rij meer als verwacht, vandaar de overstap naar een diesel. Automaat wil ik niet meer missen (vooral voor de files).
2.0 TDI van VAG hoor ik zeer veel klachten over wat betreft de betrouwbaarheid, zeker in combinatie met DSG wanneer de kilometerstand richting of over de 100.000km gaat. CVT automaten van Audi staan helaas bekend om het vroegtijdig kapotgaan van de koppeling (lamellen), alsook het slijten van de ketting op de pulley's. Tussen de 100.000km en 250.000km gaan de meeste eraan. Zeer hoge revisiekosten.
2.0D (136Pk) van PSA schijnt lekker te rijden, alsook redelijk zuinig.
Mijn voorkeur gaat naar de V50 D5 automaat. Echter dat die "geknepen" is om de conventionele 5 traps-automaat te sparen met 50Nm koppel minder doet mij een beetje weerhouden hiervan. De 2.0D heeft slechts 10Nm minder koppel.
-
- 2nd Gear member
Hoeveel kilometer heb je ermee gereden als ik vragen mag?
Hoeveel kilometer weet ik niet precies, omdat de winterbanden er ook nog tussen door opzitten, maar ik schat dat ik zeker 50k doe met een setje achterbanden. Met mijn beide V50 2.0d heb ik eigenlijk nauwelijks problemen gehad. Zowel mechanisch als elctronisch.
Hoeveel kilometer weet ik niet precies, omdat de winterbanden er ook nog tussen door opzitten, maar ik schat dat ik zeker 50k doe met een setje achterbanden. Met mijn beide V50 2.0d heb ik eigenlijk nauwelijks problemen gehad. Zowel mechanisch als elctronisch.
MY 15 V60 D4 Geartronic Summum 181 pk, black sapphire
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik vond het de lekkerste combi die volvo te bieden hadMichiel S schreef:Heeft helemaal niemand de 2.0D + powershift automaat?
Volvo for life
- Fredhead
- Geartronic member
Ik heb dan een V50 met 2.0D en een handbak gereden, maar wil over het blok kwijt dat het echt het ideale blok is voor de V50.
Althans dat vind ik, je kan prima meekomen met het verkeer en als het moet kan het redelijk vlot gaan. Alleen te laag in de toeren vond ik hem dood aanvoelen, maar daar ga je met een automaat geen last van hebben gok ik
Althans dat vind ik, je kan prima meekomen met het verkeer en als het moet kan het redelijk vlot gaan. Alleen te laag in de toeren vond ik hem dood aanvoelen, maar daar ga je met een automaat geen last van hebben gok ik
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
In theorie is een motor met veel koppel onderin ideaal met een automaat, al helemaal met een CVT automaat (Continue Variabele Transmissie). Het rijdt heerlijk!945i schreef:Daarom is een automaat ideaal met een diesel tegenwoordig.
In de praktijk echter is juist het hoge koppel van een diesel een probleem bij een automaat. Bij de 5D heeft Volvo daarom ook het maximale koppel teruggebracht via de electronica van 400Nm naar 350Nm bij de versie met automaat.
Die laatste is zover ik na kan gaan gekoppeld aan een zog. conventionele automaat: een automaat met koppelomvormer die d.m.v. planetaire tandwielen waarop banden en koppelingen via hydraulica de versnellingen in en uitschakelen (wel via electronische aansturing). Omdat de koppelomvormer altijd iets slipt & hogere weerstand van de planetaire tandwielen (haakse overbrengingen) verbruikt dit type altijd meer brandstof als de handversie, alsook zijn de prestaties minder.
De powershift op de 2.0D is een 6 versnellings "handbak" die d.m.v. een natte, dubbele koppeling electronisch schakelt, ook hydraulisch volgens mij. Deze is vergelijkbaar met de 6 traps DSG automaat van VAG.
Ook hier zit een koppel limiet aan! Chiptuning e.d. wordt meestal ook altijd afgeraden bij turbomotoren (zowel benzine als diesel) in combinatie met een automaat om die reden.
Vandaar dat ik ook extra geinteresseerd ben ik de levensduur van de Powershift automaat, zeker gekoppeld aan de 2.0D. Op zich kom ik hier weinig negatieve info tegen over deze automaat. Moet je op het audi of VW forum eens automaat intypen...
-
- Starter
Haha, mee eens!945i schreef:Nee hoor dank je... Er is meer in het leven als Volvo en VW/Audi....

Heb me serieus verdiept in de materie toen ik over de ellende met CVT's en DSG hoorde uit huize VAG.
Rustig rijden en geen zware aanhangers trekken helpt de levensduur ten goede, zover is gelukkig duidelijk.
Binnenkort ga ik een proefrit maken in een V50 2.0D met powershift. Hopelijk ook met een 5D automaat.
Zoek een auto tussen de 50 en 90kkm maximaal. heb er al een aantal op het oog.
-
- 2nd Gear member
Ik heb zelf nu 125.000km gereden met mijn 2.0D Powershift en tot hiertoe nog geen ernstige problemen ondervonden. Enkel twee maal voorgehad dat de auto in gereduceerd vermogen kwam door een communicatiefout met de powershift.
Wass na een herstart direct terug verholpen.
De motor is getuned en heeft nu ca.145pk op de voorwielen. En na drie jaar rijdt deze nog steeds even goed als voordien.
Enkel het verbruik slaat een beetje tegen (gem. 7.5l/100km) maar dat kan aan de rijstijl liggen.
Wass na een herstart direct terug verholpen.
De motor is getuned en heeft nu ca.145pk op de voorwielen. En na drie jaar rijdt deze nog steeds even goed als voordien.
Enkel het verbruik slaat een beetje tegen (gem. 7.5l/100km) maar dat kan aan de rijstijl liggen.