Onregelmatig stationair lopen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

wacht, wacht dat doen we nog 1 keer;

een compressie test sluit een slechtsluitende/lekke klep uit.

Dus met een juiste compressie, geen kop revisie nodig.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gast

Ramon&Ramon schreef:Een echt lekkende klep komt er bij een compressie test uit,een slecht sluitende meestal niet..
Dit ben ik niet met je eens.
Ik heb een compressietest toentertijd bij mijn V70 BiFuel gedaan en daar waren geen schrikbare verschillen op te zien.
Bij de lektest was het maar zo duidelijk.

De klep zag er zo uit:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dit moet er bij een compressie test toch uitkomen lijkt mij,deze lekt behoorlijk..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het zou wel kunnen als er veel koolaanslag op de klep zit ,dan meet je vaak een minder verschil in verhouding tot de rest van de kleppen.
Zo,n kijk diagnose is daarom een mooie oplossing.
Gast

Ramon&Ramon schreef:dit moet er bij een compressie test toch uitkomen lijkt mij,deze lekt behoorlijk..
Dat dacht ik ook, maar de werkelijk was anders.
Misschien omdat het maar 1 uitlaatklep betrof.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Compressie test is uitgevoerd met een positief resultaat (zie foto).

Maar nu moeten wel de kleppen worden nagemeten voordat je deze kan uitsluiten?

Even hard op denkend; De LPG inbouwer heeft de plastic buis vanaf de gril tot aan de het luchtfilterhuis verwijderd om er LPG bedrading voor langs te spannen. Effectief betekent dit dat wanneer de auto met een warme motor stationair draait (stilstaand) er behoorlijke warme lucht word aangezogen uit de motor ruimte.

Zou dit effect hebben op de loop van de motor die behoorlijkt zoekt nadat de airco aanslaat?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1456
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Had je de ETM eigenlijk al nagekeken of die vervangen was? Dat kan ook nog steeds een verdachte zijn.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Hoe kijk ik die na?

Ik heb hem al eens schoongemaakt en dit loste het probleem niet op. Ik krijg geen waarschuwingslampjes of iets dergelijks.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gast

sju_art schreef:Compressie test is uitgevoerd met een positief resultaat (zie foto).
Ook ik had er 1 met zo'n resultaat. :cry:
Nogmaals, dit zegt niets over een lekke klep. Ook te weinig klepspeling op 1 uitlaatklep haal je er hiermee niet uit.

Dus klepspeling meten is de volgende klus en dit is (indien voorzien van controle gaten) een uurtje werk.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Weet iemand een dealer/specialist in de buurt van zwolle die dat dus ook binnen een uurtje klaart?

Ik zou hetzelf proberen, maar het begint al met het gereedschap...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gast

@ramon&ramon misschien?
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

@ramon&ramon

Jullie zijn van 9-5 alle werkdagen open?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sju_art schreef:Compressie test is uitgevoerd met een positief resultaat (zie foto).

Maar nu moeten wel de kleppen worden nagemeten voordat je deze kan uitsluiten?

Even hard op denkend; De LPG inbouwer heeft de plastic buis vanaf de gril tot aan de het luchtfilterhuis verwijderd om er LPG bedrading voor langs te spannen. Effectief betekent dit dat wanneer de auto met een warme motor stationair draait (stilstaand) er behoorlijke warme lucht word aangezogen uit de motor ruimte.

Zou dit effect hebben op de loop van de motor die behoorlijkt zoekt nadat de airco aanslaat?

Aan het kaartje te zien is er niet veel mis met de klepspeling,een lekke klep komt hier ook niet tot uiting,gezien de geringe verschillen.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1456
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Je kunt kijken of de gasklep net zo verkleurd is als het inlaat spruitstuk, als die gelijk zijn is die nog niet vervangen. Het is beide aluminium, zit tegen elkaar aan dus staat aan de zelfde invloeden bloot. Mijn nieuwe gasklep viel enorm op, duidelijk verschil. Verder staat er in giet datum in, dat kan ook een aanwijzing zijn.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

ETM ziet er net zo "ervaren" uit als mijn inlaatspruitstuk.

Ik kan geen stickers vinden, maar ik zal de giet datum eens proberen te vinden. Maar ik denk niet dat deze ooit is vervangen.

Eerst maar eens de klepspeling checken, een ETM vervangen voor een nieuwe ala 300+ euro is ook zonde van het geld als er net als bij AlexV70 een lekke klep is.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
rvo033467
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
Locatie: Oss

De sticker zit aan de onderkant, moet je kunnen zien. Of anders even een spiegeltje eronder houden.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

en zo geschiede op zaterdag 5-11-2011 de kleppen speling meting;

(Als je voor de auto staat, van links naar rechts gezien)

Cilinder 1
Uitlaatklep links 0.36 mm
uitlaatklep rechts 0.36 mm
inlaatklep links 0.24 mm
inlaatklep rechts 0.24 mm

Cilinder 2
Uitlaatklep links 0,40 mm
UItlaatklep rechts 0.40 mm
Inlaatklep links 0.26 mm
inlaatklep rechts 0.26 mm

Cilinder 3
Uitlaatklep links 0.38 mm
uitlaatklep rechts 0.38 mm
Inlaatklep links 0.26 mm
Inlaatklep rechts 0.26 mm

Cilinder 4
Uitlaatklep links 0.40 mm
Uitlaatklep rechts 0.40 mm
Inlaatklep links 0.27 mm
Inlaatklep rechts 0.27 mm

Cilinder 5
Uitlaatklep links 0.42 mm
Uitlaatklep rechts 0.42 mm
Inlaatklep links 0.25 mm
Inlaatklep rechts 0.25 mm

Al met al binnen de toleranties (naar ik meen).

Met dank aan Ramon die dit klusje goed en snel geklaard heeft.

Bedankt voorde gastvrijheid, advies en de educatie :D!
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Klepspeling goed, compressie goed, komen we dus toch weer terug bij de ETM...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

ETM ga ik nog 1 keer (goed) schoonmaken. Heb wat nieuwe tips :D.

De afstelling van de LPG kan ook nog een veroorzaker zijn. Deze is al een keer gechecked, omdat het probleem zich vooral en het ergst op LPG voor doet. Op benzine is het een stuk minder en neemt het toerental alleen een dipje wanneer de airco aanslaat.

Het leek toen goed, maar een te arm mengsel lijkt toch ook een mogelijkheid.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”